ATT 2018 indtryk

Kommende træf og andre astronomi relaterede arrangementer kan annonceres her
Besvar
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

ATT 2018 indtryk

Indlæg af nightsky » 06 maj 2018, 14:43

Hej

Nedenfor en stribe billeder fra ATT 2018.

Kort om årets messe:
Skywatcher var næsten væk
Meade helt væk
Kina producenter er begyndt i stor stil at kopiere kina producenter, det kommer nok ikke noget godt ud af. Bl.a. Omegon. Trist trend...
En producent reklamerede med GSO High Quality optics som argument for at købe deres produkt, Folk faldt om på gulvet af grin.
Direct drive stadig på fremmarch

Scientific Explorer forsøger sig med en Dobson 20" f/3.6 - Jeg syntes det er helt fantastisk at man nu ser "store" producenter som bevæger sig ned på disse hurtige systemer. Det kan der helt sikkert komme en masse spændend ud af.
Desværre syntes jeg kvaliteten og designet temmelig langt fra den hvad man ser hos selv hos jævne amatørbyggere. Den kørte stram og jeg tror aldrig den kommer aldrig til at være rigtig smooth, materialevalget til az/alt lejerne er dårligt valgte. Spejlkassen og spejlcellen virker meget solide, men når man trykker på siderene oplever man at metalpladerne giver efter. Plderne er sikkert ikke monteret for at give styrke så det gør sikkert ikke noget, men det virkes bare aahhhh.Er bange for at tro at rust bliver et problem. Selv om den er bygget i Ungarn virkede designvalg som god gammeldags kinatankegang. Okularudtrækket tvivler jeg på kan bære en paracorr II og et godt okular fra Exploerer Scientific. Man tænker, arrggh giv den nu lige det sidste....
Europæiske Noctutec viste på overbevisende måde hvorledes man laver en god dobson.
De udstillede IOptron monteringer virker ikke bedre end Skywatcher og andre kina monteringer.
Vixen have en fin stor stand
Teleskop-service standen var skrumpet ind til ingenting.
Baader var stadig den største stand
Lunt var i et lille hjørne og slet ikke i fordoms store tid.
Atik kun et bord.
Baader laver nu tri-band teleskoper. Coatede korrektor glas. Mere info senere
Berleback stadig i flot form. Rart at se, godt håndværk og kvalitet stadig kan eksistere i bedste stil.
Ipad og Smart phone idiotien lever i bedste velgående. Det er stadig et salgsargument man kan bruge til Ipad eller telefon ude ved teleskopet og blive blændet af denne.
Masser af dimser.

En lille video der viser hvorledes man kunne høre om en stand havde kina kvalitet. :D

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede

Billede
Senest rettet af nightsky 06 maj 2018, 16:55, rettet i alt 1 gang.
\Lars
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Re: ATT 2018 indtryk

Indlæg af Jens_Jacobsen » 06 maj 2018, 16:45

Hej Lars.

Tak for alle de flotte billeder. Og du har meget præcist fanget stemningen, som jeg også så det.

Meget udstyr af tvivlsom kvalitet, mange "plastic" kikkerter og meget der helt tydeligt kører på kundesegmentet "køb, brug en-to gange og op på loftet". dertil tvivlsom mekanisk og optisk kvalitet.
Men også dem der er kendt for god kvalitet var heldigvis til stede. Der var en meget fin Vixen stand, som viste overbevisende kvalitet, en kvalitet som kan holde til at blive brugt og holde i mange år.
Takahashi var udstillet med et par store instrumenter, men deres håbløse system af sære gevind og adaptere lever i bedste velgående.

Meade var ikke til stede.

Celestron var fint repræsenteret af Baader, som havde en glimrende stand, hvor en del udstyr vist kom med til Danmark.De havde nu også nogle gode tilbud.

Selvbyg, ATM var stort set ikke-eksisterende, det markedssegment er vist på vej ud og væk.

Den videnskabelige del af astronomien var meget lidt synlig, meget mindre end for blot nogle få år siden. Langt det meste var lagt an på "pretty-pictures". Desværre.

Den eneste CCD fremstiller jeg faldt over var Atik, men det så nu også ok ud. Der var vist også nogle QSI kameraer et sted.

Det sjoveste var at gå og pille i alle de brugte ting der var med, og det var også her at de fleste brugbare ting blev fundet, bl.a nogle meget tunge dele som nu er på vej østpå..

Der blev også købt noget glas, som tilsyneladende var pakket ned i 1971. Der var to 10"ere samt to 6"ere skiver i kassen, alt ser ud som nyt. Samt en masse carbo og polermiddel. Det blev delt i to. God handel!

Og så var der jo som sædvanlig turen, hvor mange gode diskussioner blev til!

Og så en kold Stauder!!
mvh
Jens
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 06 maj 2018, 17:37

Og alle var tvangsindlagt i 30 minutter til at høre Esben Lunde forklarer hvorfor familiens vindmøller er vigtigere end flysikkerhed.

