Uvelkomne gæster i observatoriet

Her kan man lave indlæg om hvad som helst som ikke lige passer ind i et af de andre fora.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Uvelkomne gæster i observatoriet

Indlæg af Rudi » 09 maj 2019, 08:13

Forleden skulle jeg lige checke observatoriet og jeg fik øje på noget der lignede en lysebrun blomst fra en tulipan, hængende omvendt ned fra loftet.
Mens jeg stod og betragtede denne "blomst" og undrede mig, kom en stor, RIGTIG STOR, hveps sværmende ind af døren og landede midt i "blomsten". Og da gik det op for mig, at den var i færd med at lave et hvepsebo!!! Jeg fik genet hvepsen ud af døren, stille og roligt, uden at det udvikledede sig til tumulter og pillede den begyndende hvepsebo ned.

Nu har jeg inspiceret observatoriet grundigt de sidste par dage, og det ser heldigvis ud til, at den har fundet et andet sted at slå sig ned.

Så hold øje! Det er åbenbart tiden hvor hvepsene etablerer sig!!!
/Rudi

Billede
Spatzek
Reactions:

Re: Uvelkomne gæster i observatoriet

Indlæg af Spatzek » 09 maj 2019, 08:57

Har haft flere i observatoriet. De er blevet snuppet som meget små undtagen sidste år, hvor et bo blev etableret i kip mellem undertaget og taget inde i midten. Det opdagede jeg sent, så der blev dæleme gået til giften.
outlook
Reactions:

Indlæg af outlook » 09 maj 2019, 10:20

Ja, de etablerer sig for tiden og dronningen er rigtig stor. Måske har det været en Skovhveps eller også Stor Gedehams kaldet Vespa Crabro. Sidstnævnte er vist nok fredet. Min storebror har haft et bo i en gammel død kastanje i haven. Lidt skræmmende at høre dem drøne forbi vores ører som små Spitfire'ere. Noget andet er, at en invasiv art er på vej, nemlig en asiatisk gedehams som bliver 5 cm stor og har et vingefang på 7 cm og tillige mere aggressiv. Selvsagt er dens gift endnu værre og en brod på 6 mm skal den nok indgyde respekt! :o
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 09 maj 2019, 11:18

outlook skrev:
09 maj 2019, 10:20
Ja, de etablerer sig for tiden og dronningen er rigtig stor. Måske har det været en Skovhveps eller også Stor Gedehams kaldet Vespa Crabro. Sidstnævnte er vist nok fredet. Min storebror har haft et bo i en gammel død kastanje i haven. Lidt skræmmende at høre dem drøne forbi vores ører som små Spitfire'ere. Noget andet er, at en invasiv art er på vej, nemlig en asiatisk gedehams som bliver 5 cm stor og har et vingefang på 7 cm og tillige mere aggressiv. Selvsagt er dens gift endnu værre og en brod på 6 mm skal den nok indgyde respekt! :o
Billede

YIKES :o :o :o
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 09 maj 2019, 11:43

Er I sikker på at det ikke er menneske skabte droner??? De er jo store :ugeek: :o Kaldet Boing 73??
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 09 maj 2019, 11:56

F¤ck da, det var slet slet ikke så stor en hveps, så havde jeg ikke turde skubbe den ud.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 09 maj 2019, 11:56

Hejsa

Hvis man ikke er synligt generet af hvepseboet, syntes jeg bestemt man skal lade dem være. Hvepse er et meget gavnligt insekt, som vi alle har meget gavn af. Hvepsen er en effektiv jæger og holder bestanden af andre skadedyr kraftigt nede, f.eks laver i grøntsager m.v. Ingen hvepse, og vi skal bruge endnu mere gift til at holde andre skadedyr nede.

Gift bør kun bruges som absolut sidste udvej, da det jo også rammer andre insekter og andre steder i fødekæden.

Et stik en sjælden gang, er vel ikke noget problem.
\Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 09 maj 2019, 12:43

Enig Lars, jeg gelejdede den da også ud, uden det kom til koporligt tumult. Vi har to steder i haven, i stensætninger, hvor der allerede er en flok igang. De får, som altid, lov at passe deres og vi passer vores. Vi har altid en periode på efteråret, hvor de øverste pærer i vores meget høje pæretræ falder ned, hvor hvepsene er sluppet fri at deres pligter i boerne og i stedet sidder og mæsker sig i de rådne frugter, hvor vi skal passe på hvor vi træder med bare fødder. Når man træder på en hveps, så er man ikke i tvivl.
/Rudi

Billede
Spatzek
Reactions:

Indlæg af Spatzek » 09 maj 2019, 16:28

Det var absolut også en nødløsning. Jeg bruger normalt ikke gift overhovedet. Men her var de ganske enkelt i vejen. Vi har masser af frugttræer og buske i vores sommerhushave, og udyr og utallige sygdomme holdes i skak med mekanisk arbejde, f.eks. gitterrust i vores mange forskellige pæretræer. Det tager hårdrejsende lang tid at gennemgå alle blade på træerne. Næsten som at observere alle galakser i NGC kataloget :ugeek:
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 09 maj 2019, 16:53

Hvepseboet der var på vej hos mig, sad under skydetaget, lige foran teleskopet, så taget ville ikke kunne åbnes. Så er jeg lige glad, om så det var en eller anden fredet fugl, ud skulle den.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Lindhard » 09 maj 2019, 18:43

Jeg har også haft store hvepseboer i observatoriet et par gange.

Den ene gang blev det fjernet af en fagmand uden problemer.

Den anden gang rev jeg det midt over, da jeg kørte skydetaget væk for at se på Solen...

Har jeg nævnt, at jeg har sat olympisk rekord i 100 m løb... :D
mvh
Lars
jjosefsen
Reactions:

Indlæg af jjosefsen » 10 maj 2019, 21:40

Lars Malmgren skrev:
09 maj 2019, 11:18
outlook skrev:
09 maj 2019, 10:20
Billede

YIKES :o :o :o
Jeg er meget lidt fan af hvepse og jeg tror sgu jeg var gået i brædderne hvis der var kommet sådan en moppe dreng forbi!!
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 11 maj 2019, 09:05

Så vendte hun tilbage. Jeg fik lige taget dette billede:

Ca 4 cm lang!
B8565F1D-9386-4F68-AE09-50F483D4E574.jpeg
B8565F1D-9386-4F68-AE09-50F483D4E574.jpeg (47.44 KiB) Vist 115 gange
Denne gang kom det til koporligheder, da jeg høfligt, men bestemt, forsøgte at vise hende udgangen. Udfaldet var fatalt, heldigvis i mit favør.
/Rudi

Billede
outlook
Reactions:

Indlæg af outlook » 11 maj 2019, 10:09

Ja, det er en Vespa Crabro eller Stor gedehams. Den er ikke fredet i Danmark, men var før ret sjælden. I Tyskland er den derimod fredet og man risikerer store bøder i Euro, hvis man ødelægger et bo uden myndighedernes indgriben. I Tyskland bygger de endda boer til dem. Den er ikke specielt aggressiv, men den blev kendt, da den angreb adskillige skovgæster i Marselisborg-skovene ved Århus i september 2002. Bæsterne skal normalt provokeres før de angriber.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 11 maj 2019, 10:20

Tak for info. Jeg var heller ikke glad for udfaldet, men da den tog ladegreb og jeg så dens imponerende brod, passerede mit liv revy, og den fik et slag med kosten. Det overlevede den desværre ikke. Har jeg gjort noget ulovligt, var det skam ikke med overlæg 😳
/Rudi

Billede
Besvar