30 kuglehobe - næsten

Fortæl om hvad du har set. Og generelt om visuel observation.
Besvar
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

30 kuglehobe - næsten

Indlæg af Lindhard » 13 maj 2018, 00:57

Det så ud til at blive fint, så jeg gik ud lidt før midnat for at følge lidt op på mit kuglehob-program.

Der er 30 kuglehobe inden for rækkevidde i området fra 13h - 18h i aften. så jeg skulle lige se lidt på dem.

Jeg var lige kort forbi M 5, som jeg ville besøge igen senere, og begyndte så med M3, som altid er nem og flot. Hoben, som ligger i en trekant af stjerner, har nogle næsten lodrette stjernelinjer/rækker ved siderne lidt fra centrum. Selve centret er meget tæt, men opløst i mange flotte stjerner meget langt ind, indtil det inderst inde bare er en lysplet.

Derfra over til M 53, som er tydeligt mindre og svagere. Jeg kunne skimte enkelte stjerner, men ellers flød det sammen. Den plejer at være bedre.

Så til NGC 5053, som sket ikke var til at se. Det undrede mig, indtil jeg opdagede, at et tyndt skydække var på vej ind over fra syd og dækkede store del af himmelen.

Så det var det. 3 down - 27 to go...
Senest rettet af Lindhard 13 maj 2018, 20:41, rettet i alt 1 gang.
mvh
Lars
Brugeravatar
Natteravnen
Reactions:

Re: 30 kuehobe - næsten

Indlæg af Natteravnen » 13 maj 2018, 11:41

Spændende projekt Lars - og for mig lidt af en velsignelse at der komme nogle visuelle rapporter i dette forum . . . dem er der ikke for mange af.

De sidste to nætter har ikke været for gode her, både seeingen og transparensen har været under middel, det var virkelig så man overvejede om ikke man skulle pakke sammen. Forrige nat kiggede jeg pudsigt nok også på M3 og M53 og når atmosfæren havde sine rolige øjeblikke, kunne jeg med min Nagler opløse dem begge i enkeltstjerner.

Nu er Ørnen også på vej og den rummer jo en masse planetariske tåger der også er ret interessante.

Har du prøvet NGC 2419 i Lossen? Selvom denne kuglehob er svag, så rummer den en ret spændende historie (helt sikker på du har Burnham's). Den er stadig mulig selvom den står i vest, 7° nord for Castor.

Husk: "Lige ved og næsten, slår ingen mand af hesten." :)
Fortsat god jagt . . .

/Jens
T: XT10" / XX14"
O: Hyperion / Televue / Explore Scientific
F: OIII / Sky Glow
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:

Re: 30 kuglehobe - næsten

Indlæg af Lindhard » 13 maj 2018, 20:56

Hej Jens

Ja, ingen panik, dem ser jeg en anden gang.

Det var mest et "surt opstød" over at jeg lige havde nået de tre nemmeste, så lukkede butikken :)

Jeg har set de fleste af dem tidligere, men følte lige for det i aftes. Og så er det jo dejligt at kunne gå hen i stakken of finde et klargjort observationsprogram, så jeg bare kan gå ud og begynde.

Og jeg er enig, der mangler visuelle rapporter. Der må være andre end dig, mig og Thomas, der ser med øjnene.

Ørnen er sammen med pilen og Ræven faste observationsemner, jeg har som et andet program at se alle objekter i bl.a. de tre stjernebilleder.

2419 har jeg set på engang, siger listen, men jeg kan ikke finde nogen dato eller beskrivelse, så det tæller lissom ikke.

Det kan være, at vejret holder i aften, til det bliver mørkt...
mvh
Lars
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:

Indlæg af Lindhard » 14 maj 2018, 01:04

Nå, klart igen i aften, så jeg gav kuglehobene en chance mere.

2419 kunne anes meget svagt i det meget lyse felt som en utydelig ”noget”, men ingen detaljer. Da jeg så feltet, var jeg sikker på, at jeg havde set på hoben før, og tjekkede noterne igen.

Og jo, hoben heDder også Caldwell 25, og den så jeg på – ja jeg fotograferede den oven i købet – den 24. November 2013.

Tilbage til nutiden. M 3 og M 53 voldte ikke problemer, men NGC 5053 var også kun en meget svag og utydelig aftegning.

Forbi flere hobe som ikke var til at få øje på, og så over til NGC 6229 i Herkules. Der var en svag plet, men ikke mere.

M 10 var nede i trætoppene og var derfor lidt ulden, men der var enkelte stjerner at se oven på en lys plet.

M 12 stod lidt bedre og var ganske fin. Over hoben er der en række stjerner på lige linje. Der er seks eller syv stjerner, og hoben ligger mellem stjerne to og tre. Måske er de to stjerner en del af hoben.

M 13 var til gengæld flot og imponerende som altid, så jeg kiggede lidt på den for dog at se andet end gnidrede pletter

Jeg kiggede til sidst på jupiter nede i syd og bylyset, hvor jeg kunne se de to ækvatorialbælter, men ikke andet på planeten. Der stod to måner tæt ved den ene rand. Guide 9 fortæller at det er Callisto og GanymedEs, og at GanymedeS forsvinder ind bag/foran planeten ved 2 tiden.

Mere blev det ikke til i aften. Det var for dårligt.

SQM viste 19.85, så det var ikke noget at juble over. For nogle dage siden var den 20.33. Men det er vel, hvad man får i Esbjergs nordlige udkant.

Det er nok Månesæson indtil august.
mvh
Lars
Spatzek
Reactions:

Indlæg af Spatzek » 14 maj 2018, 13:45

Det er min erfaring, at de svagere kuglehobe kræver en del af både kontrast og seeing før det er andet end svage klatter. Jeg har "kun" set NGC 6229 en enkelt gang med min C14, men den aften var til gengæld nærmest perfekt. Mørk himmel og rolig seeing. Jeg havde skrevet den på min liste over objekter i Herkules, en af de konstellationer, jeg nu er færdig med NGC kataloget. Så jeg var noget forbavset over, at jeg med indirekte syn kunne delvis opløse hoben i enkeltstjerner. Men jeg er også overbevist om, at på en almindelig aften, så vil det at miste 1/2 magnityde være nok til at det ikke kan lade sig gøre.

I foråret har jeg primært arbejdet med NGC kataloget i Krebsen og Løven. Er færdig i Krebsen (den var en hård nød - specielt et par af M44 galakserne) og er godt halvvejs i Løven. Men der er også rigtig mange. Men det er en hyggelig opgave - med gode overraskelser.

Lars
Besvar