Den tidligere viste borelære er som det blev nævnt en del af forberedelserne til bygning af et par nye newton'er.
Jeg har tænkt at bygge en 6" ret snart og en 8" senere.
I den forbindelse ville jeg tjekke om jeg har en focuser der kan anvendes til 6"'eren og måske også en til 8"eren.
I mine gemmer fandt jeg disse tre:

Det er en JMI, en Orion Optics og en GSO. Alle tre kører fint. Jeg har valgt at 6"eren skal have OO focuseren og min kommende 8" skal have JMI focuseren. Dette fordi rundingen på OO passer bedst på 6"eren. Jeg kan også dreje lidt af røret på OO'eren, hvis det skulle være for langt.
For at kunne centrere focuseren korrekt, har jeg udtænkt følgende fremgangsmåde:
På det korrekte sted bores et 4 mm hul med borelæren.
Derefter monteres focuseren med dette apparat over 4 mm hullet:

Det er en uddrejet 2" prop, som har et 4 mm hul i midten, lavet på min drejebænk. Derved passer hullet og focuseren præcist på det rigtige sted.

Gevindstangen holder den på plads det rigtige sted, og de nødvendige huller til montage af focuseren kan mærkes op og bores. 4 mm hullet bruges efterfølgende til kopboret til røret.
Derudover har jeg tjekket hvad jeg har liggende af 6" f/8 spejle.
Min plan var oprindeligt at slibe, polere og figurere et 6" f/8 spejl af et dejligt stykke supremax. På starparty fik jeg imidlertid fingre i et meget fint spejl, som skulle være et Lichtenknecker spejl.
Derudover kom jeg i tanke om at jeg har et 6"f/8 spejl fra et gammelt spejlsæt liggende.

Jeg har idag testet de to spejle. Lichtenknecker spejlet har en brændvidde på 1268 mm og en åbning på 154 mm. Det er sfærisk og meget glat. Trænger dog til en recoat.
Det midterste spejl er af float og har en brændvidde på 1180 mm, altså næsten 8 cm kortere en Lichtenknecker spejlet. Det har en nogenlunde sfærisk facon, med en pukkel i midten. Det vil dog sikkert give fine billeder.
Planen er lige nu at slibe den tredje skive til at matche Lichtenknecker glasset.
Derudover fandt jeg faktisk en spider i et rør, jeg havde glemt alt om den.

I samme rør sad en 31 mm diagonal, limet til en sekundær-holder. Så lige nu har jeg faktisk to spidere som kan bruges i mit rør, samt en ok 31 mm diagonal..
Jeg tror dog jeg kan optimere størrelsen ned til en lidt mindre diagonal..
Mere følger.
mvh
Jens