All sky camera og sensor sjov

Teleskopbyg, -, observatoriebyggeri – gør det selv-projekter
Besvar
Per_Jensen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Brovst (Nordjylland)

#1 All sky camera og sensor sjov

Indlæg af Per_Jensen » 09 maj 2020, 08:17

Jeg er også selv gået igang med et lille projekt. Men sammen med kamera vil jeg inkorporere diverse sensors, som måler en masse værdier og gemme dem i en database. Jeg har også bestilt en IR termometer "sensor" som måler temperaturen i himlen, og på den måde kan "se" skyer (selvom jeg også har et kamera til det)

Jeg har allerede nu en sensor som måler ambient lys i lux værdi og en sensor som måler temperatur, tryk og fugtigheds niveau. Det hele bliver styret af en Raspberry Pie 4.
Jeg er på ingen måde ekspert med Pi eller Python programmering, men mon ikke man kan lære hen ad vejen :)

Billede

Billede
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Brugeravatar
KimLang
.
.
Reactions:

#2 Re: All sky camera og sensor sjov

Indlæg af KimLang » 09 maj 2020, 11:02

Hej Per.
Lyder spændende. Det vil jeg gerne høre mere om.
Kan du anbefale nogle fora hvor mindre øvede kan følge med (har kun erfaringer med at programmere Arduino)
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Madsen
.
.
Reactions:

#3 Re: All sky camera og sensor sjov

Indlæg af Madsen » 09 maj 2020, 12:33

Jeg lavede det samme for nogle år siden men med en rpi 2, det virkede fint indtil sensorerne begyndte at fejler. Mig råd er derfor ikke at købe de billigste sensorer du kan finde, det gjorde jeg og de holdt måske 6 måneder.
Per_Jensen
.
.
Reactions:

#4 Re: All sky camera og sensor sjov

Indlæg af Per_Jensen » 23 jul 2020, 16:33

Så nåede jeg endelig testfasen, og det hele er nu samlet og silikonen er tørt! :lol:
Indtil videre står udstyret til test på mit lille stilads :)

Billede

En Raspberry Pi 4 sidder i en Ip65 boks sammen med et Raspberry PI High Quality Camera (Jeg ville egentlig have brugt et ZWO kamera til projektet, men denne skulle lige prøves først) på kameraet sidder der en Fujinon 1.8mm f/1.8 Fisheye linse.
I låget på boksen sidder en mlx90640 IR sensor som måler temperaturen i himlen (skyer indeholder vand og er varmere end "rummet") så den aflæser basalt set om der er skyer eller ej. :)
I en lille ip65 boks ved siden af sidder der en BME280 sensor som måler temperatur, luftfugtighed og lufttrykket. Denne boks er lettere skamferet for at målingerne bliver korrekte, jeg tror dog at den skal skamferes yderligere :D
Heldigvis fandtes der Python libraries til de fleste sensorer, så det kunne jeg "let" programmere mig ud af.

Alt sensor data uploades til en MySQL database som køres af en lille server som jeg har stående, denne præsentere også data i form af grafer igennem en apache webserver. Web delen er stadig meget WIP, da jeg ikke er så skide skarp i PHP og Javascript men data kan da vises :)

Billede

Jeg var så heldig at finde denne tråd på raspberry pi forummet, omkring en gut som havde skrevet et program til ZWO kameraer som styrer alt capture fra kamera, og laver timelapse, strartrails og Keogram helt automatisk. Han havde også været så rar at lave det lidt om, så det også kunne bruges med RPI kamereaet! Så det gjorde jeg brug af! https://www.raspberrypi.org/forums/view ... p?t=275801

Alt dette bliver uploaded fra min RPI til mig server via FTP så det kan gemmes og vises, igen via WEB fra min server.

Hvert 15 sekund får jeg et opdateret billede fra kameraet i dagtimerne:
Billede

Og når solen går ned laver programmet så sit magi:
Billede

Timelapse:

Der er stadig mange ting der skal skrues lidt på, både hardware og software mæssigt men nu er jeg ihvertfald kommet godt igang! :)
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
DrawsACircle
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Ulfborg

#5 Re: All sky camera og sensor sjov

Indlæg af DrawsACircle » 23 jul 2020, 20:16

Ser spændende ud Per!
Jeg var lidt spændt på hvorledes det nye RPi kamera ville fungere som astrokamera, det ser ud til at gøre det ret godt, især til prisen.
Jeg er selv RPi freak, har en spandfuld liggende, lige fra RPi1 til RPi4 der pt. benyttes til at styre mit astro setup (Stellarmate).
Overvejde at købe et kamera, venter til jeg har noget at montere det på.
Ellers kører de som medie afspiller (Openelec) eller arcade maskine (Donkey Kong, Pac-Man etc.) :)
Mvh.
Keld
TS Photo Line 115mm f/7, SW 200PDS, HEQ5, ASI120mini, Canon EOS 1300da, SW Evoguide 50ed, ASI533MC PRO, Stellarmate/RPi.
Per_Jensen
.
.
Reactions:

#6 Re: All sky camera og sensor sjov

Indlæg af Per_Jensen » 03 aug 2020, 06:38

DrawsACircle skrev:
23 jul 2020, 20:16
Ser spændende ud Per!
Jeg var lidt spændt på hvorledes det nye RPi kamera ville fungere som astrokamera, det ser ud til at gøre det ret godt, især til prisen.
Jeg er selv RPi freak, har en spandfuld liggende, lige fra RPi1 til RPi4 der pt. benyttes til at styre mit astro setup (Stellarmate).
Overvejde at købe et kamera, venter til jeg har noget at montere det på.
Ellers kører de som medie afspiller (Openelec) eller arcade maskine (Donkey Kong, Pac-Man etc.) :)
HCQ fungere egentlig okay, specielt til prisen! :) På sigt bliver det dog udskiftet til noget andet, jeg overvejer kraftigt et ASI 224MC! Men indtil videre fungere det her helt fint :)

Jeg har mange problemer med dug på kamera kuplen, jeg havde lidt håbet at processoren på PI ville generere nok varme til at holde det væk, men min kasse er nok lidt for stor :) Så i et forsøg på at bekæmpe det har jeg bestilt sådan en fætter her:https://www.dewcontrol.com/Dew_Heater_M ... 45496.aspx
Besvar