3D-printet adapter - bøvl med gevind

Teleskopbyg, -, observatoriebyggeri – gør det selv-projekter
Besvar
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: 28 nov 2017, 10:41
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

3D-printet adapter - bøvl med gevind

Indlæg af Lars Malmgren » 01 nov 2019, 22:13

Hej alle,

Jeg har bøvler lidt med at lave en adapter mellem M42 linser og så videre til en anden M42-T2 adapter.
Formålet er at forlænge lysvejen ca 17 mm, så jeg kan fokusere på uendeligt med linsen monteret på astro-cam.

Ok, jeg har så tegnet en model i Fusion360 og printet.
Nu er jeg på version 3, som jeg egentligt er ganske godt tilfreds med.
Billede

MEN

Hun-gevindet er konsekvent lidt for lille, og jeg kan ikke skrue nogle af mine M42 linser på.
Han-gevindet derimod passer - omend lidt stramt.

Jeg har forsøgt at lægge hun-gevindet på en indre Ø på 43 mm for at give lidt mere luft.
Samme resultat, jeg tror gevind-værktøjet i Fusion360 (som i øvrigt er skide godt) ikke tager hensyn til mine planer og laver gevindet korrekt på mål.
Men når det printes, så er indre Ø 41 mm, hvor jeg kan måle 41,5 mm på metal adaptere...

Så What "#%"%

Er der nogle af jeg, der har erfaring med at printe fine gevind?
Og hvad gør i?
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Adam
Reactions:
Indlæg: 141
Tilmeldt: 17 mar 2018, 00:15

Re: 3D-printet adapter - bøvl med gevind

Indlæg af Adam » 01 nov 2019, 22:38

Det er nok lidt svært. Med den mindste dysse måske og lavt layer height...
Jeg har et par ideer, men ved ikke hvor gode de er :-)

Man kan købe en dyr skærebakke og "rense" gevindet, hvis man kan finde den rigtige størrelse. Den skal muligvis slibes ned i tykkelsen, så gevindet starter med det samme.
https://www.thurmer.dk/produkter/53-ska ... c_69%22%7D

Jeg tror man selv kan fremstille sådan en "skærebakke" til at rense et gevind med, hvis man har et M42 gevind i overskud. Jeg har i hvert faldt set på nettet at man kan lave en snittap af en bolt.

Og en sidste ide... :-) varme en loddekolbe op til 200 grader og trykke/smelte filamentet mod et M42 gevind.
Brugeravatar
Xplode
Reactions:
Indlæg: 311
Tilmeldt: 21 jan 2018, 18:53
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Re: 3D-printet adapter - bøvl med gevind

Indlæg af Xplode » 01 nov 2019, 22:44

Del "bodyen" så hanngjenger blir en egen del, skaller den til f.eks 99% og deretter skaler delen med hunngjenger til 101% for så å spleis sammen delene :D
Om du ikke får til må du gjerne dele fila med meg så fikser jeg det for deg ;)
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: 28 nov 2017, 10:41
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Re: 3D-printet adapter - bøvl med gevind

Indlæg af Lars Malmgren » 03 nov 2019, 22:55

SUCCESS :D

Med 5. iteration lykkedes det at printe en adapter, der kunne skrues på i begge ender 8-)
Billede


I denne udgave havde jeg skaleret han-gevindet til 0.98 og hun-gevindet til 1.02. Objektet ændrer jo så størrelse, inkl den optiske længde af adapteren, så den er nu (måske) en lille smule for stor.
Nå men den er god nok til at teste ideen og setuppet.

Fra en 3D-print gruppe fik jeg også hjælp, og her var en der nævnte, at man jo også skalerer gevindets stigning.
Og det er jo rigtigt, men åbenbart ikke så meget, at det gør noget (i mit projekt).

Jeg fik så det råd, at bruge det værktøj i Fusion360, der hedder Offset face.
Og med det justere gevindet med den tolerance jeg ønsker. Herved ændres stigningen ikke, og hele objektet bliver ej heller skaleret op/ned i størrelse.
Det hele klares med følgende 3 trin:

Billede

Billede

Billede
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: 28 nov 2017, 10:41
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Re: 3D-printet adapter - SUCCESS !

Indlæg af Lars Malmgren » 07 nov 2019, 23:05

Her til aften bemærkede jeg at Månen kunne skinne igennem et diset skydække.
Af og til var der næsten helt klart mellem drivende skyer.

Hurtigt fik jeg hevet et lille SW Adventurer mount ud med det nye setup (se forrige foto).
Efter lidt driver-bøvl med pc'en fik jeg tunet ind på Månen, der nu har 100% dækket, argh !

Men af og til kunne den lyse igennem.
Formålet med øvelsen var at teste om den hjemmelavede mellemstyks-adapter fungerede, altså om setuppet kunne nå fokus på uendelig.
Og minsandten så lykkedes det med fin margin. Jeg tror faktisk at adapteren er lidt for kort. Fokus nåes et stykke fra uendelig-mærket på linsen.

Jeg fik også testet fokus på en enkelt stjerne, men så lukkede himlen også helt.

Mission accomplished 8-)
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 15 gæster