Arbejdet med TOC14 projektet..

Teleskopbyg, -, observatoriebyggeri – gør det selv-projekter
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Re: Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 10 nov 2019, 20:44

Jeg har nu arbejdet en del med Starlappen. Det lader en den tilbage at ønske. Jeg syntes overfladen bliver ret irregulær og det duer jo ikke!

Derfor har jeg så brugt et par sessioner på at polere med den store lap, og lavet lidt arbejde med den.
Uanset hvad jeg gør, så vil den store lap ikke korrigere mere end ca 50% mod parabolen, så går den ikke længere. Jeg kan godt "grave" et hul i midten med den, eller lave en flad kant, men det er jo ikke det der skal til.
Så idag lavede jeg så et 50% polertool til at korrigere videre med.

Billede

Denne polerlap er meget tæt på 50% af den store lap.
Som spejlet er nu, så er de to yderste zoner godt korrigeret, hvor centrum mangler en del. Så der skal poleres et par omgange med CoC strøg, som næsten når til kanten for at bringe centrum ned.

Billede

Det var også denne teknik jeg endte op med at bruge på Nico's 16" spejl..
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Re: Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 18 dec 2019, 22:18

En lille opdatering:

Jeg har nu arbejdet så meget som jeg syntes jeg kan med full-size polerværktøjet. Alligevel kan jeg ikke få korrektionen til at følge med i de inderste 50% af spejlet.
Spejlet er simpelthen for stort og for hurtigt til at lappen kan deformere tilstrækkeligt til at få en god parabol. En 8" f/4.5 var nok gået, men en 14" er no-go. Full-size polerværktøjet søger simpelthen tilbage til sfærisk.

Samtidigt fik jeg poleret en snas astigmatisme ind i glasset, hvilket er skidt. Så jeg valgte i weekenden at lave en reset med den store lap. Med en reset mener jeg en tilbagevenden til sfærisk.
Spejlet er nu stort set tilbage til sfærisk, og astigmatismen er væk igen.

Planen er nu at lave en parabolisering med 50% toolet, stille og roligt, med W-strøg.

Noget af det sjoveste ved spejl-figurering er alle forsøgene....... Og glæden når det lykkedes!

mere følger.
mvh
Jens
Besvar