Månen passerer 104 Tau

Tips om kommende astronomiske begivenheder.
Formørkelser, konjunktioner osv
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Re: Månen passerer 104 Tau

Indlæg af Jens_Jacobsen » 27 okt 2018, 16:32

Er der nogen der vil køre video??

Jeg regner med alm visuel observation. Det må være mellem kl 4.00 og 4.05 vi skal holde øje, og den dukker vel frem 4.03 dansk vintertid?
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 27 okt 2018, 16:44

Jeg stiller vækuret. Hvis vejret er godt og jeg er frisk, så prøver jeg video, ellers bliver det visuelt.

Det ser ud til at det går, rent vejrmæssigt.
Bemærk, yr.no har 25 timer i søndags døgnet 👍
Det bliver godt ah komme tilbage til dansk normaltid, lad os håbe at vi aldrig skal tilbage til ZT(-2) igen ;-)

51AB77D2-7C37-4347-97F6-742C04A13E1C.jpeg
51AB77D2-7C37-4347-97F6-742C04A13E1C.jpeg (73.46 KiB) Vist 299 gange
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 27 okt 2018, 17:00

Ja, det ville simpelthen være skønt hvis vi skal køre normaltid fremover!!!
mvh
Jens
Brugeravatar
Kekh
Reactions:
Geografisk sted: København SV
Kontakt:

Indlæg af Kekh » 27 okt 2018, 17:53

Vejret ser ud til at blive godt her i Kbh.. Men lige nu er det totalt overskyet.

Jeg satser på at Yr.no har ret, og tager ud i nat med al udstyret.
Mit mål er at tage en video af det(både når den går bag månen og når den dukker frem igen)
28oktober.JPG
28oktober.JPG (27.78 KiB) Vist 293 gange
Erland Kruse Hansen
Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo
ZWO ASI120MC - Canon EOS 550D
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Lindhard » 27 okt 2018, 18:09

Det må være mellem kl 4.00 og 4.05 vi skal holde øje, og den dukker vel frem 4.03 dansk vintertid?
Ja, stjernen forsvinder ca 3.15 og dukker op igen i den anden side ca. kl. 3:57 i Esbjerg. Det sker senere jo længere østpå vi kommer.

Da det drejer sig om at tjekke, om stjernen er dobbelt må det være interessant at observere både ved forsvinden og genopdukken, men det er naturligvis nemmest at se en eventuel gradvis forandring i lysstyrken ved den mørke rand.

Som Thomas skrev tidligere i tråden:
Til dem, der har interesse i at følge begivenheden visuelt: Det, de er ude efter her, er ikke så meget en nøjagtig timing af selve okkultationen, men en observation af, om stjernen "tøver" med at forsvinde, eller gradvist dukker frem. Det afslører nemlig, om stjernen er dobbelt. Er den IKKE dobbelt, vil dens forsvinden og genopdukken ske øjeblikkeligt, som når man tænder for en kontakt. Er den dobbelt, vil det se ud som om man slukker for den med en lysdæmperkontakt, altså gradvist. Det vil dog stadig gå hurtigt, men man kan se, at det ikke sker i et nu.
mvh
Lars
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:

Indlæg af Lindhard » 28 okt 2018, 04:30

Jeg observerede begivenheden visuelt med 14" og 8.8 mm okular (323x). Stjernen forsvandt, som den skulle ca 3.17, og dukkede op igen ved den anden rand 3.57.30 + nogle sekunder. Genopdukken skete helt øjeblikkeligt, Der var ingen tøven.
Senest rettet af Lindhard 28 okt 2018, 13:59, rettet i alt 1 gang.
mvh
Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 28 okt 2018, 08:32

Der var helt lukket, da 104 Tau forsvandt ca 03:3 ZT(-1), men så var det som om skyerne blev tyndere, så jeg blev oppe. Jeg fik optaget en ca 2 GB sekvens med ca 50 fps, der dækker tilsynekomsten ca 04:02 ZT(-1). Men det var gennem en masse skyer, så man kan kun lige ane 104 Tau.
Og pga skyerne, tror jeg ikke at fokus var særlig god.

