Bensin Genrator

Her kan man lave indlæg om hvad som helst som ikke lige passer ind i et af de andre fora.
Besvar
Brugeravatar
Finn N
Reactions:

Bensin Genrator

Indlæg af Finn N » 07 sep 2018, 12:10

Hej alle sammen
Fint forum der er sat på benene her må man sige
Går og tænker på en Bensin generator af en slags, men flere af dem jeg har kikket på skriver at man ikke må sætte følsomt udstyr til er det fordi strømmen/spændingen svinger for meget ????
Tængte så om man kunne køre over et Batteri for at få den rigtige og mere ens spænding da det jo nok er det der er galt med dem eller noget Konverteri af en slags ????
Det er ikke alle Genratore mærker jeg har kikket på der skriver det med følsomt udstyr men det kan jo være en mangel information.
Syntes heller ikke jeg kan finde nogen hvor de skriver velegnet til følsomt udstyr :-)
Er der nogen der har en god ide i den retning ??????
Kan i alle havde en god dag.
mvh Finn
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Re: Bensin Genrator

Indlæg af Lars Malmgren » 07 sep 2018, 13:29

Hvorfor en benzingenerator i det hele taget ?
Hvorfor ikke bare køre rent på batteri?

En lille benzingenerator kører alligevel kun få timer på en tankfuld, så det kan let matches med passende stort batteri.

Men bortset fra det, så kan man få filtre, der kan "glatte" strømmen ud, men om det kan blive godt nok til det følsomme udstyr tør jeg ikke sige...
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 07 sep 2018, 14:14

Enig med Lars. En stor powerbank, bilakkumulator fra T-Hansen, har vel 90 Ah, dvs at den kan levere 90 W ved 12 V i 12 timer. Hvad er dine behov?

PS: det er heller ikke særlig idyllisk at sidde under en klar himmel og høre på en Honda generator i timevis.
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Brugeravatar
henrik_schneider
Reactions:
Geografisk sted: Hobro
Kontakt:

Indlæg af henrik_schneider » 07 sep 2018, 17:37

Jeg er enig i betragtningerne om bare at køre på batteri.
MEN nu er det jo ikke det du spørger til Finn, og som Lars skriver findes der filtre.
Jeg vil nok være noget forsigtig med at koble delikat elektronik på en lille generator, hvor der kun er dårlig styr på spænding og frekvens.
Problemet er nok ikke generatoren, men snare at delikat elektronisk udstyr ofte ikke er designet til spændings udsving på mere end 10% og det samme med frekvensen.
Når det så er sagt er rigtig meget udstyr idag (specielt det fra kina faktisk) designet sådan at spændingen gerne må svinge mellem 90 og 240 volt, og frekvensen mellem 45 og 60Hz.

Beklager det lidt vage svar Nanke :D
Tyvstedgaard Observatorie - Henrik Schneider
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 07 sep 2018, 20:20

En del kan endda køre ned til nul Hz.
Det klares ved at meget udstyr har en ensretter som det første i strømforsyningen.
Jeg opdagede det en dag jeg var kommet til at sætte min Lenovo laptop til en stikkontakt i en højspændingsstation. I den var der stikkontakter der kørte direkte på stationsbatteriet, og det er jo fint til en alm glødelampe. Men jeg havde ikke bemærket deb lille label med et "lig med tegn" som tegn på 220 VDC. Sidst på dagen tog jeg min bærbare fra, og den var ladet op uden problemer!

Senere har jeg undersøgt det lidt nærmere, og meget udstyr (men ikke alt, som Henrik siger!!) kan køre på ned til omkring 80 volt jævnstrøm.
mvh
Jens
Brugeravatar
henrik_schneider
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af henrik_schneider » 07 sep 2018, 20:37

Det vidste jeg ikke Jens men det giver faktisk god mening hvis man tænker på strømforsynings design :)
Brugeravatar
Finn N
Reactions:

