OBS obs

Her kan man lave indlæg om hvad som helst som ikke lige passer ind i et af de andre fora.
Besvar
Brugeravatar
Finn N
Reactions:

OBS obs

Indlæg af Finn N » 05 nov 2019, 17:30

Hej alle
Er ved at bygge et lille OBS og har da lidt erfaring med det fra tidligere men men den der Dis vi alle har for tiden eller måske mere mig da jeg bor ret tæt på vandet/ Lillebælt går jo ind alle steder ikkengan fygesne kommer ind på samme måde som disen. Det var tørt på fliserne i OBSet i går, men her til morgen kunne jeg se at der var fugtigt.
Førhen havde jeg en pære tændt på 60 W og trorede at det så hjalp men har altid i tvivl om det ??? En affugter blev også indkøbt med det resultat at Elregningen steg med næsten 100% over en vinter :-(
Tænker så hvad med de der plastik opservatorier som man kan købe har de problemer med lidt fugt indvendig / kondens ???
Hvad gør i andre for at holde den værste dis og fugt ude da et OBS jo ikke er 100% tæt og nok aldrig bliver det på grund af enten rulletag eller kuppel ?????
mvh Finn N
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Re: OBS obs

Indlæg af morten » 05 nov 2019, 19:13

Hej Finn, spændende projekt
Jeg har isoleret obs og brænder strøm af..
tæt obs og affugter med afløb ud til.
Overvej en affugter uden kompressor, de virker ved lavere temperaturer, så slipper du for også at varme obset op, men kan nøjes med at holde det frostfrit (f.eks. meaco junior).
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 05 nov 2019, 19:38

Jeg overvejer også isoleringsmodellen med varme/affugter.

Gulvet er med isolering og dampspærre samt hævet 30 cm over terræn. Montering/teleskop er dækket med en kraftig grill dækken og der ligger en stor pose silica oven på monteringen. Og inde i dette “telt” har jeg en 60W reptil pære med timer, er tændt ca 1/3 af tiden, mest om formiddagen og aftenen. Der er altid knas tørt k de i teltet og ca 10°C varmere end inde i observatoriet. For tiden, med det vejr vi har, kører pæren konstant.
Selvom der er en god udluftning, så kan det godt blive lidt klamt, men aldrig synlig fugt.
/Rudi
Brugeravatar
Finn N
Reactions:

Indlæg af Finn N » 05 nov 2019, 19:58

Hej Morten og Rudi
Jeg har valgt at OBSet er uisuleret denne gang da jeg har en føelse af jo mere isolering jo mere varme skal der til for at holde disen ude.
Men vi undslupper den ikke så hvis der er en måde hvorpå man kan sætte ind med feks vintalotore eller varme i perioder hvor der er megen dis ville det være ret godt at vide hvad andre gør.
Hvad er jeres erfaringer ????
mvh Finn N
Besvar