M27

Vis dine astronomitegninger
Besvar
Astrojensen
.
.
Reactions:

#1 M27

Indlæg af Astrojensen » 29 jul 2020, 22:25

Natten mellem 27. og 28. juli viste sig at blive uventet klar. Jeg havde den store 152mm ED'er ude og observerede Månen fra solnedgang og en god times tid frem. Da den sank for langt ned og seeingen blev for dårlig, gik jeg over til dobbeltstjerner omkring Lyren og Svanen, der jo står næsten i zenith. Deroppe var seeingen rigtig god, så jeg fik oberveret en masse, til tider meget snævre dobbeltstjerner.

Omkring midnat var det rigtig klart og på trods af, at de lyse nætter ikke er rigtig over endnu, stod Mælkevejen klart og tydeligt hen over zenith. Jeg fik lyst til at lave en deep-sky tegning og valget faldt på M27, der jo er både klar og har en del detaljer, uden at være overvældende. Teleskopet var som sagt min 152/1200mm ED på Vixen Saturn montering, og jeg observerede primært med 133x (9mm ES100). De svagere detaljer observeredes med 71x (17mm ES92). Jeg lavede en rå skitse ved teleskopet, hvor jeg var særlig opmærksom på, hvilke stjerner, jeg kunne se i og omkring M27, samt hvilke detaljer, der kunne ses i tågen.

Dagen efter lavede jeg en færdig tegning, baseret på skitsen. Jeg anbragte stjernerne ved at lægge papiret over et foto af tågen og stjernefeltet, men indtegnede kun de stjerner, jeg havde set. Jeg tegnede også tågens omrids ganske svagt, så størrelsen og positionen passede, hvorefter jeg så godt som muligt tegnede selve tågen, baseret på skitsen. Jeg var noget rusten i det, så det var ikke helt let og jeg måtte arbejde langsomt og omhyggeligt. Da jeg var tilfreds, sådan nogenlunde, med resultatet, blev tegningen skannet. Stjernerne så gyselige ud på skanningen, så jeg prøvede at importere tegningen til MS Paint (!) og erstatte stjernerne med runde, sorte prikker. Det lykkedes rimeligt, men er ikke perfekt.

Jeg prøvede at invertere tegningen, så tågen fremstår lysende, på en sort baggrund, men resultatet blev ikke så godt, synes jeg. Som negativ synes jeg, det ser ret hæderligt ud, men der er plads til forbedringer.

Billede

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

#2 Re: M27

Indlæg af Rudi » 30 jul 2020, 08:29

Rigtig fin tegning👍
Jeg har forsøgt mig et par gange, men slet ikke kommet i nærheden af dit flotte resultat. Jeg har også udelukkende tegnet ude ved teleskopet, en disciplin der nok kræver en del øvelse. Jeg bøwlede især meget med at skifte mellem lys/læsebriller og at kikke i okkularet. Jeg skulle have briller af og på igen, for hvert enkelt detalje på skitsen.
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Besvar