Merkur passage d. 11/11

Tips om kommende astronomiske begivenheder.
Formørkelser, konjunktioner osv
Besvar
Per_Jensen
Reactions:
Geografisk sted: Brovst (Nordjylland)

Merkur passage d. 11/11

Indlæg af Per_Jensen » 23 okt 2019, 10:48

Jeg havde planlagt at jeg ville forlade arbejdet til middag, for at nå hjem og få lidt billeder af passagen, denne idé blev dog skudt i sænk da jeg ikke kan gå tidligt den dag :(
Jeg overvejer så at gøre det hele klar dagen forinden (alt afhængig af vejrudsigten) og så bare forbinde til computeren oppe fra job.

Jeg har aldrig taget billeder af solen, så er der noget jeg skal være opmærksom på?
Jeg skal selvfølgelig have købt et solfilter, her tænker jeg på sådan et man sætter foran på tubus, er dette den eneste løsning som er til at komme til for "små penge"? Og er det en fin løsning til en merkur passage?
Hvilken af mine reflektore vil være bedst, min 130P-DS eller min 200P-DS?
Skal mit guidescope + guidekamera dækkes af?

På forhånd tak :)
Senest rettet af Per_Jensen 23 okt 2019, 16:21, rettet i alt 1 gang.
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Re: Merkur passage d. 11/9

Indlæg af Lars Malmgren » 23 okt 2019, 13:31

Hej Per,

Er datoen ikke forkert?
Passagen er da vist d. 11. november ?!

Baader solfilm er helt fin og billigt, det giver et sort-hvid billede.
Jeg tror du kan bruge begge dine teleskoper, men 8 tommeren giver jo mere forstørrelse.
Tjek om feltet er stort nok, evt vha Stellarium eller lign planetarieprogram.
Her kan du få det til at tegne en firkant som svarer til dit teleskops felt.

Jeg ville helt sikkert blænde guider-scope af.
Det er alligevel ikke muligt at guide.

Så jeg ville aftenen før, eller om morgenen før solopgang, aligne mountet, så du kan lave en rimelig præcis goto.
Herefter vil jeg sætte mountet i park (som peger VÆK fra solen).

Jeg vil absolut ikke lade teleskopet stå og tracke på solen en hel dag, selv med solfilm.
Vær også absolut sikker på, at sol-filteret ikke kan flyve af. Gaffatape !!
Tænk også hvis en pokkers due mener, at den skal sidde på teleskopet og får prikket hul i sol-filmen :o
Hvis teleskopet står og tracker på solen og sol-filteret flyver af eller bliver ødelagt, så er der næsten garanti for at der er noget i teleskopet, der er smeltet (plastik) og en brændt sensor i kameraet.
Så det vil være godt med en backup-plan og en nabo, du evt kan ringe til i tilfælde af ulykker.
Jeg ville nok også sætte et web-cam til at kikke på opstillingen, så du har mulighed for at se om det vender og drejer som forventet.

Så du skal kunne remote tilkoble pc'en og un-park'e teleskopet.
Goto til Merkur, centrer solen, og så tage et billede hver 30 sek. eller lign.
Det kan der komme en fin film ud af :P

Men selvfølge burde projektet kunne lade sig gøre.
Kan du lade teleskop med kamera stå frit fremme uden frygt for tyve ?
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Erik
Reactions:

Indlæg af Erik » 23 okt 2019, 13:46

Per_Jensen skrev:
23 okt 2019, 10:48
Jeg havde planlagt at jeg ville forlade arbejdet til middag, for at nå hjem og få lidt billeder af passagen, denne idé blev dog skudt i sænk da jeg ikke kan gå tidligt den dag :(
Jeg overvejer så at gøre det hele klar dagen forinden (alt afhængig af vejrudsigten) og så bare forbinde til computeren oppe fra job.

Jeg har aldrig taget billeder af solen, så er der noget jeg skal være opmærksom på?
Jeg skal selvfølgelig have købt et solfilter, her tænker jeg på sådan et man sætter foran på tubus, er dette den eneste løsning som er til at komme til for "små penge"? Og er det en fin løsning til en merkur passage?
Hvilken af mine reflektore vil være bedst, min 130P-DS eller min 200P-DS?
Skal mit guidescope + guidekamera dækkes af?

På forhånd tak :)
Vil du spare kan du vælge filter til 130mm'en.( Pris fra DKK 109,00) Brug søgeren med solfilter, elle behold dækslet på.

https://shop12057.hstatic.dk/upload_dir ... 0.fill.jpg
https://www.kikkert-teleskophuset.dk/sh ... y-solfilm/
https://www.kikkert-teleskophuset.dk/sh ... sage-2019/

Billede

Med venlig hilsen Thomas
Kikkert-Teleskophuset.dk
Senest rettet af Erik 23 okt 2019, 13:58, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 23 okt 2019, 13:50

Jeg ville ikke turde lade teleskopet stå og se på Solen alene, af de årsager som Lars nævner.

Hvad med at tage grejet med på arbejde, måske kan du holde øje med det fra et kontor og lige gå ud og se til det ind imellem?
/Rudi
Per_Jensen
Reactions:

Indlæg af Per_Jensen » 23 okt 2019, 15:57

Jo for fanden, forkert dato! Det var en tastefejl :lol:

Tusinde tak for den grundige forklaring Lars, det er sgu lækkert! Jeg vil helt sikkert tage alt sammen i betragtning! Jeg sidder altid ved en computer på jobbet, så jeg kan have et øje på det hele tiden, og parkere hvis noget skulle gå galt. Jeg er ikke så bekymret for tyve eller lignende, da det står godt gemt bag huset i haven :)

Nu må vi se hvad det ender med, det fedeste ville jo helt klart at jeg kunne være hjemme.. Desværre kan jeg først være hjemme omkring kl 17 og der er det hele vel nærmest forbi. :(

Tak for dine links Thomas, jeg ser lige på hvad jeg ender med at bruge :)
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Merkur passage d. 11/11

Indlæg af Rudi » 23 okt 2019, 18:26

Sæt dig også ind i pejling/højde for hele forløbet.
Start ca 13:20, hvor Solen i pejling 200° er ca 15° oppe, det er meget lavt!
Når Solen går ned 16:15 pejl. 238°, er Mercur ca midt på solskiven.

Så du skal have god udsyn fra SV til VSV.
/Rudi
Per_Jensen
Reactions:

Re: Merkur passage d. 11/11

Indlæg af Per_Jensen » 23 okt 2019, 18:30

Rudi skrev:
23 okt 2019, 18:26
Sæt dig også ind i pejling/højde for hele forløbet.
Start ca 13:20, hvor Solen i pejling 200° er ca 15° oppe, det er meget lavt!
Når Solen går ned 16:15 pejl. 238°, er Mercur ca midt på solskiven.

Så du skal have god udsyn fra SV til VSV.
Det havde jeg slet ikke tænkt på Rudi, det skal jeg da lige have kigget på, for det er måske slet ikke muligt så. Tak for info :)
Besvar