Optaget med ASI ZWO120MC, Televue 4xPowerMate, Sky-Watcher Quattro 8”.

Billede

Sådan så det ud, kl 04:02
Vedhæftede filer
11BF4BD2-009F-4439-9364-3EAE1B705D49.jpeg
11BF4BD2-009F-4439-9364-3EAE1B705D49.jpeg (126.84 KiB) Vist 266 gange
/Rudi

Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 28 okt 2018, 08:57

Hej Lars og i andre.

Skulle lige sove lidt!

Som jeg skrev i anden tråd var min observation af fremkomsten øjeblikkelig. Der var (desværre) ikke antydning af at en tæt dobbeltstjerne skulle være på spil.
Tidspunktet var 04.00.42 +/- et par sekunder, da befippelsen havde lagt sig og jeg havde sans til at kigge på uret.

Hvordan indmelder vi observationerne til BAA? Lars?

Som en personlig note, så er fremkomsten af en stjerne bag månens rand noget af det der kommer tættest på "øjeblikkelig" i astronomien. Det er lige overvældende hver gang og faktisk en stor oplevelse.
Det kan anbefales.
Måneokkultationer er jo ikke nødvendigvis et sjældent fænomen, og jeg kan godt forstå at folk bliver bidt af dem!
mvh
Jens
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:

Indlæg af Lindhard » 28 okt 2018, 11:08

Hvordan indmelder vi observationerne til BAA? Lars?

Som en personlig note, så er fremkomsten af en stjerne bag månens rand noget af det der kommer tættest på "øjeblikkelig" i astronomien. Det er lige overvældende hver gang og faktisk en stor oplevelse.
Det kan anbefales.
Jeg melder gerne ind til BAA, hvis fok sender deres observationer til mig.

Og ja, det er faktisk sjovt at se okkulationer. Her kan vi se et himmellegeme bevæge sig hen over himmelen og de bagvedliggende stjerner i "real time". Det er sjovt vise frem når der er gæster ved kikkerten. ("Øjjj man kan, se den flytter sig!!")

I "gamle dage" havde astronomisk Selskab en meget aktiv sektion med folk, det stort set ikke lavede andet. jeg ved ikke, om der stadig sker noget der.

Specielt genopdukken er "øjeblikkelig", og det stiller krav til tidtagningen, hvis man gør det manuelt. Det kræver øvelse at bringe den personlige forsinkelse ned på et minimum.

A propos den personlige forsinkelse. Jens lavede for mange år siden en tidtagningsknap/mus til mig til brug ved asteroideokkultationer, så tiden kunne registreres på en pc. Med den var et lille (hjemmelavet?) træningsprogram, som jeg har haft megen fornøjelse af.

Desværre virker det ikke på de moderne maskiner.
mvh
Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 28 okt 2018, 11:21

Lindhard skrev:
28 okt 2018, 11:08
A propos den personlige forsinkelse. Jens lavede for mange år siden en tidtagningsknap/mus til mig til brug ved asteroideokkultationer, så tiden kunne registreres på en pc. Med den var et lille (hjemmelavet?) træningsprogram, som jeg har haft megen fornøjelse af.

Lav en kort beskrivelse, så kan jeg hurtigt brygge noget sammen.
/Rudi

Brugeravatar
Kekh
Reactions:
Geografisk sted: København SV
Kontakt:

Indlæg af Kekh » 28 okt 2018, 13:22

Jeg startede med at få et par timer på øjet.
Jeg stod op kl. 2.00(dvs. efter skiftet til vintertid), og fik pakket mig ind i varmt tøj.

Jeg tog udstyret på nakken(eller rettere, rullede det afsted på sækkevognen), og tog det med over på den anden side af vejen, hvor jeg fandt et godt sted på parkeringspladsen.

Da jeg kom derover, kom skyerne selvfølgelig også. Men nu var jeg kommet derover, så tænkte jeg at jeg lige så godt kunne sætte tingene op og håbe på det bedste.
Jeg fik stillet det hele op, og gik i gang med at aligne teleskopet.
Skyerne var nu meget spredte, og de så ud til at være på vej væk.

