Kollimering af et newton teleskop d. 27/3 i Svendborg

Kommende træf og andre astronomirelaterede arrangementer kan annonceres her
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Kollimering af et newton teleskop d. 27/3 i Svendborg

Indlæg af Rudi » 28 mar 2019, 13:43

@henrik_schneider:

Jeg forsøgte at lave en barlowed laser med min 2” 2x barlow, det gav en lille ca 4x2 cm “plet” på primæren. Med 2” 4x barlow endnu mindre. Så den går desværre ikke, der skal tilsyneladende en linse imellem der ikke forstørrer særlig meget.

PS: noget jeg mangler at teste, afstand mellem barlow og laser, men det har vel ingen betydning?
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 28 mar 2019, 14:14

Har du prøvet at vende den om, så lyset går igennem den fra den anden ende?

Ellers har afstanden også betydning, med mindre der er tale om en telecentrisk barlow (som TeleVue Powermates).
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 28 mar 2019, 14:33

4x er netop en TeleVue Powermate.
Men jeg prøver aligevel at vende begge og se.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:

Indlæg af Lars Malmgren » 28 mar 2019, 15:00

Jeg tror ikke, at du kan bruge powermates til det.
Lyset ud af powermaten er næsten parallelt fordi den er telecentrisk.

Du skal have fat i en billig barlow 2x fra skrammelkassen :lol:
Og så gætter jeg på, at du skal sende laserlyset ind i barlowen samme vej, som stjernelyset går ind, hvis barlowen blev brugt normalt.
For så vil laserlyset spredes ud i en kegle med en diameter, der øges med afstanden.

Men som sagt, det er et gæt, for jeg har aldrig selv brugt barlowed laser metoden.
Så jeg følger dine forsøg med interesse :mrgreen:
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:

Indlæg af Lars Malmgren » 28 mar 2019, 15:20

@Rudi,

Jeg søgte lige hurtigt og kan nu forstå, at balowen blot skal forstørre laser-prikken tilstrækkeligt, at den er større end den center-markering, der er på primær-spejlet.
Dvs. at du bør kunne bruge en alm 2x barlow, hvor du sætter laser-kollimatoren i hvor du normalt sætter okularet i - altså ikke omvendt, som jeg foreslog.

Se evt her > http://www.micosmos.com/enlaces/collima ... _Laser.pdf
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 28 mar 2019, 15:50

Kære Henrik

Ideen med Barlowed laser er som @Lars Malmgren skriver at skabe en divergerende kegle af lys der udlyser hovedspejlet rundt om centermarkeringen (Barlows netto optiske effekt er jo som en spredelinse). Dette lys samles så af hovedspejlet, så der dannes et "nogenlunde fokuseret" billede af centermarkeringen på laserens skrå plade (skærmen). Det betyder at du på laserskærmen kan se hvor den optiske akse rammer.
Indstilling af sekundæren foregår uden Barlow på vanlig vis. Fidusen ved Barlowed laser er, at markøren for den optiske akse fra hovedspejlet (den sorte ring, AKA det negative billede af centermarkeringen) er mere uafhængig af hvordan sekundæren står end hvis man "bare" ser hvor laserspotten rammer skærmen uden Barlow. Dette skyldes at den tynde laserstråle i standard laseren uden Barlow (jeg tør næsten ikke skrive det kollimerede laserlys) skal passere sekundæren to gange, hvorved eventuelle fejl på sekundæren forstærkes og forstyrrer fejlsignalet på hovedspejlet. Med laseren har man kun billedet af hovedspejlets centermarkering som passerer sekundæren én gang.
Mht hvilken Barlow, så er det ligegyldigt, men en 4x Barlow spreder lyset mere end en 2x Barlow, så laseren skal være kraftigere. Kvaliteten af Barlowen er ligemeget. SOm @henrik_schneider siger, så har vi jo diverse Barlows liggende stort set alle sammen og kvaliteten og styrken er som sagt ligegyldig. Med hensyn til hvordan den skal monteres, så giver det sig selv. Laseren sættes ned i "hunstikket" i barlowen som stikkes ind i fokuseren.
Jeg kollimerede i de første år med 1,25" barlowed laser, og det blev lidt, men ikke meget bedre med Howie Glatter systemet (jeg gik dog i den anledning fra F/4.8 til f/4, hvilket er en del).
Metoden er opfundet af afdøde Niels Olof Carlin, som jeg har haft stor fornøjelse af at læse. Jeg fik mere ud af hans skriverier end af Vic Menards bog, (som jeg også har læst).
Jeg har købt en autocollimator, og et sommerferieprojekt er at finde ud af om den for praktiske formål giver noget i forhold til min elskede Howie Glatter metode (Barlowed laser med høj kvalitets laser, og dedikeret kombineret Barlow og skærm TuBLUG)
JohnC
Reactions:
Geografisk sted: Jylland

Indlæg af JohnC » 28 mar 2019, 21:03

Hej Rudi
Tak for et fint arrangement. Det var hyggeligt og gav nogle interessante vinkler på kollimeringen.
Mortens Howie Glatter gav et andet resultat end min Hotech 2"sca og i forhold til mit Cat's Eye sæt ramte ingen af dem kollimeringen optimalt. Så nu venter jeg på at se resultatet på en rigtig stjernehimmel. Havde regnet med det skulle have været i aften, men har været en lang dag på arbejde. Så det må vente.

