Måneformørkelse den 27. juli

Tips om kommende astronomiske begivenheder.
Formørkelser, konjunktioner osv
Besvar
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Måneformørkelse den 27. juli

Indlæg af Lindhard » 22 jul 2018, 21:22

Husk at der er total måneformørkelse på fredag den 17. juli om aftenen.

Skærmbillede 2018-07-22 kl. 21.21.41.png
Skærmbillede 2018-07-22 kl. 21.21.41.png (90.7 KiB) Vist 1159 gange

Desværre er formørkelsen i fuld gang, når Månen står op, men folk med en god øst-sydøst horisont kan få det sidste af totaliteten og den afsluttende partielle fase med.

Se mere her:

https://eclipse.gsfc.nasa.gov/LEplot/LE ... Jul27T.pdf
mvh
Lars
Adam
Reactions:

Re: Måneformørkelse den 27. juli

Indlæg af Adam » 22 jul 2018, 22:48

Der er mere at se samme aften. ISS kommer kl. 22:29 til 22:37 og Delta-Aquariderne stjerneskudssværme , godt nok 3 dage før maximum, men de kommer også fra øst :-)
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 23 jul 2018, 10:51

Langtids prognosen på yr.no ser fint ud for Svendborg Sund, så jeg er klar ;)
/Rudi

Billede
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:

Indlæg af ClausKAF » 23 jul 2018, 21:53

Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 23 jul 2018, 21:56

Ja, der sker mange spændende ting på himlen netop nu.
Bare vi kunne få en frivillig til at skrive til “Aktuelt på himlen” ;)
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 27 jul 2018, 22:48

Wou! Flot syn, nu med Mars. De kappes om hvem der er rødest.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Lindhard » 28 jul 2018, 00:00

Der er en del skyer/dis så det varede lidt, før månen dukkede frem. Først en meget svag plet i skydækket, men så klarere og et meget flot syn.
mvh
Lars
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 28 jul 2018, 00:20

En anelse disset her, men ellers fint. Et enkelt foto blev det til, ikke helt nemt håndholdt.
mooneclipi.jpg
mooneclipi.jpg (34.77 KiB) Vist 982 gange
\Lars
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 28 jul 2018, 00:20

En anelse disset her, men ellers fint. Et enkelt foto blev det til, ikke helt nemt håndholdt og ingen skarphed.
mooneclipi.jpg
\Lars
Brugeravatar
Mogens Zachariasen
Reactions:

Indlæg af Mogens Zachariasen » 28 jul 2018, 01:18

Blev en flot oplevelse efter at Månen kom fri af disen.

Et par skud med alm. digitalkamera på stativ.

Kryds øjnene og få lidt dybde i billederne.

mooneclips-20180727-3d.jpg
mooneclips-20180727-3d.jpg (30.45 KiB) Vist 969 gange
Senest rettet af Mogens Zachariasen 28 jul 2018, 09:39, rettet i alt 1 gang.
Mvh
Mogens
outlook
Reactions:

Indlæg af outlook » 28 jul 2018, 09:33

nightsky skrev:
28 jul 2018, 00:20
En anelse disset her, men ellers fint. Et enkelt foto blev det til, ikke helt nemt håndholdt.
mooneclipi.jpg
mooneclipi.jpg (34.77 KiB) Vist 937 gange
Udmærket billede, Lars. Det lader til, at alle oplevede noget dis i starten og det var heller ikke anderledes i det alsiske. Det var ellers et tilløbsstykke, men omkring halvdelen mistede tålmodigheden og gik inden det klarede op. Men så blev det også fint som dit billede viser. Inden da havde jeg rettet 80 mm'eren ind på Jupiter, hvor GRS viste sig fremme. I mellemtiden blev jeg afbrudt af min nevø som pegede på himlen og minsandten om ikke ISS kom "sejlende" hen over himlen. Der var en del blandt publikum som ikke vidste det og blev henrykte da de fik det at vide, ja, endda vinkede til den!

Fire planeter fik jeg i "glasset" den aften. Venus som var ved at forsvinde i disen, Jupiter var flot med GRS, men Saturn brillerede med sit ringsystem og stod som malet med sin olivengrønne kappe og Cassini's deling som var synlig i 80'eren. Så god seeing her. Da jordskyggen fortonede sig og Månen lyste op som sædvanlig, rettede jeg teleskopet mod Mars. I bino'en en stor skarp, afgrænset orange bold med lidt blåhvidt ved Polerne iblandet lidt dispersion, men overfladedetaljer var svære at pege ud.

