Problemer med at stacke frames i Deep Sky Stacker

Billedbehandling f.eks Photoshop, AstroArt
Besvar
stefanr
Reactions:
Geografisk sted: Jystrup, Sjælland
Kontakt:

Problemer med at stacke frames i Deep Sky Stacker

Indlæg af stefanr » 15 mar 2020, 20:33

Jeg fik mit første teleskop for et år siden og jeg har været ude med det hver eneste gang der har været klar himmel.
Men jeg føler mig stadig som totalt nybegynder. Jeg har læst side op og side ned men der er noget jeg bare ikke kan forstå.

Jeg har forsøgt at tage fotos af deep sky objekter en del gange nu men det er endnu ikke lykkedes mig at stacke noget i Deep Sky Stacker.
Hver eneste gang jeg forsøger får jeg besked om at der kun er 1 frame som vil blive stacket.

Hvad dælen gør jeg galt?

Mit udstyr er en CEM25P montering og en lille 114mm Skyhawk newtonian reflektor.
Kameraet er et lille ToupTek Camera GP-1200-KMB Mono.

Kan kollimeringen spille ind? Eller polar alignment? Det undrer mig også at når jeg ser billederne i StellarMate's FITS viewer så ser de lyse og fine ud.
Men når jeg ser billederne i Deep Sky Stacker ser de helt sorte ud??

Eksempel på en enkelt rå light frame af NGC-7635 Bubble Nebula:
NGC_7635_Light_001.png
Eksempel på en enkelt light frame ud af en serie som ikke kunne stackes
NGC_7635_Light_001.png (1.02 MiB) Vist 312 gange
Se flere fotos jeg har taget her: https://www.astrobin.com/users/stefanrehder/

Jeg håber at jeg knækker stacking koden på et tidspunkt så jeg kan tage bedre billeder.
Med Venlig Hilsen
Stefan R.
Brugeravatar
HOFF
Reactions:
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Problemer med at stacke frames i Deep Sky Stacker

Indlæg af HOFF » 15 mar 2020, 21:12

@stefanr
Jeg er selv ny og har også problemer.
Måske prøver jeg at forklarer noget du ved.
Mine billeder bliver også mørke, når de har været igennem Deep Sky Stacker.
Der efter skal du så have dit billede åbnet i et billede redigeringsprogram. Der inde skal du strække billede"mener " jeg det hedder.
Hvis du ser på et histogram fylder din data nok ganske lidt helt over i venstre side. når du strækker dine data vil dit data begynde at fylde mere.
Hvis du ikke var klar over dette, kan dette nok hjælpe dig lidt på vej.
Jeg tænker at det billederedigering program du bruger. at du kan finde lidt videoer på youtube som kan hjælpe.
Også selv om du ikke lige finder på dit program kan videoer hjælpe, de har hjulpet mig en del på vej
Esben Hoffmann.
I det mørke Sønderjylland.
Brugeravatar
jdclausen
Reactions:
Geografisk sted: Allerød

Indlæg af jdclausen » 15 mar 2020, 23:07

Hej Stefan,

Efter min erfaring er de to hyppigste ting, der kan få DSS til at forkaste frames (1) strukne stjerner og (2) ufokuserede stjerner. Men når jeg ser den vedhæftede frame, så synes jeg hverken stjernerne ser voldsomt strukne eller ufokuserede ud. I hvert fald ikke noget DSS normalt ville forkaste. På de to frames du har liggende på Astrobin, derimod, er stjernerne dog tydeligt strukne, og dem ville jeg ikke undre mig hvis DSS forkaster.

Til gengæld synes jeg dine frames virker lidt støjede. Er dit kameras gain mon sat lidt for højt? Jeg ved ikke, om den megen støj kan genere DSS evne til at detektere stjerner.

Når du registrerer dine billeder i DSS, sørger du så for at justere Star detection threshold under Advanced fanen? Hvis den er for lav risikerer du at fange en masse hot pixels. Omvendt, er den for høj, fanger du ikke stjernene. Det er lidt trial and error. Evt. prøv at slå “Reduce the noise by using a median filter” til.

Bruger du kalibreringsframes (darks/bias/flats)? Jeg tænker ikke det burde betyde noget her, men alligevel.

Kollimeringen ser ikke ud til at være så meget off, at det burde betyde noget for DSS.

Dårlig polar alignment kan selvfølgelig medføre strukne stjerner, men hvis stjernerne ikke er strukne, som på billedet du vedhæfter, er det vel ikke det.

Bare et par forslag.

Mvh Johs
/Johs
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 16 mar 2020, 06:26

Har du mulighed for at dele nogle af dine lights, f.eks med dropbox?
/Rudi
stefanr
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af stefanr » 16 mar 2020, 14:13

Tak for jeres svar indtil videre.
De fotos jeg har liggende på astrobin er taget uden tracking så der er strukne stjerner selvom exposure tiden kun er 1 sekund.

Men de billeder jeg taler om her er taget med tracking. Jeg tror også at fokus var nogenlunde OK, for jeg brugte en focus mask til at indstille den.
Gain var sat til 100 som vidst nok er den laveste indstilling for kameraet og jeg havde sat exposure tid til 6 sekunder per frame.
Jeg har både Lights, Darks og Bias frames, men ingen Flats... tænkte at den del er ligemeget når jeg alligevel ikke kan finde ud af at stacke dem endnu :-)

Forresten kan jeg godt se noget på de enkelte light frames i DSS hvis jeg "strækker" det oppe i højre hjørne men det lader ikke til at gøre en forskel. Og ved eksperimentering med star detection treshold varierer antallet af detekterede stjerner mellem 0 og 4, selvom jeg kan se en del flere stjerner...