Tak for en hyggelig aften Rudi, Morten, Henning og Henrik

Mvh. John
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 05 apr 2019, 07:37

Jeg målte lige, at min røde laser plet er en ellipse med storakse på ca 3 mm og projiceret gennem en 2" F28mm plössl okkular, giver det en plet på ca 80mm i 800mm afstand:
IMG_1451.jpg
IMG_1451.jpg (22.2 KiB) Vist 134 gange
Det svarer meget godt til pletten vi så på min primær med Morten's Howie Glatter.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 05 apr 2019, 09:36

optisk er det vist noget andet. okularet er jo en slags lup, TuBlug har en spredelinse.??
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 05 apr 2019, 11:05

Omkring Barlow laser (så vidt jeg er orienteret)

Det spredte lys for barlow har udelukkende til formål at sende en kollimeret lys ned på primærspejlet. Det er ligegyldigt om lyset er fokuseret ved okularudtrækket, man kan projektere det op på en væg flere meter derfra.
Fidusen er at vi kigger på centermarkeringen som vi ser skyggen af (de manglende lys) når primærspejlet er lyst op af det spredte laserlys. Fordi det er skyggen (manglende lys) kan det betragtes at være parallelt, altså komme fra uendelig afstand. Det er muligt at sende laserlyset ned mod primærspejlet fra andre positioner end okularudtrækket.
Ovenstående kan eftergøres ved at man prøver at vippe laseren i okularetholderen. Selv om lyskeglen flytter sig, vil centerskiven altid være samme sted i projektionen. Hvis lyskeglen ikke rammer centermarkering, kan man blot ikke se markeringen mere. Så med barlowed laser behøver man ikke en kollimeret laser, den kan være pilskæv og stadig virke fint. Fokusplanet hvor man vil tjekke centermarkeringen på skal altid være det samme som kameraet fokusplan (samme tilt/vinkel/afstand til primærspejlets overflade)
\Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 05 apr 2019, 11:10

nightsky skrev:
05 apr 2019, 11:05
Ovenstående kan eftergøres ved at man prøver at vippe laseren i okularetholderen. Selv om lyskeglen flytter sig, vil centerskiven altid være samme sted i projektionen. Hvis lyskeglen ikke rammer centermarkering, kan man blot ikke se markeringen mere. Så med barlowed laser behøver man ikke en kollimeret laser, den kan være pilskæv og stadig virke fint. Fokusplanet hvor man vil tjekke centermarkeringen på skal altid være det samme som kameraet fokusplan (samme tilt/vinkel/afstand til primærspejlets overflade)
Lige præcis! Jeg prøvede faktisk at vippe Mortens Howie Glatter i fokuseren, og som forventet, så flyttede skyggen af centerringen sig ikke en tøddel.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 06 apr 2019, 10:20

morten skrev:
05 apr 2019, 09:36
optisk er det vist noget andet. okularet er jo en slags lup, TuBlug har en spredelinse.??

Ja, okkularet spreder, så jo længere væk, jo større er pletten.

Vil det sige, at Howie Glatteren sender et ca 80 mm kollimeret strålebundt afsted? Så pletten er samme størrelse uanset afstanden?

(Eller var det 2,5” = 63,5 mm)
/Rudi

Billede
Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 06 apr 2019, 12:30

nej det kan jeg ikke forestille mig. Okularet er en netto samlelinse med den brændvidde, som står på det (nogle okularer som f.eks. Nagler o lign widefield, indeholder en spredelinse først i strålegangen, men nettoeffekten er stadig en samlelinse). D.v.s. du vil have et konvergerende strålebundt i de få mm indtil du når okularets brændpunkt, og derefter et divergerende strålebundt. Jo kortere brændvidde okularet har jo mere vil bundtet spredes (godt nok først på den anden side af brændpunktet. Samme nettoeffekt har du ved en spredelinse i f.eks. en barlow, her spredes lyset umiddelbart og ikke først efter at have passeret brændpunktet. Heller ikke her er strålebundtet kollimeret, men det er heller ikke nødvendigt, bare centerspotten udlyses.
Besvar