Syntetisk Luminans

Billedbehandling f.eks Photoshop, AstroArt
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Syntetisk Luminans

Indlæg af Rudi » 04 maj 2019, 10:47

@morten nævner i en anden tråd, at man med et mono kamera godt kan skippe L optagelser og skabe et syntetisk L billede ud fra RGB optagelserne.
Hvordan gør man det, kombinerer man blot RGB billederne og danner en Luminans ud fra dem?
Som programmør, bruger jeg ofte en velkendt formel: \(L = 0.299 R + 0.587 G + 0.114 B\)

AstroArt kan gøre dette ud fra et RGB billede, men jeg kan ikke rigtig se, hvad man skal bruge denne syntetiske Luminans til? Hvis det da er sådan det skal forståes.
Er det til redigeringen, så man kan behandle luminans særskilt, DDP, kontrast osv - uafhængig af RGB.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Re: Syntetisk Luminans

Indlæg af Rudi » 04 maj 2019, 14:42

Med DSLR RGB billeder gør jeg det faktisk allerede, splitter biæledet i RGBL og behandler alle 4 kanaler individuelt.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 04 maj 2019, 14:59

hej rudi
i et hvert billedprogram kan man ekstrahere luminans.
astro billedbehandling har glæde af at splitte luminans og farvebehandling ad.
Så vidt jeg har forstået, så vil den luminans man får i et billedbehandlingsprogram vægte den grønne kanal, fordi det er det grønne lys som ved alm terrestrisk fotografering svarer til øjets opfattelse af luminans. Det er også den luminans det eksakt kan rekonstruere billedet ved de alm farverum.
Da vi ofte i astro har rigtigt meget information i den røde kanal, og ikke ønsker vægtning af den grønne (der er scripts til at fjerne grøn støj f.eks), så opererer pixi -teamen med en “syntetisk” luminans som er det støjvægtede gennemsnit af r g og b kanalerne.
eksempel
du skyder et billede af en Ha holdig med et farvekamera (et osc, eller moddet dslr). i behandlingen vil de gerne gå lidt hårdere til luminansen mht skarphed og detaljer mens du lidt mere aggressivt vil bekæmpe farvestøj i farvekomponenten. du kan nu bede dit program om at ekstrahere L komponenten og arbejde på den. her vil du så få vægtet for meget af den grønne information, og dine Ha detaljer bliver nedskaleret og skal konkurrere med grøn støj. Alternativt ekstraherer du r,g,b og laver et støjvægtet gennemsnit, d.v.s en syntetisk luminans. Dette vil give dig beder mulighed for at hive Ha detaljer ud i luminansen.
Den syntetiske luminans (SL) er syntetisk fordi det billede man får ved at køre SL sammen med RGB ikke er det samme som det oprindelige. Denne indvending giver mening hvis man har samlet meget foeskellig mængde info i de forskellige kamaler. Under alle omsrændifheder er de farve informationer, og det spektrale bidrag til luminansen afhængigt an rigtigt mange faktorer, herunder chippens spektrale følsomhed, så det ene erstort lige så forkert som det andet. Under alle omstændigheder er et SL konstrueret billede ikke forskelligt fra et L konstrueret med hensyn til farvebalancen, kun med hensyn til hvordag de forskellige farvekanaler bidrager til
luminansen. håber dette giver mening.
morten
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 04 maj 2019, 14:59

Rudi skrev:
04 maj 2019, 14:42
Med DSLR RGB billeder gør jeg det faktisk allerede, splitter biæledet i RGBL og behandler alle 4 kanaler individuelt.
spørgsmålet er hvordan luminansen konstrueres
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 04 maj 2019, 16:07

Jeg glæder mig til engang at få et mono kamera og komme til at arbejde med data.
/Rudi

Billede
jjosefsen
Reactions:

Indlæg af jjosefsen » 10 maj 2019, 21:55

Jeg lavede et forsøg på M51 tidligere, og det kan godt lade sig gøre.. Vincent Peris - manden bag PixInsight mener endda at det måske er bedre end det konventionelle LRGB.

I Astro Pixel Processor gjorde jeg følgende:

Stackede de individuelle kanaler med outlier rejection -> R master, G master, B master
Stackede derefter samtlige subs til en luminans master - altså alle R subs, G subs og B subs blev stacket sammen uden outlier rejection.

Men jeg tror ikke det er hurtigere end at tage luminans og RGB, da du i realiteten skal eksponere lidt mere end 3 gange så lang tid for at samle samme mængde lys.
Det giver dog nogle fantastiske farver med så meget RGB eksponering, specielt hvis man som mig skyder med et 12bit CMOS camera, man får virkelig genvundet noget dynamic range.

Jeg tror hvis man vil "skyde lidt genvej" så kan man bruge et OSC camera til RGB da detaljer ikke er så vigtige her, og så tage luminans og narrowband med et mono camera.
Det er denne kombination jeg overvejer på muligt fremtidigt dual rig setup.
Besvar