Jeg har delt de første 10 af mine light frames på OneDrive:
https://1drv.ms/u/s!Ah_HpofZeEVmg9Eq3f4 ... w?e=04VFdy

Jeg har også prøvet at konvertere alle mine FITS frames til TIF frames (med et freeware program ved navn Fitswork) og stacke dem i et andet gratis program ved navn Sequator.

Når jeg gør det får jeg denne fejlbesked:
sequator.PNG
Fejlbesked ved stacking via Sequator
sequator.PNG (25.1 KiB) Vist 232 gange
Med Venlig Hilsen
Stefan R.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 16 mar 2020, 14:48

Jeg har set lidt på dine billeder Stefan. Jeg tror egentlig ikke, at du gør noget galt i DSS. Men der er jo næsten ingen signali dine billeder.

Kan det passe, at det kun er 6 sekunders eksponeringer? Du skal op i meeeget mere på boblen, nok nærmere 6 minutter!

image.png
image.png (121.18 KiB) Vist 227 gange

Den højeste værdi i dit 16-bit billede er kun på 4095, det er jo ingenting, når signalet kan være 216-1 = 65535, du udnytter med andre ord kun 6% af dit kameras dynamiske område.
Og det er endda på en af de klare stjerner. På selve boblen, er signalet så lavt, at det drukner i støjen. Men takket være at du har så mange (50 stk), så kan der alligevel tvinges lidt signal frem ;)

Så mit bedste bud er, at du skal eksponere meget meget længere. Det bedste du kan gøre, er at forøge eksponeringstiden, indtil signalet på det objekt du vil fange, er "stort nok" - det kommer an på hvor langt op dit kamera er lineært.

Her lige et meget hurtigt stack med AstroArt, der viser, at du skal har fanget boblen.
Den er dog ikke framet så godt, ligger helt nede i bunden af dine billeder.

Håber at det er til hjælp, selvom jeg ikke har været inde på DSS.
image.png
image.png (170.18 KiB) Vist 227 gange

Edit:
Måske er er det det lave signal/støj forhold, som får DSS til at ignorere frames?
/Rudi
Brugeravatar
jdclausen
Reactions:
Geografisk sted: Allerød

Indlæg af jdclausen » 16 mar 2020, 15:21

Rudi skrev:
16 mar 2020, 14:48
Måske er er det det lave signal/støj forhold, som får DSS til at ignorere frames?
Hej Stefan,

Jeg tror Rudi er inde på noget af det rigtige her.

Ikke desto mindre fandt jeg en løsning, der tillod mig at stacke dine frames. I nederste venstre hjørne af DSS er der en option der hedder Raw/FITS DDP Settings. Vælg fanen FITS Files. Afvælg "Monochrome 16 bit FITS... osv". Skru hernæst op for Brightness (jeg satte den op fra 1 til 20). Herefter begynder dine stjerne at blive synlige. DSS finder nu 39 stjerner på første frame og du kan stacke dem alle. Jeg lavede lige et hurtigt levels stræk på resultatet.
Autosave_ed.jpg
Autosave_ed.jpg (106.15 KiB) Vist 218 gange
Vedhæftede filer
Autosave_ed.jpg
Autosave_ed.jpg (106.15 KiB) Vist 218 gange
/Johs
DrawsACircle
Reactions:
Geografisk sted: Ulfborg

Indlæg af DrawsACircle » 16 mar 2020, 16:44

Jeg sidder også lige og roder med DSS, kombinationen af lights, darks og flat frames giver et stacket billede med få stjerner og ingen M82 eller M106, jeg har rodet med det et par dage nu (på randen til at blive lettere hidsig :D).
Problemet/fejlen hos mig er detekteret - jeg eller DSS har sat "Select the best xx%" til 80, det har jeg nu rettet til 98, derudover er mine dark files af en så skidt beskaffenhed at M106 eller M82 fjernes helt fra det endelige resultat.
Så det er en ommer med dark files.
Mvh.
Keld
TS Photo Line 115mm f/7, SW 200PDS, HEQ5, ASI120mini, Canon EOS 1300da, SW Evoguide 50ed, ASI533MC PRO, Stellarmate/RPi.
stefanr
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af stefanr » 16 mar 2020, 20:24

Mange tak for alle svarene.

@Rudi Det er korrekt at jeg kun har 6 sekunders exposure. Næste gang vil jeg prøve væsentligt længere tid. Jeg troede egentlig at 6 sekunder var nok hvis jeg bare tog en masse frames (som i flere 100) og jeg var bange for at min dårlige polar alignment ville blive et problem ved længere eksponeringstid.
Hvilket stykke software bruger du til at se max signal værdien som du viser på billedet?
Og hvad mener du med "hvor langt op mit kamera er lineært"? Hvis det er kompliceret at forklare kan du også bare linke til et sted hvor jeg kan læse om det.

Det lyder meget plausibelt at det er det lave signal/støj forhold som er skyld i mine udfordringer.

@jdclausen Mange tak for tippet med brightness i DSS. Nu lykkedes det mig at stacke billederne.
Med Venlig Hilsen
Stefan R.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 16 mar 2020, 20:40

Hej Stefan,

Det er AstroArt jeg anvender. Du kan hente en fuld prøve version på AstroArt.com (som blot ikke kan gemme)

Med lineær, mener jeg det område, hvor kameraet tæller x gange så mange fotoner, når eksponeringstiden øges x gange, populært sagt.

Du kan Google masser af info om det. Og endda selv udmåle dit kamera, det er faktisk en meget sjov øvelse.
https://www.astronet.dk/forum/viewtopi ... 2&start=15
/Rudi
Besvar