Der kom den første overraskelse: Og det var en god en!
Da jeg alignede, ramte den næsten spot on på de to guidestjerner med det samme. Jeg tænker at det er pga. vintertid, for i hele sommertiden har jeg bøvlet med at jeg skulle korrigere teleskopet et stykke hver gang ved alignment.

Jeg prøvede så med det samme at stille den hen på 104 Tau, og den ramte den uden problemer.

Der var noget tid endnu, så jeg fik kigget lidt rundt på nattehimlen.
Fik kigget lidt på Betelgeuse og Rigel(elsker farveforskellen som er så tydelig), og fik kigget lidt på andre objekter.

Det blev så tid til at 104 Tau skulle gå bag månen, og jeg fik sat kameraet til. Jeg forsøgte, men kunne ikke fange det på video(en blanding af en meget lysende Måne og nogle indstillingeri kameraprogrammet der drillede)
Da den så var gået bag Månen, brugte jeg tiden til at kigge rundt på månen. Jeg fik taget et par billeder der, som blev meget gode.

Tiden kom så til at 104 Tau skulle dukke op igen, og jeg havde stillet teleskopet på det sted hvor den skulle dukke frem.
Jeg startede optagelsen og kunne så kun vente.
Så skete det der ikke skulle ske!
Computeren meldte at der ikke var mere plads og den ikke kunne optage.
Jeg skyndte mig at slette en mappe med et eller andet, og satte optagelsen igang igen.
Desværre var stjernen dukket frem i mellemtiden, så mit forsøg på at fange selve tidspunktet hvor den kom frem, var mislykket!

Min optagelse af stjernen der er dukket frem, blev heldigvis tilfredsstillende.
[youtube]https://youtu.be/PJPg1cK8c3g[/youtube]

Jeg gik lige genopfrisket nogle småting her i nat!
Et af tingene, er at have styr på hvor meget plads der er på computeren inden jeg tager ud!(lært på den hårde måde).
Den anden ting er at huske at når det er koldt ude, så skal teleskopet altså ud i god tid, for når den bliver afkølet mens jeg bruger den, så flytter fokus sig HELE tiden!

Konklusionen er at mit primære mål med at fange stjernen dukke op igen, det lykkedes ikke.
Jeg fik dog opfrisket et par gode huskeregler, så spildt var aftenen ikke!

Capture_0009.png
Capture_0009.png (1.21 MiB) Vist 245 gange
Erland Kruse Hansen
Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo
ZWO ASI120MC - Canon EOS 550D
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:

Indlæg af Lindhard » 28 okt 2018, 13:36

Hej Erland

Træls at det ikke lykkedes, men fint at du forsøgte.

Metoden skal lige "køres ind", så den sidder på rygraden, og der er masser af stjerner som bliver dækket af Månen, så der er mulighed for at prøve hver aften i månetiden.
mvh
Lars
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 28 okt 2018, 20:50

Rudi skrev:
28 okt 2018, 11:21
Lindhard skrev:
28 okt 2018, 11:08

Lav en kort beskrivelse, så kan jeg hurtigt brygge noget sammen.
Det gamle program (pascal) tjekkede et ben på printerporten, og når man trykkede på en knap, så loggede den tidspunktet i en fil. thats'it

Kunne man evt gøre det samme med en almindelig gamepad, brugt som knap? Eller en mus?

mvh
Jens
mvh
Jens
Astrodane
Reactions:

Indlæg af Astrodane » 28 okt 2018, 21:03

Jeg observerede okkultationen med videokamera. Jeg har ikke fået analyseret AVI filmen endnu. Er der nogen der har forslag til hvordan det gøres bedst - andet end blot en visuel gennemgang?

Her er en stakket version af filmen. Da den strækker sig over mere end 50 sekunder var det nødvendigt at stakke månen og stjerne hver for sig og så samle resultatet.

Mvh Niels
Vedhæftede filer
Moon040551_104TAU_occult_28102018.jpg
Moon040551_104TAU_occult_28102018.jpg (55.3 KiB) Vist 229 gange
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 29 okt 2018, 05:58

Det bliver spændende at høre nærmere Niels - har du lagt klippet op på YouTube?
/Rudi

Besvar