Sirius B observeret

Fortæl om hvad du har set. Og generelt om visuel observation.
Besvar
Astrojensen
Reactions:

Sirius B observeret

Indlæg af Astrojensen » 30 jan 2018, 23:06

På trods af DMI's påstand om det modsatte, så klarede det fint op straks efter spisetid her på Bornholm. Og det blev MEGET klart. Der var heller ingen vind af nogen betydning og koldt var det heller ikke. Seeingen var endda hæderligt god og Månen stod allerede højt på himlen. Jeg satte straks min "nye" 125mm f/14 Lichtenknecker akromat ud og gik straks til okularet, uden nævneværdig afkølingstid. Man ved jo aldrig, hvornår himlen bestemmer sig til at følge DMI's prognoser igen... Jeg opbevarer teleskopet i et (næsten) uopvarmet rum, så den gav straks skarpe billeder.

Månen var næsten fuld og et aldeles vidunderligt syn med to 24mm ES68 okularer på binovieweren, men det er nu ikke den, det skal handle så meget om i denne omgang.

Efter nogle timer bemærkede jeg, at Sirius var kommet klar af rødbøgen i haven og da seeingen som sagt var hæderlig, ville jeg da lige tage et kig. Teleskopet blev rettet mod Sirius, der blev centreret i synsfeltet (24mm ES68 på binoen) og bum! Der var den sgu! Det tog kun nogle få sekunder at spotte Sirius B og da jeg først havde den, kunne jeg ret let holde den stabilt i flere sekunder, når blot seeingen var rimeligt samarbejdsvillig. Faktisk var den så forbløffende nem at se, omtrent som Rigel B i en 60mm, at jeg mistænkte den for at være en reflektion eller anden optisk lunefuldhed, men da jeg også kunne se den med 18mm orthoskoper og 12.5mm orthoskoperne på binovieweren, i eksakt samme position, ja så var den jo god nok. Ved de høje forstørrelse er den faktisk så langt fra Sirius, at man har en tilbøjelighed til at kigge for nær denne og dermed misse Sirius B. Jeg vil faktisk anbefale, at man holder sig til 70x - 100x. Afstanden er stor nok til, at man ikke behøver absolut rolig luft, men seeingen må på den anden side være god nok til, at stjernerne stadig er rimelig kompakte, så den svage ledsager ikke spredes for meget ud og bliver for svag, men jeg kunne faktisk se den i somme tider forbløffende urolig luft, blot jeg havde kig på den, mens luften var rolig. Jeg kontrollerede naturligvis med efemeriderne og de bekræftede mine observationer mht. afstand og retning. Her i 2017 er Sirius B nærmest så langt fra Sirius, som den overhovedet kan komme, omtrent 10".

Jeg har set Sirius B før, så dette er ikke den første observation fra DK - og der er sikkert flere, der har set den før mig. Jeg så den for cirka to år siden, da jeg havde 100mm TMB'en til låns, med meget lignende forstørrelser og setup. Jeg har også forsøgt at se den tidligere, med 125mm Lichtenknecker'en, og mistænkte dengang, at jeg havde set den (meget svagt), men det er cirka otte-ti år siden og jeg husker ikke detaljerne klart mere. Dog kan jeg konstatere fra aftenens observationer, at det slet ikke ville have været umuligt, at se Sirius B med Lichtenknecker'en allerede i 2007 eller 2008, da den var så nem her til aften og afstanden ville have været omkring 7", altså kun en smule mindre end nu.

Jeg opfordrer alle, der har lyst til at se den, til at prøve. En 4" refraktor, eller større, af første klasses kvalitet kan som sagt vise den med forstørrelser på 70x - 100x. Den bør også være synlig i en god newton eller maksutov, 6" eller større, måske allerede en 5". Det er bare at prøve. Se efter en lille, svag stjerne, der følger efter Sirius, næsten direkte bagefter den.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Natteravnen
Reactions:

Re: Sirius B observeret

Indlæg af Natteravnen » 31 jan 2018, 07:28

Tillykke Thomas.

Med en separation på godt 4", burde det være muligt selvom Sirius A jo er lysstærk.
Man kan altid verificere om det er Sirius B man har set når man kender vinkelpositionen mellem disse to.

