Hvodden er det nu at man kombinerer en ha optagelse med RGB i AstroArt?
Var det ikke dig @Mogens Zachariasen, som gav mig nogle råd til det? Kan ikke finde det her på forum.
Jeg har stacket RGB i sin egen sæssion. Samt h-alpha. Var det så noget med at "blende" ha sammen med den røde kanal i RGB?
RGB + Ha i AstroArt
- Mogens Zachariasen
- Reactions:
Re: RGB + Ha i AstroArt
Hej Rudi,
Nej, det må have været en anden.
Har heller ikke helt styr på hvordan det gøres rigtigt.
Nej, det må have været en anden.
Har heller ikke helt styr på hvordan det gøres rigtigt.
Mvh
Mogens
Mogens
- Michal_Powalko
- Reactions:
- Geografisk sted: Gårslev
Hej Rudi,
Kan ikke "bare" bruge "LRGB combine" til dette, hvor du udskifter "L" med "ha" ?
Kan ikke "bare" bruge "LRGB combine" til dette, hvor du udskifter "L" med "ha" ?
\ Michal
Tak for tip Michal. Det prøvede jeg faktisk. Men jeg syntes ikke at resultatet blev så godt. Farve billedet er også noget hø, der var lige lovlig meget dis i atmosfæren og en halv Måne.
Fra hestens egen mund:
https://www.astroart-forum.net/forum/vi ... 1417#p1416
https://www.astroart-forum.net/forum/vi ... 1417#p1416
Hej Rudi.
Jeg kender ikke noget til Astroart, men havde det været PI, så er anbefalingen, at lysstyrken på dit Ha-billede skal matche Luminansen på dit RGB inden du bruger LRGB combination. Hvis ikke, vil "Ha-luminansen" typisk brænde farverne for meget ud. I PI gøres dette ved funktionen Linear fit - der er sikkert noget tilsvarende i Astroart.
dvs noget i retningen af følgende:
- træk luminans ud af RGB
- tilret styrke på Ha, så den matcher denne luminans (linear fit, eller blot ved at se på histogrammet
- brug Ha som luminans vha LRGB combine
Supplerende hertil kan du give lidt spræl til farverne ved at blende en procentdel Ha ind i den røde - og måske endda den blå kanal
Jeg kender ikke noget til Astroart, men havde det været PI, så er anbefalingen, at lysstyrken på dit Ha-billede skal matche Luminansen på dit RGB inden du bruger LRGB combination. Hvis ikke, vil "Ha-luminansen" typisk brænde farverne for meget ud. I PI gøres dette ved funktionen Linear fit - der er sikkert noget tilsvarende i Astroart.
dvs noget i retningen af følgende:
- træk luminans ud af RGB
- tilret styrke på Ha, så den matcher denne luminans (linear fit, eller blot ved at se på histogrammet
- brug Ha som luminans vha LRGB combine
Supplerende hertil kan du give lidt spræl til farverne ved at blende en procentdel Ha ind i den røde - og måske endda den blå kanal