Sommerrengøring

Teleskopbyg, -, observatoriebyggeri – gør det selv-projekter
Besvar
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Sommerrengøring

Indlæg af Jens_Jacobsen » 04 aug 2019, 11:16

Hejsa.

Er ved at tjekke obs'et så det er klart til den kommende sæson.
Man bliver hvert år overrasket over mængden af støv og pollen der finder vej ind.

Billede

Jeg tørrede det hele af i april... Så der er godt nok kommet meget ind. Tror jeg venter med at gøre rent til bondemanden har høstet markerne rundt om.

Derudover har jeg måtte reparere en revne i glasfiberen på den ene lukker..

Billede

Jeg spartlede og lagde ny glasfiber på sidste weekend, og i går morges blev glasfiberen slebet igen og der kom så topcoat på.

Jeg er også blevet inspireret af Rudi's "elskab". Jeg har en strømforsyning som bruges til at drive de udvendige opstillinger med. Der er to store regulerede forsyninger i kassen, den ene kører de tre EQ6'ere, og den anden bruges til varmebånd til teleskoperne. Af og til har der ikke været varme på teleskoperne, hvilket har medført en dårlig tidsserie, da duggen så kom.

Så jeg lavede denne boks, med voltmeter og amperemeter.. Så kan jeg tjekke hvor meget varmebåndene eller opstillingerne trækker..

Billede

mvh
Jens
mvh
Jens
Per_Jensen
Reactions:
Geografisk sted: Brovst (Nordjylland)

Re: Sommerrengøring

Indlæg af Per_Jensen » 04 aug 2019, 11:39

Jeg ville ønske at jeg havde et obs. at gøre rent i :lol:
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Brugeravatar
ClausKAF
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

Indlæg af ClausKAF » 04 aug 2019, 13:22

Det får du da vist snart Per 8-)

Jens jeg håber du har lagt et kabel med godt kvadrat ud til opstillingerne eller der ikke er ret langt fra observatoriet :cry:
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 04 aug 2019, 15:54

Hej Claus.

Der er kun 3-4 meter, ikke noget problem for alm 0,75 kvadrat. Iøvrigt har jeg på strømforsyningerne mulighed for at skrue lidt op, hvis opstillingerne blinker med powerlamperne.
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 12 aug 2019, 19:16

Så gik høsten igang.
Heldigvis bærer vinden fra idag, så det giver nok ikke så meget støv i obset!!

Billede

Billede
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 12 aug 2019, 19:38

Uha da - du må lægge et dækken hen over dit optik.
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 13 aug 2019, 22:44

Tja.

Ville have været ud her til aften, men det er nærmest tåget af støv! Den lokale landmand høster alt hvad han kan. Så jeg går ud og tjekker stjerneskud om lidt istedet. Jeg kan jo bare blinke med øjnene hvis jeg får støv og avner i dem :)
mvh
Jens
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 14 aug 2019, 21:49

Jeg kommunikerede på et tidspunkt med en der havde et obs i Arizona, tror jeg det var. Næsten aldrig skyer og god seeing. En drøm med andre ord. Han beklagede sig over at udstyret blev ødelagt af fint støv der trængte ind overalt og, at de i øvrigt ikke hyppige tordenvejr havde stegt hans elektronik en gang. Det er svært at finde paradis.
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 14 aug 2019, 22:25

Sådan var det også galt i Namibia. Der var problemet gekko'er. De elskede at hygge sig oven på elektronikken, og når de så pissede, brændte elektronikken af. Det var især solcelleladere som brændte af.
Også en stor 10Micron opstilling, vistnok en GM4000 var brændt af, dette på grund af, at man havde glemt at trække stikket ud, da et tordenvejr nærmede sig. Et lynnedslag er vist helt anderledes slemt hvis man bor et sted uden en god, ledende undergrund!

Så alt i alt er det nok ikke så slemt.

P.S Høsten pågår her til aften. Var ude at tjekke igen med en kraftig lommelygte. Det ligner et snevejr når man lyser lodret op!!
mvh
Jens
Besvar