Nyt bundkort til en stationær?

Her kan man lave indlæg om hvad som helst som ikke lige passer ind i et af de andre fora.
Adam
Reactions:

Nyt bundkort til en stationær?

Indlæg af Adam » 30 sep 2019, 18:01

Min Acer stationær er gået i stykker efter 3 år og jeg skal finde en afløser. Enten bundkort eller processor er stået af.
Jeg har ikke lyst til at købe en komplet PC igen. Jeg vil selv samle den. Min diy Win XP stationær har kørt de sidste 12år uden problemer, i perioder 10 timer om dagen, med et ASUS P5K bundkort.

Kan I ikke anbefale et bundkort og en processor? For ca. 3000kr tilsammen. Der er for mange af dem.
Jeg spiller ikke spil, udover online billiard en gang imellem, men elsker at se musik og folks projekter på youtube.
Det er nok stacking af billeder som jeg belaster computeren mest med. Og så styring af et mount, som regel trådløst. Jeg har en Wifi dongle.

Jeg vil meget gerne have at bundkortet er lavet af gode holdbare komponenter, så det holder længere end et par år.
Det skal være micro ATX
Mindst i5 processor
Man skal kunne tilslutte en SD kort læser på bundkortet.
Man skal kunne tilslutte højtalere bag på PC kabinet og hovedtelefoner på forsiden af PC kabinet, så de kan bruges samtidig uden at skifte hele tiden.
Jeg har en SATA 600 harddisk fra Acer som ikke fejler noget. Det ville være rart at kunne bruge den.

Jeg har først kigget på de komponenter som på billedet. Jeg ved ikke om det er ok. Men har senere læst gode ting om Gigabyte bundkort, om gode komponenter som kan tåle lidt mere.
Det med Chipset kan jeg slet ikke forholde mig til.
Det er svært at vælge.

Evt PC.JPG
Evt PC.JPG (37.67 KiB) Vist 485 gange
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Re: Nyt bundkort til en stationær?

Indlæg af Jens_Jacobsen » 30 sep 2019, 18:21

Hejsa.

Har selv lige købt et Asus ROG bundkort. Der er meget lys og andet, som sikkert er smukt hvis man er gamer. Men til Astro er det ikke lykken. Men det er godt og gedigent.

Køb også en M2 harddisk. De rykker!
mvh
Jens
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 30 sep 2019, 18:57

Hvis du har skjermkort fra tidligere ville jeg vurdert dette oppsettet (AMD Ryzen 5 har ikke integrert GPU)
Screenshot_1.png
Screenshot_1.png (95.01 KiB) Vist 465 gange
Du får 25%+ bedre ytelse.
I tillegg så har du også mulighet til å oppgradere til en raskere cpu om 2 år uten å måtte bytte hovedkort slik som med Intel.

Vil du få litt raskere harddisk kan jeg anbefale denne til en billig penge
https://www.komplett.dk/product/1135887 ... vme-m2-ssd
https://www.komplett.dk/product/1135885 ... vme-m2-ssd
Det er viktig att det er en NVME disk hvis du skal kjøpe M.2, M.2 uten NVME er som en vanlig 2.5" SSD i hastighet.
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 30 sep 2019, 23:45

Mange tak Jens og Xplode.
Hvis jeg få 25% bedre ydelse til samme pris, så er jeg interesseret :-)
Når man læser beskrivelsen af Asus EX-A320 så er det en kampvogn, med masser af beskyttelse og gode komponenter. Fra 2017.
https://www.asus.com/dk/Motherboards/EX-A320M-GAMING/

Jo, det kan godt blive det bundkort jeg vælger.
Der er et 12V stik på bundkortet, som hedder Gold-plated 8 pin power connector. Der er kun 4 pins på min 300W PSU fra Acer PC. Skal jeg så også have en ny PSU ? En 650W ?

Det grafikkort som sidder i den defekte Acer PC , (men virker fint i en anden computer) er : Zotac GTX 750 2GB DDR5
https://www.zotac.com/lk/product/graphi ... tx-750-2gb
Kan det genbruges ?

Jeg har aldrig set en M.2 harddisk :-) Jeg må hellere læse lidt om det.
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 01 okt 2019, 01:25

Skjermkortet kan brukes opp igjen.

