Jupiter??

Fortæl om hvad du har set. Og generelt om visuel observation.
Besvar
Brugeravatar
Tom A
Reactions:
Geografisk sted: Midt i IDSC Møn & Nyord
Kontakt:

Jupiter??

Indlæg af Tom A » 06 jul 2019, 12:46

Jeg var ude i går aftes for fjerde gang i denne jupitersæson, for at kigge på planeten, jeg fik 1½ times observation, inden skyerne nåede frem.
Selvom at Jupiter står lavt på himlen og der ofte er masser af lufturo, så er der alligevel en del detaljer synlig (med brug af ADC). I aftes kunne jeg følge hvordan en klar orange-rød GRS passerede CM.

Er der andre derude som følger Jupiter i år, altså ude i natten og ikke bag en PC-skærm fra internette, her fra DK??
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Jupiter??

Indlæg af Rudi » 06 jul 2019, 13:47

Hej Tom,

Jeg har også kikket på Jupiter flere gange her i sommer, både visuelt og foto. Men af en eller anden årsag, kan jeg ikke rigtig se nogen detaljer. Jeg tror, st det er fordi, at der er for lyst, når Jupiter kulminerer. Senere på natten, når det er lidt mørkere, og Saturn kulminerer, så er det blevet mørkere og detr er meget mere kontrast og detaljer på Saturn.

Her mit seneste forøg på Jupiter 29/6 kl 22:45 ca:
ZWO ASI 1600MM, Televue 4xPowerMate, SW Q 8” f/4

Billede

Jeg tror ikke, at der er andet for, end at vente nogle år på at Jupiter får højere deklination eller flytte sydpå 😉

Visuelt kikker jeg med en SW Explorer 130 PDS, Televue 4xPowerMate, 28 mm plössl okkular.

Hvad kikker du gennem Tom?
/Rudi
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 06 jul 2019, 15:23

Jeg har også ved et par lejligheder fået kigget på Jupiter, såvel fra Brorfelde, samt hjemmefra, og har været overrasket over den stod "flot"; på trods af den lave højde.
Jeg har kigget med min lille billige SkyWatcher 102/500 og Baader 8-24mm zoom (så ikke så stor forstørrelse). Har godt nok den 2,25 X Barlow der er lavet til, Meeeen det er nok for meget forlangt
Claus
Brugeravatar
Tom A
Reactions:
Geografisk sted: Midt i IDSC Møn & Nyord
Kontakt:

Indlæg af Tom A » 07 jul 2019, 10:09

Sidste gang jeg var ude, blev jeg bevidst om at jeg så mere end jeg gjorde i starten af sæsonen. Ved at observere meget trænes øje-hjernen til nemmere at se de små lavkontrast forskelle der udgør detajerne på Jupiter (og de andre planeter).
At det forholder sig sådan er gamle viden, men bliver ofter glemt / overset. Nu er jeg ås selv kommet i tanke om det igen fordi jeg oplever effekt her og nu.

Jeg har været ude fire gange i denne sæsonen og hver gang har jeg brugt 1 - 2 timer på Jupiter.

Så en opfordring til at give Jupiter den fornødne tid :-)
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 07 jul 2019, 21:21

Seeingen har her hos mig i reglen været så dårlig, at der knapt har været noget at se. Når man næppe kan skimte de to ækvatorskybælter med en 4" apokromat, så mener jeg altså, at man er bedre tjent med at kigge lidt på andre ting, der står bedre placeret...

Thomas, Bornholm
Besvar