Sær brunlig gradient

Billedbehandling f.eks Photoshop, AstroArt
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Sær brunlig gradient

Indlæg af Rudi » 09 jan 2019, 08:17

Som flere har bemærket, så har alle mine billeder en sær brunlig gradient fra centrum og ud.
Det er tydeligt i billedet i denne tråd: NGC891
Jeg mistænker at det stammer fra mine flats, men kan ikke lige gennemskue hvorfor.
Min første mistanke, er at flats billedet ikke er ordentlig ballanceret i farverne R, G og B.

Her er et histogram for et af de seneste flats:
Billede

Ballancen ser nogenlunde ud.

Den blå kanal fylder noget mere, men det gør vl ikke noget?

Hvordan analyserer man egentlig en flat?
/Rudi

Billede
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Re: Sær brunlig gradient

Indlæg af morten » 10 jan 2019, 20:36

Kære Rudi

Er det et DSLR eller OSC du bruger?

Det ser i hvert fald ud til at være en OSC type flat du viser.
Problemet med flats ved farvekameraer er at flats påvirker farvebalancen.
Du viser også et histogram, hvor fordelingen af RBG er forskellig. Når du kører den flat ind over dine lights får du et farvestik overført.
Med fare for at sige noget banalt, så består flat kalibreringen i at gange pixels med den relative afvigelse i ADU mellem forskellige pixels i din masterflat
Lad os sige at du har en fordeling af de gennemsnitlige ADU værdier på 1.2/1/0.8 i R/B/G flats. Det betyder at dine røde pixels bliver ganget med 1/1.2, og dine blå bliver ganget med 0.8/1. Dette giver et farvestik.
Når man korrigerer for farvestik i et astrobilledbehandlingsprogram starter man med en additiv korrektion af baggrunden, d.v.s. man sikrer sig at baggrunden er neutral 1/1/1 i R/B/G. Dernæst laver man en multiplikativ korrektion af det hvide lys, dette kan man gøre på flere måder, f.eks. ved at anvende en G2V stjerne, eller som det anbefales i pixinsight en samling af stjerner, som man håber i gennemsnit er hvid.
En anden løsning folk har anbefalet er at køre et såkaldt boxcar filter henover masterflatten. Et sådant filter tager gennemsnittet over pixels i hver af de 4x4 pixelkvadranter der udgør bayer matricens grundstruktur. Derved mister du lidt opløsning, men du ophæver farvestikket.
Pointen er, at flatkalibrering i farvekameraer medfører et farvestik, som skal korrigeres.
Med hensyn til hvordan man analyserer flats, så har CCD inspector et værktøj, som mest er egnet til om man har monteret sin sekundær korrekt idet den måler forskelle i udlysning.
For farveproblemet kender jeg ikke til værktøjer, andet end at kalibrere en (kunstig) helt hvid billedfil og se hvilken farve der kommer ud af det.

Håber dette giver mening/hjælper

Morten
Brugeravatar
Mogens Zachariasen
Reactions:

Indlæg af Mogens Zachariasen » 10 jan 2019, 21:02

Hej Rudi,

Kan du ikke lave dine flats i mono ?

Når jeg laver mine flats med OSC CCD, stacker jeg de rå filer uden at lave coloursynthesis.

Og for at glatte ud, laver jeg en shift comand som rykker billedet 0,5 pixels op og vandret.

Kan du ikke gøre det med en DSLR rå fil ?
Mvh
Mogens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 10 jan 2019, 21:04

Tak for hjælpen Morten.
Det er en DSLR, Canon 1000D modificeret, dvs CMOS.
Jeg kan ikke finde oplysninger i dokumentationen til AA7 om hvordan flats anvendes. Jeg prøver lige engang at spørge Fabio, manden bag programmet.
Hvad mener du med det sidste, skal jeg tage et billede gennem teleskopet af en så hvid overflade som mulig?

Og Mogens, god ide, jeg skal se om jeg kan finde ud af det.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 10 jan 2019, 21:18

Jeg mente bare at du kunne lave et lyst gråt billede i f.eks. ps og gemme det som tif, få det ind i astroart og lave det om til fits, hvorefter du flatkalibrerer det. Så kan du se hvad kalibreringen gør ved farverne. Jeg er lidt rusten med OSC, erfaringerne er 8 år tilbage.
Jeg havde overset Mogens pointe, som jeg er helt enig i. Jeg har altid lavet preprocessering af OSC billeder i raw, og først deBayeret de kalibrerede subs. Gør man ikke det tror jeg man kan få alle mulige resultater.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 11 jan 2019, 09:21

morten skrev:
10 jan 2019, 21:18
Jeg mente bare at du kunne lave et lyst gråt billede i f.eks. ps og gemme det som tif, få det ind i astroart og lave det om til fits, hvorefter du flatkalibrerer det. Så kan du se hvad kalibreringen gør ved farverne.
Ahh - nu forstår jeg, det prøver jeg efter fyraften.