Ud over Saturn var Månen naturligvis hovedaktøren her og var et betagende syn i bino'en uden barlow og fyldte således kun ca. halvdelen af feltet. På planeterne var en barlow i enden af bino'en og en forlænger til udtrækket nødvendig for at se dem sådan "rigtigt". Fik også taget billeder ved 600 mm brændvidde gennem teleskopet med dlsr. Men Lars billede illustrerer meget godt, hvad jeg også fik i kassen. Til sidst og ved halv to tiden stod jeg næsten alene og pakkede sammen overvældet af aftenens event.
norup
Reactions:

Indlæg af norup » 28 jul 2018, 12:52

Puha, har stadig ømme arme fra i går: Jeg tog min 6 tommer Newton med ækvatorialmontering på nakken, og gik de 2km fra hjemmet til Amager Strand. Den blev stillet op nær indgangen til Helgoland - orkede ikke den ekstra gåtur ned til hvor Erland stod.
Annonceringen af formørkelsen har været effektiv - jeg har aldrig set så mange mennesker på stranden før! Månen udeblev jo et godt stykke tid, så først Venus og siden Jupiter blev i stedet fremvist til de mange interesserede. Da Månen endelig dukkede op, blev den selvfølgelig fremvist, men vi sprang også til Saturn og Mars, som var mindst ligeså interessante.
Jeg endte med ikke at have et eneste billede af Månen: Den forekom så svag og grumset, at det ikke var umagen værd - men det var en fornøjelse i stedet at kunne fremvise himmelen til de overvældende mange interesserede.
Omkring 23:30 blev der pakket sammen til endnu 2km kikkertløft. Argh.
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 28 jul 2018, 17:17

Hejsa.

Sad i en natbus på vej hjem fra Holland. Skøn, men varm ferie i Amsterdam!

I bussen var der rig lejlighed til at observere både totalitet og den aftagende fase.

Totaliten forekom mig meget mørk, (måske lidt dis) men man var ikke i tvivl om at månen denne gang gik igennem hovedskyggen med centrum af totaliteten liggende meget tæt på månens centrum. Jeg syntes man kunne se den mørkeste del passere lidt nord om centrum på månen.

Visuelt var farven på månen meget dyb rød (igen måske lidt dis) men månens lystyrke forekom mig værende meget mørk og farven mindre udtalt end f.eks sidste gang vi havde en måneformørkelse, den 28/9 2015.

Her et billede fra 2015 til sammenligning
luna-eclipse-150928.jpg
luna-eclipse-150928.jpg (14.83 KiB) Vist 883 gange
mvh
Jens
Brugeravatar
Natteravnen
Reactions:

Indlæg af Natteravnen » 28 jul 2018, 18:11

Jeg stillede op ved Himmelsøen i Roskilde netop fordi her kommer temmelig mange mennesker. Det viste sig da også at jeg ikke tog fejl.
Flere kiggede noget da de så teleskopet, men de formastede sig ikke lige frem til at komme nærmere men valgte at at se teleskopet an på behørig afstand.
Et par enkelte kom dog til, specielt nogle udenlandske studerende fra Kina og Nepal var meget nysgerrige.
Herudover kom en far med sin lille søn, så jeg viste dem Venus og Saturn da månen lod vente på sig pga. skyer og dis.

Da jeg ikke kunne stille op hvor det var mest optimalt p.g.a. parkerede biler, måtte jeg ty til en noget dårligere placering hvor noget beplantning så gjorde det umuligt at få Jupiter i kikkerten og da månen så endelig dukkede op ganske svagt, så havde idioten der på den anden side af vejen to skarpe projektører sat på en mast til at blæse sit forbistrede hvide lys i retning mod P-pladsen. Det ødelagde selvfølgelig lidt af glæden da jeg så fik noget falsk lys ind i tubus.

Men generelt var det en rigtig god aften hvor jeg fortalte de nysgerrige tilkomne om planeterne og hvad de så i teleskopet, herunder også om Saturns måner. Nogle andre rundede lige min plads for at høre hvilken retning de kunne se månen.

Folk udviser faktisk megen nysgerrighed når der pludselig står et teleskop på en plads, men overraskende så få der så kommer hen og snakker.
Vedhæftede filer
IMG_20180727_203258b.jpg
IMG_20180727_203258b.jpg (115.04 KiB) Vist 872 gange
T: XT10" / XX14"
O: Hyperion / Televue / Explore Scientific
F: OIII / Sky Glow
Besvar