Esben Lunde..men en procent af flys landinger tages om, ..altså hvor langt skal vi ned i procenter før vi kan tale om at menneskabte obstruktioner skal kompenceres. Jeg syntes jo at en procent er et meget meget lille tal i forhold til indflyvninger i en lufthavn.

Egen bemærkning: D.v.s. hver trejde dag skal et fly risikere at flyve ind i familiens vindmøller i Stauning lufthavn. Så det er pernittengryn at risikere at 1/100 er til at lave med i flysikkerhed.

Gå hen til ca. 11:40
http://www.ft.dk/udvalg/udvalgene/tru/k ... amraad.htm
\Lars
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Lindhard » 06 maj 2018, 22:43

Lars Nighsky slog jo først på året på tromme for en tur til ATT Essen den forgangne weekend, og jeg meldte mig, det kunne da være meget sjovt.

Planen var, at vi skulle mødes hos Jens og drage af i samlet flok, Jeg skulle dog benytte mig af DSB en del af strækningen, hvilket betød, at jeg ikke kunne nå sidste tog til Esbjerg lørdag aften, når vi kom tilbage, men måtte overnatte hos Jens.

Nå, op fredag morgen klokken .... for at nå et tog, så jeg kunne stå på Lunderskov station kl. 9, hvor jeg blev samlet op af Jens, Thomas og Michael.

Videre til Flensburg Förde Park, hvor vi mødtes med Lars Z, Lars Malmgren og Nikolaj (var I virkelig stuvet sammen i en gammel Citroën C1 på turen derned???)

Morgenmad på P-pladsen og afsted i den til formålet lejede bil, som viste sig at blive en Citroën Spacejumper med god plads til alle syv. Det fik vi brug for.

Turen ned – en langstrakt affære med utallige vejarbejder og kilometerlange bilkøer, men ankomst til hotellet omkring kl. 19. Fint hotel, næsten nyt og beliggende i Altendorf-kvarteret. Det er i øvrigt Essens tyrkiske kvarter.

Hit med en taxa og afsted til Hudsons – den af Lars Z. berømmede restaurant, hvor vi indtog aftensmaden, Angus Rib Eye med det løse og lidt fadøl. (”Lidt” er måske ikke helt dækkende, men ok.)

Abe1.jpg
Abe1.jpg (133.25 KiB) Vist 282 gange
Vi fik snakket en del om, hvad vi skulle se på messen. Nogle ville især i ”brugtafdelingen” og finde gode og billige stumper, andre skulle bare se, hvad der var af nyt. Jeg skulle finde en ny bog, jeg ledte efter, ”Night sky Observer’s Guide vol. 4”, se på hvad der var af domes til et eventuelt nyt observatorium og ellers se på sagerne generelt.

Stedet og maden var god, men ikke prangende og ikke så fantastisk som sidste gang ifølge de garvede, som havde gjort turen før. Nå udmærket betjening, selv om tjeneren måske så en smule træt ud, da han kom med regningen, og vi fortalte at vi da gerne ville betale ”jeder für sich”.

Ny taxa og hjem igen. Nogle af os skulle lige runde af med en fyraftensøl og gik efter taxamandens anvisning 200 meter hen ad gaden for at finde en knejpe. Der var ligesom ikke nogen, kun en stribe tyrkiske caféer, som ikke så ”knejpede” ud, så vi spurgte en forbipasserende, om vi kunne købe en øl et sted. ”Ja im Kiosk” sagde han og pegede på en døgnbutik på den anden side af gaden. Vi forklarede, at vi søgte et værtshus, men det kunne han ikke anvise og gik videre.

Vi ledte videre og spurgte lidt senere en anden mand om det samme. Og samme svar ”im kiosk”. Igen beskrev vi mere konkret vore ønsker, og han kunne henvise til et sted lidt nede af gaden ”bei den Deutschen”. Han gik med for at vise os stedet, selv om vi ikke ville være til ulejlighed. Intet problem sagde han og fortalte, at han havde tandpine og der var lang ventetid hos tandlægen.

Tyskerne havde lukket, men så var der afrikanerne henne om hjørnet, og han ledte os derhen. Også lukket, og så måtte vi opgive. Vi takkede hjerteligt vor tyrkiske ven, ønskede ham god bedring og gik hjem til hotellet.

Dagen efter var det så messetid. Hotellet var uden restaurant, så vi fik morgenmad i ”Edeka” lige ved siden af. Der var et morgenmadscafeteria, hvor vi fik kaffe/te og ”Mack” som var en gang spejlæg. Helt ok.

Tjekke ud og afsted til messen, hvor vi problemløst fandt en parkeringsplads en kilometer eller to fra messen.

att1.jpg
att1.jpg (357.23 KiB) Vist 282 gange
Det tog lidt tid at komme ind, der var andre end os der havde fået samme ide, men vi kom ind og kunne bese herlighederne.

att8.jpg
att8.jpg (77.27 KiB) Vist 282 gange

Jeg var næppe kommet ind i hallen, før jeg hos en boghandler spottede ”Night Sky Observer’s Guide vol. 4” i en stak. Manden gravede bogen frem og oplyste prisen som 29,50 euro. ”Gekauft!” og ned i posen,

att7.jpg
att7.jpg (27.93 KiB) Vist 282 gange
Dagen var reddet. Ikke mindst fordi bogen koster 50 euro alle andre steder, men ham om det.

