Spejllåseskruer til C14

Teleskopbyg, -, observatoriebyggeri – gør det selv-projekter
Besvar
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Spejllåseskruer til C14

Indlæg af Jens_Jacobsen » 28 mar 2020, 17:18

Hejsa.

Efter en hyggelig dag i værkstedet med lidt drejearbejde i messing, skære gevind etc, fik jeg lavet to låseskruer til spejlet på min C14:

Billede

Nu skal jeg lige have dem monteret, så må vi se om de hjælper på flex'en..
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Re: Spejllåseskruer til C14

Indlæg af Jens_Jacobsen » 28 mar 2020, 18:31

Og sådan ser det ud monteret i C14'eren:

Billede
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 28 mar 2020, 19:27

Lækkert udført - snart vælter ordrene ind Jens!
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Spatzek
.
.
Reactions:

Indlæg af Spatzek » 28 mar 2020, 19:32

Spændende Jens, jeg har set sættet på nettet, så det skal nok virke fint... Her snart 10 år efter købet så er jeg stadig virkelig glad for min C14, nem, simpel og effektiv. Min udskiftning til en ADM skinne er virkelig en god ide, det bedste jeg har gjort længe.
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 28 mar 2020, 19:51

Hej Lars.

jeg har stadig den orange originale skinne. Så længe jeg kører EQ8, bliver den siddende. Men i planerne er der en anden montering, måske (læs: sandsynligvis) en 10Micron, som jeg stiftede bekendtskab med på La Palma.. Fantastisk montering.
Og sammen med den en bedre skinne.

@Rudi: Man kan købe et sæt ved baader, men de sælges kun med nye kikkerter, da de kræver modifikation af spejlcellen..
mvh
Jens
Spatzek
.
.
Reactions:

Indlæg af Spatzek » 28 mar 2020, 22:19

Det må jo så være 2000 udgaven, ja, der skal skrives en stor bon ud 8-) men tænk over skinnen allerede nu, du vil blive forbløffet over, hvor meget nemmere den er at smække på opstillingen og så synes jeg at dæmpningen og vibrationer er mindre.
Brugeravatar
Xplode
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

Indlæg af Xplode » 28 mar 2020, 22:30

Jens_Jacobsen skrev:
28 mar 2020, 19:51
Hej Lars.

jeg har stadig den orange originale skinne. Så længe jeg kører EQ8, bliver den siddende. Men i planerne er der en anden montering, måske (læs: sandsynligvis) en 10Micron, som jeg stiftede bekendtskab med på La Palma.. Fantastisk montering.
Og sammen med den en bedre skinne.

@Rudi: Man kan købe et sæt ved baader, men de sælges kun med nye kikkerter, da de kræver modifikation af spejlcellen..
Det står en brukt GM1000 til salgs i England, C14 håndteres fint av en GM1000 vektmessig.
Meeennn...for å være dønn ærlig er ikke en SCT verdig ei 10 Micron Montering, en vil ikke kunne kjøre uten guiding og da blir poenget med ei slik montering litt borte, en Mesu 200 er nok like godt egnet da og en god del billigere
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 28 mar 2020, 22:48

Tja Ole Alexander..

Der har vi jo så lov at være uenige, både på størrelsen af opstillingen og teleskopet. Såe..

Livet er for kort til Newtonner og små refraktorer :D
mvh
Jens
Brugeravatar
Xplode
.
.
Reactions:

Indlæg af Xplode » 28 mar 2020, 22:54

Jens_Jacobsen skrev:
28 mar 2020, 22:48
Tja Ole Alexander..

Der har vi jo så lov at være uenige, både på størrelsen af opstillingen og teleskopet. Såe..

Livet er for kort til Newtonner og små refraktorer :D
Kommer jo helt ann på bruken...Hvis en vil ha frem detaljer på DSO så skuffer jo SCT veldig på 99% av bildene jeg har sett, jeg får frem mer detaljer med en 6" APO enn dem fleste med SCT.
Det er jo ikke uten grunn att nesten ikke bruker SCT til DSO lenger...

Til planeter og månen er det derimot ett fremragende teleskop :D
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 28 mar 2020, 23:07

Netop.
Jeg må sige at det er længe siden jeg har haft trangen til at tage billeder af DSO'er af "kunstnerisk" karakter. Min hovedinteresse er måling på især variable stjerner, og lige for tiden, exoplaneter. Jeg vil gerne f.eks tage et billede af en komet af og til. Dertil rækker et DSLR fint til mit behov.