Indlæg af Finn N » 07 sep 2018, 21:30

Tak til jer alle
Det forholder sig sådan at der hvor jeg fotografere fra nu er uden for rækkevide med alm. strøm, så i stedet for at slæbe batterier med ud og hjem igen i tide og utide for at oplade tunge bilbaterier havde jeg bare i tankerne en generator der kunne klare det på stedet, jeg køre med et par bærbare og ekstra skærme da mine øjne ikke klare de små skærme i længere tid mere.
Jo tak Henrik meget fint svar for du kender jo mig og elektronik :?
Vil prøve at søge vidre på emnet men hvad ville sådan et filter så evt. hede/kaldes ???????

mvh Finn N
Brugeravatar
henrik_schneider
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af henrik_schneider » 08 sep 2018, 07:26

Hej Finn

Jeg ved ikke lige hvor man finder et filter til opgaven, ville nok lave et selv :lol:

Men prøv at kigge på denne generator den leverer ren sinus, er fiks og lille og ikke mindst støjsvag.
Og så har den 12volt 8A direkte ud, kvaliteten af de 12v kender jeg dog ikke - men den kan måles hvis det skulle være, alternativt er de 220v helt OK

https://www.powergenerator.dk/digital-g ... 0-w-/-230v
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:

Indlæg af ClausKAF » 08 sep 2018, 07:51

Eller hvis du vælger Batterivejen så kan du måske bruge denne: https://www.harald-nyborg.dk/p4464/inve ... rmer-1000w med ren sinus et stor velopladet bilbatteri (ekstra) som du lader stå i bilen og en lang 230V forlænger (mindre tab)

Hilsen Claus
Brugeravatar
Finn N
Reactions:

Indlæg af Finn N » 08 sep 2018, 10:26

Hej igen
Jeg har sådan en dims her https://www.thansen.dk/bil/udstyr/eluds ... 243231833/ ville den strøm fra batteriet så ikke være jævn og god nok selv om genratoren køre ??? Det vil jo sige at jeg så ikke behøves bruge det 12V udtag på selve genratoren og så skal den kun køre når der er behov for det til at holde batteriet opladet.
Kunne være jeg skulle gå i lære som elektronik mekanikker her på mine gamle dage :-)
Claus @ Jeg har sådan en konverter som du henviser til bare en ældre en af slaksen som jeg faktisk har brugt nogle gange men syntes den er ret hår ved batterierne, ved så ikke om den fejler noget men den virker da.

mvh Finn N
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:

Indlæg af ClausKAF » 10 sep 2018, 16:05

Hej Finn

Nu er jeg blevet lidt i tvivl om det er et hjemme opsæt du mangler eller om det er mobilt?
Jeg gik ud fra at det er mobilt og at bilen ikke altid står lige ved siden af og at du skal bruge både 12V DC og 230V AC.
hvis det er tilfældet, så vil jeg mene at et stort 12V (evt. marine) batteri vil være sagen her monterer du inverteren (bemærk ren sinus) så trækker du den "lange" 230V forlænger ud til dit område, hvor du forbinder dit grej til computer/12V omformer/Varmetråde/kamera mm.
Hvorfor bruge en inverter der laver det om til 230V for at lave det tilbage til 12V? fordi der er langt mindre tab over lange strækninger og du har så også 230V til computer
Hvis du køber en kraftigere inverter (kan vist fås til 2000W) så kan den også trække en hårtørrer(det kan den mindre også med forsigtighed)
Endelig kan du jo også bruge bilens eget batteri, men så kan det godt være at du skal bruge en generator og lidt tid for at få startet bilen igen efter en længere seance
Eller en jumpstarter eks:https://www.avxperten.dk/jump-starter/d ... 4gQAvD_BwE

Claus
PS hvis du kun har kort afstand(hjemm) kan det samme gøres
PPS jeg opdagede lige at du skrev at din "gamle" inverter er hård ved batterierne, nogle af de nye er yderst effektive 90% mener jeg? ved ikke med den fra Harald Nyborg
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:

Indlæg af ClausKAF » 10 sep 2018, 16:37

fandt lige denne med bedre spec. https://www.batteribyen.dk/inverter-fra ... UkQAvD_BwE

men prøv selv at søge : inverter ren sinus
Besvar