Mulig hovedkortet ikke er av nyeste data, du må egentlig bare se på hva som er best for pengene når det gjelder hovedkort, fritt valg ;)
Det kan nok være lurt å kjøpe en ny modell pga da vil det ikke være problemer med att BIOS må oppdateres, kjøper du f.eks ett hovedkort fra 2017 med bios fra 2017 ligger ikke støtte for Ryzen 3 inne, ofte så må bios oppdateres med en cpu fra 2017 :roll:
Ta gjerne også kontakt med butikken for å få verifisert att bios er oppdatert med støtte for Ryzen 3.
Ved å velge AMD får du mulighet til å oppgradere minst 1 generasjon til før du må bytte hovedkort, med Intel så må en som regel bytte hovedkort ved hver nye generasjon (Ikke nok med att Intel har overprisede CPU'er, men dem tvinger en også til å bytte hovedkort ved hver nye generasjon)

300w PSU skal være mer en godt nok, begge kombinasjonene med Intel og AMD har ca samme krav når det gjelder strømforbruk, å bruke 4pins er normalt godt nok på en slik cpu.

En M.2 SSD monteres direkte på hovedkortet.
Billede
En M.2 SSD med NVME kan være over 5x så rask som en M.2 SSD uten NVME.
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 01 okt 2019, 23:35

Mange tak Xplode, men jeg kan ikke finde det bundkort med opdateret BIOS. Jeg kan se det kræver, at man har en anden ældre AM-4 socket processor, for at kunne opdatere til Ryzen 3000.

Men jeg har fundet et ASUS TUF B450M-PRO GAMING med opdateret BIOS som understøtter Ryzen 3000. Er det ikke ok?

Jeg har ikke interesseret mig for computer de sidste 12 år, bare fordi den jeg har bygget den gang, virker fint :-) Hold da op, en harddisk uden motor - SSD.
Det har jeg ikke set før. Jeg har også kigget længe på dit HDD link og undret mig over, hvorfor de viser et RAM kort på billedet.
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 01 okt 2019, 23:55

Det har dessverre vært lite utvikling siste 10 årene pga Intel ikke har hatt skikkelig konkurranse, etter Ryzen kom har Intel fått konkkuranse og med Ryzen 3 ligger faktisk AMD foran på det det meste annet enn klokkefrekvens.

ASUS TUF B450M-PRO GAMING ser ok ut 8-)
4 ram slotter, 2 M.2 slotter og støtte for Ryzen 9 3900x gir deg bra med oppgraderingsmuligheter :D

Hvis strømforsyningen er 12 år gammel ville jeg nok vurdert å bytte den etterhvert også.

Det er ikke RAM som er på bildet, men det ligner jo veldig da...
Hastighetene begynner jo også å nærme seg ram hastigheter, det finnes NVME SSD med hastighet på 5000MB/s :D
Brugeravatar
Viking
Reactions:
Geografisk sted: Dokka, Norge
Kontakt:

Indlæg af Viking » 03 okt 2019, 07:35

Adam,

Jeg er enig med Xplode i at en AMD giver bedre ydelse for en rimeligere penge.
Men siden du arbejder med billeder, så vil jeg anbefale mere minde end 16 GB.

Billede

Det bliver lidt dyrere end dit budget, men er verdt det.
Jeg vil også anbefale en M.2 SSD disk, som Xplode sagde. Store billeder indlastes hurtigere til mindet og du vil merke stor forskæl når du haver en hurtig disk og større minde.
Mvh,
Bjørn Sandåker
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 04 okt 2019, 00:17

Mange tak

Jeg har næsten besluttet mig for TUF PRO GAMING, men jeg måtte sammenligne det med TUF PLUS GAMING, når @Viking har foreslået det.
De 32GB ram skal jeg nok overveje, hvis økonomien tillader det.

Jeg har læst en måske grim ting om TUF PRO, som TUF PLUS ikke "fejler" :
*1 The M.2_1 Socket shares bandwidth with the SATA_5/6 ports, and therefore the SATA_5/6 ports cannot be used when an M.2 device is installed. *2 The M.2_2 Socket shares bandwidth with the SATA_3/4 ports, and therefore the SATA_3/4 ports cannot be used when an M.2 device is installed.

Der er 6 SATA porte i alt og det lyder som om 1 og 2 ikke er påvirket af det.

Er det ikke best at bruge M.2 SSD til styresystemet og en SATA HDD som lager?

VRM er også en stor diskution :-) , som regulerer spænding til processoren. De siger at PROs VRM er ok til en 6 Core CPU. 8 Core anbefaler de ikke.
PLUS ved jeg ikke noget om, udover at VRM ser anderledes ud på de 2 bundkort.

