Kamelåså

Her kan man lave indlæg om hvad som helst som ikke lige passer ind i et af de andre fora.
Besvar
Brugeravatar
Viking
Reactions:
Geografisk sted: Dokka
Kontakt:

Kamelåså

Indlæg af Viking » 28 mar 2019, 21:49

Ny undersøgelse: 1 av 3 unge nordmænd taler nu engelsk med dansker. Danskerne taler dessuden engelsk med sine hunder! Ok, det sidste der var bare fjollet. :lol:

Norsk artikkel (for dem der kan læse norsk): https://www.aftenposten.no/meninger/kom ... oacim-Lund

Sketjsen Kamelåså (for dem der ikke kan læse overhodetaget): https://www.nrk.no/video/PS*34181
Senest rettet af Viking 28 mar 2019, 23:26, rettet i alt 1 gang.
Mvh,
Bjørn Sandåker
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Re: Kamelåså

Indlæg af ClausKAF » 28 mar 2019, 23:08

Jeg må desværre give dig ret. Jeg er observatør på Rundetårn og der kommer mange turister, heriblandt nordmænd og svenskere men også mange andre, så naturligt snakker vi meget engelsk lige indtil jeg "opdager" at det er en svensker/nordmand jeg står og taler engelsk med, så slår jeg straks over i dansk/"Københavnsk" for derefter at sige at det er for dårligt at vi skal snakke engelsk med broderfolket. Jeg har ret nemt ved at forstå svensk/norsk uden dialekt, men har indtryk af at det er sværere den anden vej, måske fordi jeg har set meget svensk tv og måske også fordi vi danskere snøvler og sjusker meget med sproget. Det hjælper at snakke langsommere og tydeligere
Brugeravatar
Viking
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Viking » 28 mar 2019, 23:25

Ja, med al den forvirring om sproget er det ikke mærkeligt at danske Venstre er splittet op i et par dusin partier! :D
Mvh,
Bjørn Sandåker
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 28 mar 2019, 23:29

For meg så høres dansk ut som en sørlending som snakker med munnen full av mat :lol:
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 29 mar 2019, 00:07

Som barn så jeg ofte Svensk tv og ad og til også Norsk tv.
Dengang havde vi kun 1 tv kanal, DR, og der var tit en god film mine forældre gerne ville se på Svensk tv.
Alle i Nordsjælland dengang havde 2 tv-antenner på taget. En til Dansk tv og en til Svensk.

På den måde lærte jeg Svensk tale og til dels også Svensk skrift pga undertekster på Engelske film.

Det er helt borte i dag, ingen af de unge ser Svensk eller Norsk tv.
Jeg har næsten ingen problemer med at forstå Norsk og Svensk uden dialekt.
Men mine niecer kan overhovedet ikke forstå det.

Hvordan var det i Norge og Sverige, så i Dansk tv iblandt ?
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Viking
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Viking » 29 mar 2019, 00:48

Vi levede ca. 100 km sør for Oslo og fik ind norsk og svensk TV på vanlig luftantenne, men ikke dansk TV. Det var stadigt for lang afstand til Danmark for at signalerne skulle komme frem. Vi tittede dog på nogle danske programmer der sendtes på norsk TV. De var tekstede under på norsk, men jeg syntes ikke det var svært at forstå det medste af talen ligevel.

Selv har jeg de seneste tiår været for et fælles skandinavisk skriftsprog, i den hensigt at 1) forsøge at bevare sprog og kultur (mod påvirkning fra engelsk), og 2) for at nærme os hinanden mere kulturelt. Specielt dansk og norsk har mange likhedspunkter i sproget nu, og det burde være muligt at lave en glosebog med flere fælles ord. Svensk er dog mer forskelligt i sin struktur (de har mange ord med ä), men det kan blive nærmere også. Jeg føler det er norsk der må tilpasse sig medst dansk og svensk. Hvorfor skal vi f.ex. skrive "gull" når det hedder "guld" på svensk og dansk? Det er bare fjollet, efter min mening. "Guld" er helt Ok på norsk. Slik er det med hundrevis af andre ord også - nu, efter, hvad, stod, gav, drog, og mange andre. Det er muligt, hvis vi vil!
Mvh,
Bjørn Sandåker
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 29 mar 2019, 10:16

ClausKAF skrev:
28 mar 2019, 23:08
Jeg må desværre give dig ret. Jeg er observatør på Rundetårn og der kommer mange turister, heriblandt nordmænd og svenskere men også mange andre, så naturligt snakker vi meget engelsk lige indtil jeg "opdager" at det er en svensker/nordmand jeg står og taler engelsk med, så slår jeg straks over i dansk/"Københavnsk" for derefter at sige at det er for dårligt at vi skal snakke engelsk med broderfolket. Jeg har ret nemt ved at forstå svensk/norsk uden dialekt, men har indtryk af at det er sværere den anden vej, måske fordi jeg har set meget svensk tv og måske også fordi vi danskere snøvler og sjusker meget med sproget. Det hjælper at snakke langsommere og tydeligere
Yep, det er bare i orden Claus! Hvor vil du have de 1000 liter mælk leveret?
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 29 mar 2019, 20:28

Jeg holder også meget af denne, som jo forklarer hvorfor Dansk er anderledes end Norsk..

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Viking
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Viking » 30 mar 2019, 12:20

Der kan du se, alt havde været så meget bedre hvis alle talede norsk! :lol:
Men historien i den video er jo ikke helt rigtig. Jeg tror den uforståelige danske udtale kom omtrent samtidigt med at kartoffelen kom til Europa og danskerne satte den i halsen, fordi de troede at den skulle spises hel.
Mvh,
Bjørn Sandåker
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 19 apr 2019, 09:45

Nu ser det ud til at jeg har fået royal støtte: 8-) https://www.msn.com/da-dk/underholdning ... spartandhp
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 19 apr 2019, 10:10

Og hun har jo ret.
mvh
Jens
Brugeravatar
Viking
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Viking » 23 apr 2019, 03:22

Ja, hun har ret. Jeres dronning er forøvrig en flot og klog dame og meget respekteret i Norge.

Hvad så om vi kommer i skade for at køpe 1000 liter mælk i ny og ne, det gør da vel intet? :P

Mvh,
Bjørn Sandåker
Besvar