DSLR placering i newtons primærfokus

Teleskopbyg, -, observatoriebyggeri – gør det selv-projekter
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

DSLR placering i newtons primærfokus

Indlæg af Rudi » 12 mar 2019, 07:22

Jeg talte med @Jens_Jacobsen forleden, hvor Jens nævnte et spændende projekt, hvor han vil lave en foto newton, hvor kameraet placeres i primær fokus. Dermed skal der ikke brugen nogen sekundær og fejlkilder er reducerede. Se Jens' tråd her:
denne tråd

Vi diskuterede, at det jo nok var bedre, jo mindre profil kamera og fokuser har og at det især nok er vigtigt, at profilen er rund.
Men Jens mente, at man sagtens kunne putte et DSLR ind i primær fokus på en newton :o

For at simulere dette, klippede jeg simpelthen et silouet af en Canon 1000D ud i karton, stjal lidt elefantsnot fra min datters krea kasse og så var jeg klar til et simpelt eksperiment. En 240 [s] eksponering med silouetten på sekundærholderen og en 240 [s] eksponering umiddelbart efter uden silouetten. Silouetten sidder godt nok ca 20 cm for tæt på primær spejlet, men det ser jeg bort fra.

Billede Billede

Sammenligning af stjerner. Som det ses, giver det lidt ekstra spikes og ADU / FWHM forringes.
Er der andet jeg skal kikke efter?

Billede

Sammenlignings billederne er her:
http://b-rasmussen.dk/astro/2019/0311/D ... 0s_002.fit
http://b-rasmussen.dk/astro/2019/0311/D ... holder.fit
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Re: DSLR placering i newtons primærfokus

Indlæg af Lars Malmgren » 12 mar 2019, 11:08

Rigtig fint test, Rudi !

Ud over ekstra diffraktionsspikes, så lider du også et lystab, da den totale obstruktion % er blevet noget større...
Men det kan du bare løse ved flere længere eksponeringer.

Men diffraktionen degraderer billedet, så mon ikke det alligevel er bedre at bruge dslr'en med sekundærspejl og udenfor tubus??

Hvilke fordele mener du at opnå ved at bruge dslr i primær fokus ?
Jeg mener, at den ekstra diffraktion der kommer fra dslr'ens større og uregelmæssige profil, er en langt større fejlkilde end et sekundærspejl af rimelig kvalitet.
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 12 mar 2019, 11:32

Ja, Lars, der kommer noget mindre lys ind. Det ses vel i den redicerede ADU på stjernen?

Jeg har ingen planer om at placere et DSLR kamera, eller andet for den sags skyld, i primær fokus. Det er som sagt Jens der roder med ideen.
Og med et andet kamera, han vil heller ikke bruge DSLR, så vidt jeg ved.
Men vi kom til at tale om DSLR og hvilken indflydelse det ville have; så derfor syntes jeg, at det kunne være sjovt, at lave dette lille forsøg.

@Jens_Jacobsen må hellere selv forklare principet nærmere - eller du kan se det link har har i sin tråd.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 12 mar 2019, 13:02

Celestrons RASA er lidt i denne retning, bare med en corrector foran kameraet.

https://www.celestron.com/products/8-ro ... aph-rasa-8

Billede
\Lars
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:

Indlæg af Lars Malmgren » 12 mar 2019, 16:07

Mjaa LarsZ

Rasa'en er helt sin egen.

Schmidt corrector, så sfærisk spejl, så endnu en apo coma-corrector/field-flattener hvor der før var en sekundær.
De har sådan set "bare" taget en faststar og indbygget den permanent i en SCT, men jeg mener også at tubus er længere trods primær-spejlets samme brændvidde.
Det er altså et helt nyt og unikt optisk system.

Den eneste sammenligning er, at kameraet sidder oppe foran. Alt andet er forskelligt ifht en Newton. :ugeek:
https://www.firstlightoptics.com/optica ... -rasa.html
£12.250,- :shock: :shock: :shock: ~= 106500 DKK !
36 cm åbning og under 800 mm brændvidde :P wow der bliver samlet lys ind 8-)
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:

Indlæg af Lars Malmgren » 12 mar 2019, 16:25

Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 12 mar 2019, 18:24

Rudi skrev:
12 mar 2019, 07:22
Jeg talte med @Jens_Jacobsen forleden, hvor Jens nævnte et spændende projekt, hvor han vil lave en foto newton, hvor kameraet placeres i primær fokus. Dermed skal der ikke brugen nogen sekundær og fejlkilder er reducerede. Se Jens' tråd her:
denne tråd

Vi diskuterede, at det jo nok var bedre, jo mindre profil kamera og fokuser har og at det især nok er vigtigt, at profilen er rund.
Men Jens mente, at man sagtens kunne putte et DSLR ind i primær fokus på en newton :o

For at simulere dette, klippede jeg simpelthen et silouet af en Canon 1000D ud i karton, stjal lidt elefantsnot fra min datters krea kasse og så var jeg klar til et simpelt eksperiment. En 240 [s] eksponering med silouetten på sekundærholderen og en 240 [s] eksponering umiddelbart efter uden silouetten. Silouetten sidder godt nok ca 20 cm for tæt på primær spejlet, men det ser jeg bort fra.

Billede Billede

Sammenligning af stjerner. Som det ses, giver det lidt ekstra spikes og ADU / FWHM forringes.
Er der andet jeg skal kikke efter?

Billede

Sammenlignings billederne er her:
http://b-rasmussen.dk/astro/2019/0311/D ... 0s_002.fit
http://b-rasmussen.dk/astro/2019/0311/D ... holder.fit
Rudi, hvordan er dine spiderben orienteret i forhold til DSLR profilen? Man kan ikke se dem på billedet?

