Merkur og Venus

Fortæl om hvad du har set. Og generelt om visuel observation.
Besvar
Brugeravatar
Lindhard
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Merkur og Venus

Indlæg af Lindhard » 22 maj 2020, 22:36

Merkur og Venus står flotte og klare på nordvesthimlen lige nu.
mvh
Lars
Brugeravatar
Lindhard
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Merkur og Venus

Indlæg af Lindhard » 22 maj 2020, 23:07

Jeg kunne se begge planeter i prismekikkerten, hvor Venus viste en tydelig fase, medens Merkur var en prik. Venus var ganske tydelig med det blotte øje, men Merkur kunne jeg kun lige ane, måske, jeg er ikke sikker.

Det næste hold skyer kom ind over, inden det blev helt mørkt.

Her er et hurtigt billeede fra stuevinduet

VenusogMerkur.jpg
VenusogMerkur.jpg (143.26 KiB) Vist 254 gange
mvh
Lars
Astrojensen
månen sølv
månen sølv
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 22 maj 2020, 23:51

Her er det ganske overskyet, ja faktisk regner det lidt. Men alt i have og mark trænger, så jeg klager ikke.

Jeg havde dog godt luret vejrudsigten, så jeg var forudseende nok til at kigge på Venus og Merkur på daghimlen lige før frokost, næsten på det tidspunkt, da de stod allertættest. Begge kunne ses samtidig med et 25mm Zeiss huygensokular på min 63mm Zeissrefraktor. Jeg prøvede at tage et billede af dem i samme felt, men det lykkedes ikke rigtig. Til gengæld fik jeg et par nogenlunde hæderlige billeder af dem hver for sig med et 6mm Zeiss orthoskop (140x). Billederne er taget gennem okularet med en Sony Xperia telefon. Kigger man efter, kan man godt skimte Merkurs fase. Billederne er spejlvendte, da der var almindelig diagonal på teleskopet.
DSC_0405.jpg
DSC_0405.jpg (106.7 KiB) Vist 251 gange
DSC_0402.jpg
DSC_0402.jpg (115.73 KiB) Vist 251 gange

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 23 maj 2020, 12:18

Dejligt at læse beretninger om visuelle observationer. Og de bliver jo ikke ringere af, at blive krydret med et par billeder.
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Viggo T
.
.
Reactions:

Indlæg af Viggo T » 23 maj 2020, 15:50

Ja. Herlige beretninger og fotos. De seje bliver bare ved.
Det skal prøves i aften hvis ellers vejret vil mage det.
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 23 maj 2020, 22:17

Har lige observeret de to planeter.
Venus viser et fint segl endda i 8x30, men er rigtig smuk i Pentekarem med 15x50. Merkur viser ikke fase i håndkikkerten, men er nem at finde imellem de drivende skyer!

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
morten
DSO guld
DSO guld
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 24 maj 2020, 12:39

Astrojensen skrev:
22 maj 2020, 23:51
Her er det ganske overskyet, ja faktisk regner det lidt. Men alt i have og mark trænger, så jeg klager ikke.

Jeg havde dog godt luret vejrudsigten, så jeg var forudseende nok til at kigge på Venus og Merkur på daghimlen lige før frokost, næsten på det tidspunkt, da de stod allertættest. Begge kunne ses samtidig med et 25mm Zeiss huygensokular på min 63mm Zeissrefraktor. Jeg prøvede at tage et billede af dem i samme felt, men det lykkedes ikke rigtig. Til gengæld fik jeg et par nogenlunde hæderlige billeder af dem hver for sig med et 6mm Zeiss orthoskop (140x). Billederne er taget gennem okularet med en Sony Xperia telefon. Kigger man efter, kan man godt skimte Merkurs fase. Billederne er spejlvendte, da der var almindelig diagonal på teleskopet.

Thomas, Bornholm
BEMÆRK EN HISTORISK DAG!!!
Thomas poster et billede, det er mig bekendt aldrig sket før...
Tak for både rapport og billeder Thomas. Et virkelig fedt billede af venus fase.

Morten
Viggo T
.
.
Reactions:

Indlæg af Viggo T » 24 maj 2020, 13:29

Desværre. Her var det godt og grundig skyet til de par timer de to planeter burde have være nemmest at se.
Men det er jo heller ikke slut for denne gang.
mvh Viggo
Besvar