Magisk nat, med lidt dobbeltstjerner

Fortæl om hvad du har set. Og generelt om visuel observation.
Besvar
Brugeravatar
Tom A
Reactions:
Geografisk sted: Midt i IDSC Møn & Nyord
Kontakt:

Magisk nat, med lidt dobbeltstjerner

Indlæg af Tom A » 12 maj 2018, 11:47

Efter en ALT for lang periode uden observationer, kom jeg ud med Mewlonen (180mm) natten til i dag, og hvilke nat jeg havde valgt!! Selvfølgelig klart, men seeingen var fantastisk for danske forhold, næsten ingen citren i stjernerne og Jupiter i kun 19 graders højde, havde et vælg af detaljer, og i lange perioder kun en let citren i kanten af skiven.

Natten gik med dobbeltstjerner. Den første var Pi Bootes, en fin dobbeltstjerne, med en separation på 5,4", så ingen vanskeligheder med adskille A & B, men i det separationsområde hvor dobbeltstjerner er åbenlyse dobbelte og æstetisk flotte at kigge på. Pi Bootes udmærker sig ved en fin farveforskel, A så jeg om varm hvid eller meget lys gul nuance, B var orange.

Næste dobbeltstjerne var Zeta Bootes. Her brugte jeg lang tid på at observere med stadig højere forstørrelser, endte ved ca. 840x, men airy-skiven forblev rund hele vejen op i forstørrelserne. Et tjek på CN i dag, fortalte mig da også at separationen er under 0,3", så ingen chance for at se ovalitet med Mewlonen. Men om nogle år, når de to stjerner glider fra hinanden, så bliver det muligt :)

Sidste dobbelttjerne er en gammel kending 44 Bootes. Jeg har fulgt 44 Bootes siden efteråret 2015, hvor separationen var 0,9" og de to stjerner sås tydeligt adskilt, sidste år var airy-skiverne ved at glide sammen. I nat sås airy-skiven af 44 Bootes som en svag pæreformet skive i den rigtige PA. Separationen er ca. 0,48" eller 3/4 af Dawes-limit.

Nattens sidste objekt var Jupiter. Her var jeg ved at tabe næste og mund :o :shock: for jeg har ikke tidligere set et så roligt og detaljerigt billede af Jupiter i Mewlonen, selv om at planetens højde på himlen er temmelig sølle med beskedne 19 grader. Så var seeingen i nat, virkelig en af de sjældne, i kategorien exceptionel god!
GRS var på vej mod central medianen, da jeg startede observationen af Jupiter. Pletten var ikke jævn orange, men lidt mørkere på den sydlige halvdel. I Ækvatorial zonen var der en stor guilande (festsons), ja der var flere, men specielt een stak ud som stor og tydelig. I NEB var der et par tydelige mørke pletter på nord og sydsiden af båndet. Og på sydsiden følgende den mørke plet var der 3-4 små hvide pletter. Og så var der adskille bånd synlige. Der var for mange små detaljer til at beskrive i ord :) Så gå ud og kig :)

Herligt at være lidt i gang igen, især med sådan en genstart :)
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Re: Magisk nat, med lidt dobbeltstjerner

Indlæg af Jens_Jacobsen » 12 maj 2018, 12:23

Hej Tom.

Jeg var også ude med C14'eren, men fik først åbnet kuplen ved 21.30 tiden. Det var også uplanlagt, idet jeg havde arbejdet hele dagen med at lægge tag. Alligevel skulle seeingen lige tjekkes.

Målet var Jupiter, jeg havde tjekket at GRS ville passere meridianen meget tæt på planetens kulmination.
Til at begynde med var der ikke mange detaljer at se, faktisk var kun de to bånd synlige med planeten under 10 grader. Kikkerten var også temmelig varm på det tidspunkt.

Alligevel var det bedre end onsdag aften, hvor det hele sejlede..

Da Jupiter kom tæt på meridianen var seeingen her i Egeskov forbedret så meget, at GRS og diverse detaljer i bælterne var fint synlige. Jeg havde et 20 mm okular i C14'eren, ca 180X.
Jeg skiftede til ASI290, og tog nogle serier i primærfokus. Seeingen tillod ikke rigtigt brug af Barlow, så de helt vilde billeder er der næppe...

Hvor observerede du fra?

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Tom A
Reactions:
Geografisk sted: Midt i IDSC Møn & Nyord
Kontakt:

Re: Magisk nat, med lidt dobbeltstjerner

Indlæg af Tom A » 12 maj 2018, 12:34

Jens_Jacobsen skrev:
12 maj 2018, 12:23
...
Hvor observerede du fra?

mvh
Jens
Jeg observerede fra min baghave på Møn. Jeg har cirka en kilometer i luftlinje til Østersøen, så lyset fra Jupiter passere derfor gennem luften over vandet. I nat var det også vindstille, så jeg tror de to ting spiller sammen til en magisk seeing. :)
Besvar