Jeg ville tro at de ekstra spikes kommer fra hjørnerne af DSLR profilen, men er ikke sikker. Det kan sikkert optimeres, såfremt man ønsker at bruge et DSLR på så forholdsvist lille teleskop som en 8"
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 12 mar 2019, 19:02

Jeg må hellere lige forklare lidt hvad ideen er:

Jeg har et godt, storformat CCD kamera, som jeg ikke bruger på C14'eren. Det er et SXVR-H16 kamera med en kodak KAI4022 CCD. For at få gang i dette kamera igen, gerne til noget uguidet fotometri, har jeg leget med tanken at bygge en Newton, f.eks en 8" som jeg netop har anskaffet et godt rør til.

I primærfokus, inde i tubus, vil jeg så lave en sekundærholder ud af et 2" udtræk. I dette udtræk vil jeg så placere min 2" Wynne korrektor, monteret på H16 kameraet. Kollimering burde være markant nemmere end ved brug af sekundær og focuser.

Der burde være mere lys, der er ikke nogen #2 spejlning.

Kameraet er 75 mm i diameter, og det er rundt. USB og Power kan føres langs spideren. Der skal bores 7-8 stk 6 mm huller i tubus, lidt afhængigt af hvilken spejlcelle jeg laver til 8"eren.

Man kan ikke kigge i den, nej.
Tubus bliver lidt længere, ja.
Der er ikke et filterhjul inde i lysgangen, men til fotometri (lyskurver) på formørkelsesvariable er det ikke nødvendigt.

Hvilke ulemper er der ellers?

mvh
Jens
mvh
Jens
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 12 mar 2019, 19:15

En ulempe, jeg umiddelbart kan se, er at spideren skal være forholdsvis kraftigt udført, da kamera+korrektor+fokuseringsmekanisme vil blive markant tungere, end et almindeligt sekundærspejl. Der vil måske, afhængig af konstruktionen, blive en betydelig momentarm, der skal tages højde for. Fokuseringen SKAL nærmest pr. definition motoriseres, da man ikke så let kan komme til fokusmekanismen og man skal jo kunne tage højde for en vis fokusvandring, da tubus og optik jo "vandrer" med temperaturforandringerne.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 12 mar 2019, 19:22

Jens_Jacobsen skrev:
12 mar 2019, 18:24
Rudi, hvordan er dine spiderben orienteret i forhold til DSLR profilen? Man kan ikke se dem på billedet?
Op/ned og venstre/højre på billedet. Parallel med “kammerats” kanter.
Næste gang det er vejr til det, kan jeg evt prøve at rotere, så “kameraets” hjørner er sammenfaldende med spiders?
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 12 mar 2019, 19:55

Astrojensen skrev:
12 mar 2019, 19:15
En ulempe, jeg umiddelbart kan se, er at spideren skal være forholdsvis kraftigt udført, da kamera+korrektor+fokuseringsmekanisme vil blive markant tungere, end et almindeligt sekundærspejl. Der vil måske, afhængig af konstruktionen, blive en betydelig momentarm, der skal tages højde for. Fokuseringen SKAL nærmest pr. definition motoriseres, da man ikke så let kan komme til fokusmekanismen og man skal jo kunne tage højde for en vis fokusvandring, da tubus og optik jo "vandrer" med temperaturforandringerne.

Thomas, Bornholm
Der skal en kraftigere spider til, da kamera vejer 750 gram. Dette er ikke så vildt, men alligevel mere end ved alm sekundærspejl. Til fotometri er ultra fint fokus ikke nødvendigvis et must, men det tilstræbes naturligvis.
Motorfokus er ikke planlagt.
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 12 mar 2019, 19:56

Rudi skrev:
12 mar 2019, 19:22
Jens_Jacobsen skrev:
12 mar 2019, 18:24
Op/ned og venstre/højre på billedet. Parallel med “kammerats” kanter.
Næste gang det er vejr til det, kan jeg evt prøve at rotere, så “kameraets” hjørner er sammenfaldende med spiders?
God ide.

Takker
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 17 mar 2019, 21:20

Hejsa.

Jeg er så kommet lidt videre med projektet.
Jeg har fundet et "rå spejl" til teleskopet, og har fået målene fundet frem på det rør "hartpapier" tubus jeg har liggende. Røret er 1350 mm langt, og passer derfor fint til et 8" f/5 spejl. Med 1000 mm brændvidde vil der således være 35 cm til spejlcelle og sekundærholder. Der skal lidt tegning på papir til, for at få målene helt på plads, men jeg tror at 1350 vil være meget fint til 1000 mm brændvidde på 8"eren.

Glasset er groft hulet ud til ca f/6, men det skal have lidt mere for at brændvidden kommer lidt nedaf. Det skal nok blive klaret.

Jeg tænker at hule det ud så snart vejret tillader det, så jeg kan få slibemaskinen gjort ren til polering. Jeg har jo p.t så gang i tre spejlprojekter....

Dejligt!
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 07 apr 2019, 21:17

Nå, så blev glas (og det tool jeg fandt dertil i stakken) slebet igennem til den korrekte brændvidde.

Jeg har sigtet efter en brændvidde på 1000 mm, som svarer til en visning på spherometeret på 0,505. Det er nu meget tæt på.
DSCN8499.JPG
DSCN8499.JPG (205.93 KiB) Vist 250 gange
Efter glasset målte korrekt, har jeg gjort slibemaskinen grundigt ren, og så skal det slibes med 15 um og de finere sorter så jeg kan komme igang med at polere... Det er først der det spændende starter.
mvh
Jens
Besvar