En lille opdatering.
De sidste dage har temperaturene været mere medgørlige. Så jeg har faktisk kunne slibe en del på 14" spejlet.
Fredag viste det sig at finslibet med korn 220 ikke nåede helt ud til kanten over det hele. Denne problematik har jeg også tidligere set med dette glas. Måske hænger det sammen med at glasskiven ikke er lige tyk over det hele..
Men 90 minutter med korn 220, så var overfladen jævn, og så var alle pits fra de grove kornsorter da bestemt væk.
Så stod det på rengøring, selvfølgelig for ikke at risikere at få et groft korn med i finslibet.
Samtidig lavede jeg et underlag for at sikre mod astigmatisme. I finslibet kan man nemlig godt få lavet noget skidt, hvis spejlet ikke ligger helt jævnt. På mindre spejle kan en gammel avis gøre det, men med 14" glasset skal der lidt mere til. Det hvide materiale er det man bruger til at lægge i bunden af skuffer..
Med glasset på ser det sådan ud:
Her står carborundummet klart:
Selve tool'et er noget slidt efterhånden, men jeg tror det kan klare finslibet. Man kan se at nogle af glasklinkerne er slebet igennem.
Så var det jo bare at starte. Først med korn 280, så 400 og så lige slutte her til eftermiddag med en enkelt slibning med korn 600.
Ved at slutte med korn 600, bliver resterende pits meget mere synlige.
Glasset er efterhånden også gennemsigtigt igen:
Resultatet er at der er nogle ganske få pits som jeg nok vælger at slibe væk med korn 400. Dette er ikke noget problem, da jeg kun ar slebet en enkelt wet med korn 600. Så 3-4 wets med korn 400, så er de nok væk.
Brændvidden har jeg forsøgt at fintrimme i de sidste omgange af korn 220 og korn 280. Det er lykkedes mig at få en målt brændvidde med sperometeret til at være 1554 mm.
Det bliver spændende at se hvor tæt det er på, men det kan jeg først måle når poleringen starter.