Proshop har markeret med blå farve, om bundkortet er Ryzen 3000 opdateret.
Og Asus har en kampagne, hvor man kan få ca 250kr tilbage, hvis man vælger bl.a. et af de 2 bundkort jeg har kigget på, sammen med en lidt langsommere processor, f. eks Ryzen 5 2600.
Dem kan man også se på hjemmesiden, markeret med Cashback.
Det lyder som om de prøver at sælge dem så hurtigt som muligt....ikke godt :-)

https://www.proshop.dk/Bundkort?f~bundk ... evga&pre=0
Brugeravatar
Viking
Reactions:
Geografisk sted: Dokka, Norge
Kontakt:

Indlæg af Viking » 04 okt 2019, 19:06

Adam skrev:
04 okt 2019, 00:17
Er det ikke best at bruge M.2 SSD til styresystemet og en SATA HDD som lager?
Det er et spørgsmål om hvad du har penge til. Store SSD diske er dyre, så det kan være en løsning som du siger, at have systemet/Windows på en SSD og ræsten på en vanlig snurredisk. Men optimalt ville jeg have alt på SSD.
Adam skrev:
04 okt 2019, 00:17
VRM er også en stor diskution :-) , som regulerer spænding til processoren. De siger at PROs VRM er ok til en 6 Core CPU. 8 Core anbefaler de ikke.
PLUS ved jeg ikke noget om, udover at VRM ser anderledes ud på de 2 bundkort.
Hvor meget VRM tåler er afhengig af kvaliteten producenten bruger på dem, og belastningen du giver dem via processoren og andet der skal ha strøm på bundkortet. Du kan sige at det er kun på de bedste bundkortene du kan være rimelig sikker på at kvaliteten er på top. Efter hvert som prisen faller, så faller også ofte kvaliteten på komponenterne på bundkortet lidt.

Men når det gjelder hvad processoren drar af strøm så er det mere et spørgsmål om opgivet TDP end antal kerner i den. En 6-kerner og en 8-kerner kan have den samme TDP og drage omtrent det samme af strøm fra stikontakten.

AMD Ryzen 5 3600 er forøvrig en 6-kerners processor og har en TDP på kun 65W, så det skal gå bra med et medium kort i B450-serien (X570 er top og meget dyrere).
https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-5-3600

Når det gjelder varme i VRM, og M.2 diske, så er det en fordel at sætte en kabinetvifte til at blåse på dem. Til M.2 kan man også få varmespræder til en rimelig penge:
https://www.komplett.dk/product/1121614 ... -heat-sink
Mvh,
Bjørn Sandåker
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 05 okt 2019, 02:39

Mange tak for forklaringen.

Jeg har nu bestilt, så jeg ikke skal plage jer og tænke på det længere :-)
Sidste måned var min telefon gået i stykker, så der har jeg også kigget og læst om 100vis af telefoner.

Det bliver en lille opgradering. Der er også snart Jul. PRO, R 5 3600 og 16GB RAM.
Jag har valgt PRO, fordi der er bedre Audio ( jeg elsker musik) og bedre VRM end på PLUS.
Jeg tror, at et bundkort som kan overklokkes er lidt bedre bygget og når man så ikke overklokker det, så holder det måske længere, fordi det ikke bliver udsat for overbelastning.
Det med at M.2 og SATA tager hinandens plads kan jeg nok leve med. Jeg har aldrig brugt flere end 1 harddisk på mine gamle computere.
SSD og varmespræder må vente til efter Nytår, men så skal jeg også have en ny Windows 10.
Jeg må nøjes med at genbruge min SATA 600, med Windows 10 installeret.
Det bliver dejligt at gå i gang med skruetrækkeren og samle nyt legetøj :-)
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 05 okt 2019, 09:38

Husk du kan stadig gratis opgradere windows 7 og 8 til windows 10. Det har jeg lige gjort, og det kører bare.
Årsagen var at det nye bundkort, Asus ROG, ikke har drivere til win7, så der var ingen vej udenom.
mvh
Jens
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 05 okt 2019, 11:17

Selv om du bruker opp igjen den gamle harddisken må du ihvertfall installere Windows 10 helt på nytt.
Hva med bare en lite SSD da? Det finnes kansje noen her på forumet som har en 128gb ssd til overs?
Jeg har flere liggende her som du kunne fått en av, men jeg bor jo da i Norge så da måtte du vel betalt Toll og Tull selv om jeg hadde sendt den som gave?
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 05 okt 2019, 17:21

Det er et godt fif Jens, tak. Win 7 er nok billigere end Win 10, men jeg har ikke kigget på det endnu.

Mange tak Xplode :-) Jeg har hørt, at når man f.eks. skifter bundkort, så kan man ringe til Microsoft og få en eller anden kode, så harddisk med Windows kan bruges igen.
Jeg håber at det stadigvæk er sådan, så jeg ikke skal bruge 1000kr på ny Windows.
Når jeg få en ny SSD harddisk, så skal jeg have ny Windows.
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 05 okt 2019, 17:49

Windows 7 udgår ved nytår, sådan ca..

For opgradering til win 10 behøver du ikke ringe til Microsoft, du skal blot taste din kode ind igen (det skulle jeg), den lange på den originale Win 7 pakke. Så aktiverede win 10 fint..
mvh
Jens
Besvar