Registax med forskellige kameraer

Billedbehandling f.eks Photoshop, AstroArt
Besvar
Henrik
Reactions:

Registax med forskellige kameraer

Indlæg af Henrik » 23 maj 2019, 23:40

Jeg har taget nogle billeder med Skymax127 med hhv mit gamle Neximage5 og et ZWO ASI224 på som burde være klart overlegent.
Neximage gemmer i .bmp filer, mens ZWO gemmer i .png

Men når jeg stacker ZWO billederne, siger registax; "images seems to be b/w. Proceed in b/w?"
Det svarer jeg nej til (=farver), men de kommer alligevel kun s/h ud og desuden også i et noget mere kontrastrigt/kornet format end Neximage billederne

Er der noget jeg overser - fx at vælge kamera-model, eller lignende?

Mvh Henrik
Copernikus taget med Skymaz127 AZ GTE WiFi og
fotograferet med Neximage5 versus
med ZWO ASI 183MC
nvc27
Reactions:

Re: Registax med forskellige kameraer

Indlæg af nvc27 » 24 maj 2019, 09:08

Nyeste update:
Ok, jeg fik adgang til min PC i stedet for min mobil telefon.

Min Registax v6 kan læse PNG filer, no problem, det må være noget gammel info. på internettet jeg har fået fat i, sorry ;-)

Da jeg har et ZWO 071 farve kamera prøvede jeg nogle ting med og uden debayering.
Det der virker hos mig er flg., ved at debayer de enkelte ZWO 071 farve billeder og f.eks. gemme dem i 16 bit tiff format, eller et andet format, så kan man herefter forsætte med align, stack, m.m. billedbehandlingen.
--------------------------------------------------------------------------------
Googlede dette her:
Registax 6 supports the following formats:
- AVI 
- SER
- RFL (RegiStax Framelist)
- BMP
- JPG
- TIF
- FIT

Jeg har ikke prøvet men kan den her billed format converter bruges?
https://www.microsoft.com/da-dk/p/simpl ... verviewtab

Hmm, googlede en smule mere på nettet. Den her,

"If you want a colour image from your fits file then you have to use some image processing software which can de-bayer fits images (most can). Once de-bayered you can then save your colour image in a different format e.g. png, jpg etc. (the fits format is not really designed to store colour image data like RGB)."

Jeg vil tro at du skal debayer dine zwo farve billeder fra ZWO kameraret inden du gemmer dem i PNG eller et andet format.
Jeg ville vælge at gemme dine ZWO kamera billeder i et raw format i stedet for PNG 😊

FYI,
https://www.photoup.net/differences-bet ... -png-jpeg/
Mvh. Niels
Besvar