Planeterne syntes jeg også er spændende, men den første planet i lang tid er jo Mars til efteråret. Så der har været en lang tørke med planeter..

Og så er jeg jo blevet glad for visuelle observationer, her også af variable stjerner, men også DSO'er, De er nu smukkest i virkeligheden! Og her er en god, stor SCT jo noget af det bedste og nemmeste at bruge..

Angående opstillinger, så var der på La Palma både en 1000, 2000 og 3000 opstilling fra 10Micron. Vi havde en god snak med ejeren, og efter hans vurdering, vil en GM1000 række til en C14, i visuelt brug. Nogenlunde det samme fortalte folkene i Namibia os.
Der var også mange indtryk med kvaliteten af opstillingerne. Hvad der skinnede igennem var at toppen er 10Micron. En mulig 2 plads ville være ASA, men erfaringerne med langtidsbrug af den, især til remote, var ikke gode. Og de er også forsvundet af markedet.

Mesu, tja. Der er for mange fortællinger om problemer. De var også totalt fraværende på de steder jeg har været. Det er vist lidt af et sats på den lange bane. Så seriøse kandidater til gode opstillinger ligger vist indtil videre på 10Micron, Astro-Physics og Paramount. Men jeg vil helst have noget der er "Made in EU", da det jo naturligt giver nogle fordele.. Ingen told & moms.
mvh
Jens
Brugeravatar
Xplode
.
.
Reactions:

Indlæg af Xplode » 28 mar 2020, 23:27

10 Micron har også sine problemer, men support er utrolig god og som regel ganske rask. Det finnes ett eget lukket forum for 10 Micron eiere der det er god support.
Det største problemet 10 Micron har er att folk forventer att uguidet DSO virker med all slags teleskoper som har mirror flop, ustabile fokusere, ustabil konstruksjon etc

Til visuelt er 10 Micron veldig god, treffer jo på målet eller veldig tett ved uansett når en har en grei modell, veldig tidsbesparende i forhold til å lete rundt med billige unøyaktige monteringer!

Håndkontrolleren er utrolig god, det er ganske lett å legge til egne objekter eller oppdatere banen til f.eks asteroider.

Om du vil "klå" litt på en GM2000 håndkontroller over nett en dag kan det sikkert la seg gjøre å få til.

Jeg har ikke fulgt altfor godt med på Mesu 200 dessverre, vet bare att mange har skrytt veldig av dem når dem kom for noen år siden.
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 29 mar 2020, 12:37

Hej Ole.

Jo, jeg kender godt Mesu, har set Kim's live og i aktion. Så den kender jeg godt.
Og kim får den jo til at spille.
Hvis der er noget at påtale ved den, så er det meget få ting.
Et par bekymringer jeg kunne have er:
1: Det er tilsyneladende et enmandsfirma. Det er altid en bekymring når man går efter en mount man gerne skulle have i 20 + år.
Her har min holdning været til EQ'erne (EQ6 EQ8) at det er mere et "fire and forget" produkt. Går den i stykker, reparerer man selv, eller smider man ud og køber nyt.
Bliver Lucas træt af det og giver op, så er supporten væk..
2: Det er et friction drive, og derfor meget følsom for ubalance. Som jeg læser det, skal man balancere hvis der er mere en 1-2 kg ubalance. Og det er jo et vinkelprisme+31 mm Nagler :D
3:Jeg kan ikke lide at styreelektronikken sidder så udsat som den gør. Jeg bryder mig ikke om åbne klemmer.
mvh
Jens
Brugeravatar
Erik
.
.
Reactions:

Indlæg af Erik » 29 mar 2020, 12:58

Jens_Jacobsen skrev:
28 mar 2020, 17:18
Hejsa.

Efter en hyggelig dag i værkstedet med lidt drejearbejde i messing, skære gevind etc, fik jeg lavet to låseskruer til spejlet på min C14:

Billede

Nu skal jeg lige have dem monteret, så må vi se om de hjælper på flex'en..
Hej Jens
Alle de teleskoper jeg har haft i hænderne, og det er mange, tilter spejlet når man fokuser via spejlet.
Dine skruer virker (godt arbejde) fint sammen med et stabilt okulardrev.
/erik
Besvar