Hvis nogen af jer vil med ud og lufte teleskopet....

Tips om kommende astronomiske begivenheder.
Formørkelser, konjunktioner osv
Besvar
Brugeravatar
Kekh
Reactions:
Geografisk sted: København SV
Kontakt:

Hvis nogen af jer vil med ud og lufte teleskopet....

Indlæg af Kekh » 11 maj 2018, 09:58

Jeg har smidt den her på Facebook til alle mine venner og på en enkelt astronomigruppe.
Hvis nogen af jer får lyst til at komme forbi, med eller uden teleskop, så er I velkomne.
------------

Invitation til astronomiaften(ud og kigge planeter, stjerner og stjernetåger), for alle som har lyst.

Efter hvad vejrudsigten siger, så skulle det blive godt stjernekiggervejr i aften/nat.

Jeg har tænkt mig at tage ud og stille teleskopet op, ude på mit foreløbige ynglingsspot på Amager.

Planen er at kigge på Jupiter, Zubenelgenubi II(som er en dobbeltstjerne), Venus, Andromedagalaksen(M31+M32+M110),M13(Kuglehoben i Hercules), Mizar/Alcor(Dobbeltstjerner i Karlsvognen).

Venus går jo tidligt ned, så jeg tænker at starte kl. 22. Så kan den første time gå med at observere Venus og nyde at mørket sænker sig og at alle stjernerne bliver synlige.
Derefter er det så Jupiter(med nogle af dens måner) der skal bruges lidt tid på.
Når vi har kigget lidt på den, og har fået lidt billeder i kassen, så tager vi på en lille himmelrundtur, og ser hvad vi kan finde af skønheder på nattehimlen.

Hvis nogen er jer har lyst til at være med, så sig endelig til!
Jeg er der fra kl. 22 og regner med at blive indtil ca. kl. 1-2 stykker(alt efter vejret og hvor klar himlen er)
Jeg tager begge mine teleskoper med(den store og den ikke så store.. ), så der er noget at lege med.

Stedet vi mødes, er
Café Sylten
Søndre Strandvej 50
2791 Dragør
https://goo.gl/maps/g1vgyqWERuL2

I tilfælde af dårligt vejr(som i dette tilfælde er for mange skyer), så bliver det ikke til noget alligevel.
https://www.yr.no/sted/Danmark/Hovedstaden/K%C3%B8benhavn/time_for_time.html

Skriv gerne til mig hvis du/I vil være med, enten på facebook eller på SMS(29707730)
Erland Kruse Hansen
Meade Telescope ACF-SC 203/2000 LightSwitch 8 GoTo
ZWO ASI120MC - Canon EOS 550D
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Re: Hvis nogen af jer vil med ud og lufte teleskopet....

Indlæg af Jens_Jacobsen » 11 maj 2018, 10:09

God ide, Erland.

På Jupiter krydser den store røde plet midten af skiven omkring midnat.

mvh
Jens
mvh
Jens
Viggo T
Reactions:

Indlæg af Viggo T » 11 maj 2018, 11:10

Rigtig godt initiativ på bedste amatørastronom vis.
Bor selv lidt for langt væk synes jeg.
Prøv også at kikke på Porrima i Virgo. Den var for nogle år siden helt umulig at skille ad i selv større amatør kikkerter.
I må ha’ en hyggelig aften/nat. Husk kaffen-og kopperne.
Mvh
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 11 maj 2018, 16:06

Øhm, Andromedagalaksen står omkring midnat så dårligt, som den overhovedet næsten kan, kun cirka 8° lige stik nord, altså lige hvor himlen er lysest og så lavt, som den overhovedet kan komme.

Jeg vil foreslå, du vælger et andet objekt...

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Kekh
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Kekh » 11 maj 2018, 17:09

Astrojensen skrev:
11 maj 2018, 16:06
Øhm, Andromedagalaksen står omkring midnat så dårligt, som den overhovedet næsten kan, kun cirka 8° lige stik nord, altså lige hvor himlen er lysest og så lavt, som den overhovedet kan komme.

Jeg vil foreslå, du vælger et andet objekt...

Thomas, Bornholm
Du har helt ret Thomas.
Tror bare hjernen lige var slået lidt fra da jeg skrev den på...
Erland Kruse Hansen
Brugeravatar
John
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af John » 21 maj 2018, 22:08

@Kekh hvordan gik dit arrangement - fik I set på nattehimlen?
Brugeravatar
Kekh
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Kekh » 21 maj 2018, 22:53

John skrev:
21 maj 2018, 22:08
@Kekh hvordan gik dit arrangement - fik I set på nattehimlen?
Hej John, og tak for at du spørger.
Jeg havde smidt det op her på siden, på Astro-forum og på facebook(både min egen side og den side for den ejendom jeg bor i).
Der var nogle som udtrykte at de gerne ville med, men ikke kunne denne aften, så jeg tolkede det som at interessen ihvertfald er tilstede.

Jeg tog så ud om aftenen, for jeg havde jo selv lagt op til at man bare kunne dukke op, og jeg ville jo ikke skuffe nogen, hvis de skulle komme.
Jeg kom ud til spottet, som var mørkt, uforstyrret og med en dejlig skyfri himmel.
Der dukkede ikke andre op, men jeg fik kigget en masse selv, og jeg fik min bedste optagelse af Jupiter indtil videre og en god optagelse af en stjernehob.
Jeg var der et par timer, men til sidst kunne konen ikke mere(hun er god til at tage med mig ud, for hun synes også det er spændende), så der tog vi hjem.

Selvom der ingen kom, så vil jeg helt klart gøre det igen. Jeg vil dog forsøge at give folk lidt bedre varsel, dog er det jo svært med det danske vejr.
Jeg synes det er fedt at vise andre hvad der er ovenover os, for hver gang man viser nogen noget i teleskopet, så er det som at se et lille barn opdage sine egne tæer....

Erland
Erland Kruse Hansen
Besvar