PS: for et par år siden, skrev jeg et lille program, som kunne dividere to billeder med hinanden, det var inden jeg vidste, at AA7 kunne lave aritmetik på billeder.
Se denne tråd: https://forum.astronomisk.dk/forums/top ... ox/page/7/

I går aftes forsøgte jeg jeg at processere lights/darks/flats uden debayering (Demosaic RGB), men det gav et ubrugeligt resultat.
Jeg forsøgte også at stacke flats uden debayering og gemme dem som en master flat, som så blev brugt til en processering med debayering - ligeledes ubrugeligt resultat.

Ved lejlighed vil jeg ige lave en sky-flat.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 11 jan 2019, 18:32

Bruker du bias frames? Mangel på bias frames kan føre til att flats ikke korrigerer helt riktig.
Kalibrering skal foregå med filer som er helt uredigerte, kalibrering med OSC filer som er debayeret vil introdusere støy i bildene.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 11 jan 2019, 18:34

Nej. Jeg bruger ikke bias frames. Jeg har prøvet, men kunne ikke rigtig se nogen effekt.
Jeg prøver at lave nogen. Bias frames kan jo sagtens laves efterfølgende.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
John
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af John » 13 jan 2019, 18:03

Er ADU værdien i din flat ikke meget lav? Sådan er værdierne i en af mine flats - måske kan du bruge det til noget..
flatframe.jpg
flatframe.jpg (216.94 KiB) Vist 665 gange
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 13 jan 2019, 19:48

Jeg prøver lige, hvor mange sekunder jeg skal op på for at matche dine værdier.

Jeg har forsøgt at finde en eksponeringstid med så stor dynamik område som muligt - tre sekunder. Men måske har jeg tolket histogrammet forkert.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
John
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af John » 14 jan 2019, 00:05

Jeg går efter en average værdi på omkring 230000 .. "edit: 23000"
Brugeravatar
morten
Reactions:

Indlæg af morten » 14 jan 2019, 16:58

Kære Rudi

Der kan være forskel mellem de forskellige astroprogrammer med hvordan de kører OSC farvekalibrering.
I alle tilfælde skal man kalibrere sine rå data, ikke de deBayerede, som også Xplode skriver. Man deBayerer derefter de kalibrerede subs hvorefter de stackes. Det er den normale måde at gøre det på (Pixinsight har en alternativ deBayering metode med drizzle teknik, som ikke koster så meget opløsning, men det har ikke noget med kalibrering at gøre, den skal også bruges på kalibrerede subs)

Som hovedregel gælder at for pixel p(i,j), så beregnes en korrektionsfaktor for hver pixel som gennemsnittet af alle pixels divideret med p(i,j). Jeg har ikke fået sat mig ind i latex og er stadig på formeleditoren i word (Amish, jeg ved det), men her ser det sådan ud, hvor N er antallet af pixels
flat.jpg
flat.jpg (2.71 KiB) Vist 597 gange
Hvis programmet er smart nok til at lave denne korrektion særskilt for de fire grupper af pixels svarende til positionerne i Bayer matricen, så får man en farveneutral flat. Jeg har ikke hørt om programmer der gør det, ved faktisk ikke en gang om pixinsight gør det - måske nogen gør (OSC hedder CFA i pixinsight, bare for at forvirre)? Gør programmet ikke det fås farvestik, som må korrigeres.

Farvestikket fremkommer f.eks. ved at de blå pixels stimuleres kraftigst ved flat processen. d.v.s. flat processen dæmper de blå pixels mest, simpelthen fordi p(i,j) for blå pixels er relativt størst. Dette giver et gulligt/orange stik. Når man ikke altid ser det skyldes det den farvekalibrering, man altid laver inden man starter processeringen. Nogen gange bliver stikket bare for kraftigt, og så virker farvekalibreringen dårligt. Det var i hvert fald min oplevelse. Jeg skrev for 8 år siden en post om dette, med en vejledning, som er her:
Morten Flat kalibrering af one shot color.pdf
(320.04 KiB) Downloadet 21 gange

Når jeg læser den nu er den måske lidt naiv, og korrektionen i Maxim er meget håndholdt, der findes bedre metoder i f.eks. pixinsight. Vejledningen beskriver dog efter min bedste overbevisning det problem du har.

En anden måde at korrigere det på er at køre et såkaldt boxcar filter hen over ens flat. Boxcar filteret for hver 2x2 Bayer matrix erstatter boxcar filteret værdierne med gennemsnittet af de fire værdier, og det skulle virke næsten lige så godt som den originale flat mht vignettering, støv etc.

Håber dette giver mening.

Morten
Besvar