Før Jul have jeg selv et par eksemplariske nætter med meget lille lufturo, her nåede jeg ned på 0.8" med titommeren. Det var så også med et binært par der havde samme størrelsesklasse og med hjælp af mit Ethos 6mm + Explorer Scientific's 2x Extender.

Dobbeltstjerner og et spændende projekt og et godt alternativ, når nu månen er fremme og Deep Sky observationer er noget nær umuligt.

Jens.
T: XT10" / XX14"
O: Hyperion / Televue / Explore Scientific
F: OIII / Sky Glow
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 31 jan 2018, 08:01

Sirius B står højt på min ønskeliste. Jeg så Vega's fire venner, double-double Epsilon Lyrae for godt et par år siden, LINK, Sirius B og Sirius har vel ca samme separation? Men med den lave højde kan det nok blive en udfordring.
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 31 jan 2018, 18:08

Natteravnen skrev:
31 jan 2018, 07:28

Med en separation på godt 4", burde det være muligt selvom Sirius A jo er lysstærk.

Jens.
Sirius' separation er pt. VÆSENTLIGT mere end 4", faktisk er den omkring 10".

Thomas, Bornholm
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 31 jan 2018, 18:14

rudi skrev:
31 jan 2018, 08:01
Sirius B står højt på min ønskeliste. Jeg så Vega's fire venner, double-double Epsilon Lyrae for godt et par år siden, LINK, Sirius B og Sirius har vel ca samme separation? Men med den lave højde kan det nok blive en udfordring.
Nej, Sirius B ligger MEGET længere fra Sirius, end afstandene i Epsilon Lyrae's tætte par, omtrent fem gange længere. Det er således ikke afstanden, der er problemet, det er den voldsomme forskel i lysstyrken og Sirius' enorme lysstyrke, der skaber forstyrrende mængder spredt lys i alt andet end de bedste og reneste optiske systemer.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 31 jan 2018, 18:23

Åh ja- selvfølgelig.
Og Vegas venner er jo indbyrdes af ca samme styrke.

Hvis det klarer op inden Sirius forsvinder skal jeg forsøge.
Tror du at en lille 70 mm f/5 refraktor med en 2xbarlow og en 28mm plösl er tilstrækkelig?
/Rudi

Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 31 jan 2018, 19:54

rudi skrev:
31 jan 2018, 18:23
Hvis det klarer op inden Sirius forsvinder skal jeg forsøge.
Tror du at en lille 70 mm f/5 refraktor med en 2xbarlow og en 28mm plösl er tilstrækkelig?
Errrm - det er nok lige i underkanten... Prøv med Rigel først. Rigel B har meget nær samme afstand som Sirius B, men er cirka 1.5 størrelsesklasser klarere og Rigel selv er svagere end Sirius, så alt andet lige er Rigel B adskillige gange nemmere at se, end Sirius B. Kan man kun lige akkurat skimte Rigel B, skal man derfor ikke forvente, at kunne se Sirius B.

Løseligt anslået, så skal man kunne se Rigel B i et 35mm teleskop, hvis man skal kunne se Sirius B i en 70mm... Og det holder nok ikke 100% i praksis. Jeg har set Rigel B i en 42mm, men ikke noget mindre.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Natteravnen
Reactions:

Indlæg af Natteravnen » 01 feb 2018, 00:01

Astrojensen skrev:
31 jan 2018, 18:08

Thomas, Bornholm
Det var nu IKKE din observation jeg tænkte på her. ;)
Men lad gå . . . alt kan jo misforståes.
T: XT10" / XX14"
O: Hyperion / Televue / Explore Scientific
F: OIII / Sky Glow
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 01 feb 2018, 16:45

Natteravnen skrev:
01 feb 2018, 00:01
Astrojensen skrev:
31 jan 2018, 18:08

Thomas, Bornholm
Det var nu IKKE din observation jeg tænkte på her. ;)
Men lad gå . . . alt kan jo misforståes.
Ja nu er jeg i hvert fald totalt forvirret. :?

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 11 feb 2018, 19:31

Der er netop en ovre på vores broder forum der har forsøgt at fotografere Sirius B, jeg kan selv med min bedste vilje ikke få øje på den.
http://astronet.se/phpBB3/viewtopic.php?t=15999
Håber snart der kommer noget klart vej, så man kunne prøve det selv.
/Rudi

Besvar