Inde i hallen stod min nye kikkert, en 20” Planet Wave Dall-Kirkham på en azimutalopstilling. Den var forsynet med en 36 cm Celestron Rowe-Ackermann Schmidt Astrograph som kontravægt.

att2.jpg
att2.jpg (266.84 KiB) Vist 282 gange
(Når kikkerten er azimutalt opstillet, og Rowe-Ackermann Astrografen har kameraet siddende på korrektorpladen, hvordan klarer man så derotationen…?)

Den fik jeg kigget en del på. Den var ikke helt billig, men sådan noget koster jo penge… Jeg sendte konen en sms med et billede, men hun var ikke imponeret og mindede mig om, at jeg søndag skulle i gang med at omlægge græsplænen, så kunne pjatteriet vente.

http://www.baader-planetarium.de/planew ... preise.pdf

Kikkerten som den stod? Ca. 90.000 euro sagde den rare mand. Jeg købte den dog ikke, for der var ingen domes at se på messen, kun brochurer, og jeg vil godt se tingene ved selv syn, lidt ”hands–on”, og have det hele lidt på plads, før jeg investerer.

Det blev til et par bøger mere, men ellers intet spændende for mit vedkommende.

att3.jpg
att3.jpg (236.51 KiB) Vist 282 gange
Jeg så nogle søjler til fast opstilling af kikkerten. De så faktisk rigtig gode og solide ud med gode justeringsmuligheder, men var ret dyre.

Der var masser andet at se på, godt og skidt, jeg kan henvise til indlæggene fra Lars Z. og Jens vedrørende det overordnede indtryk.

Indtryk fra messen kan ses på denne video, som jeg fandt på youtube.

att6.jpg
att6.jpg (98.47 KiB) Vist 282 gange
https://www.youtube.com/watch?v=UA9YKFSo9J0

Afsted hjemad kl. 16.30 efter at have læsset alt det grej, de hæmningsløse havde skrabet sammen, monteringer, okularer, blanks og spejle, slibemidler og andet. Der skulle læsses med omhu.

Hjemturen forløb meget hurtigt og problemfrit, der var kun sparsom trafik, ingen ”stau” eller problemer, så efter en lyntur op gennem Tyskland og Syddanmark blev jeg sat af ved Kolding station og nåede mageligt toget hjem til Esbjerg, så jeg kunne få en god nats søvn derhjemme og nyde søndagen.

att5.jpg
att5.jpg (221.65 KiB) Vist 282 gange
mvh
Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 07 maj 2018, 17:36

Dee lyder til at I har haft en god tur. Håber selv at tage derned engang.
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 07 maj 2018, 20:11

Det var en meget, meget fantastisk og hyggelig tur.

Det meste af søndag formiddag hos Jens gik med at kigge på Solen og Venus og nørde lidt med det. Og at forsøge at pakke min efterhånden noget omfangsrige håndbagage. Jeg kom dog velbeholdent hjem. Lidt forslæbt, men ellers OK. En kontrol med badevægten viste, at bemeldte håndbagage vejede 46,3 kg... Det er nok tæt på 40kg mere, end den vejede, da jeg tog hjemmefra..!

Jeg kan i øvrigt tilslutte mig Jens' og Lars' bemærkninger ang. ATT. Det videnskabelige aspekt var nærmest totalt forsvundet. Det samme var stort set alt til selvbyg. Da jeg var der sidst (i 2011), var der mange mindre handlende med selvbyggerdele, såsom spejlceller, carbontubus'er, spejle, etc. Jeg så kun nogle okularudtræk og lidt teflon og den slags småting. Alt andet var forsvundet. Sørgeligt.

Mærkeligt nok var der ikke så mange dobsons i mellem- og højprisklassen, som jeg havde forestillet mig. Dem var der også mange flere af i 2011. Fotografiske teleskoper og prismekikkerter var der mange af.

Det bedste, for mit vedkommende, var de mange brugte ting og alle de gamle bøger, der ofte næsten ingenting kostede. Jeg reddede mig en Vixen Saturn montering (ekstremt solid montering med manuelle finbevægelser) til kun 700 euro og et par 20mm Zeiss mikroskopokularer til kun 300 euro (de stammer fra et absurd svinedyrt Zeiss Oberkochen operationsmikroskop og har iflg. rygterne kostet en mindre formue pr. styk, da de var nye). Derudover en masse gamle bøger, et Baader 2" zenithprisme, 2" Baader Diamond Steeltrack fokuser, 2" Baader Clicklock okularholder (jeg fik et gratis 6mm Baader Classic Orthoskop oveni handlen!), en masse brochurer, etc.

Thomas, Bornholm
Besvar