Primær spejlcelle og kollimator system

Teleskopbyg, -, observatoriebyggeri – gør det selv-projekter
Besvar
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Primær spejlcelle og kollimator system

Indlæg af nightsky » 17 feb 2018, 22:50

Hejsa

De sidste uger har jeg rodet med en spejlcelle til en 10". Da jeg havde nogle motorer liggende fra et andet projekt, hvor de endte med ikke skulle bruges, var det oplagt at prøve noget nyt.

Efter en del forsøg bl.a. med gear, kugle- og glidelejer, endte det med at det simpleste er det bedste. Faktisk næsten tilbage til starten, hvor jeg tænkte det aldrig ville virke. Sådan kan det gå.

3D printeren har kørt flere prototyper ud til motorholder og spejlcelle, så nu kender jeg de præcise dimensioner for noget der virker. Her kommer 3D print virkelig til sin ret :D Faktisk er prototyperne blevet så gode at jeg starter med at printe delene i PETG plast, som jeg tror kan holde til de temperatur- og fugtighedssvingninger der er på et teleskop. Alternativ printe det i nylon eller skære det ud i 12mm alu.

PETG plast bruges alle mulige steder, til plastflasker, fødevarebeholdere m.v.

Nu alle fysiske test er ovre, fik jeg skrevet ASCOM driveren færdig så det hele kan styres sammen med fokusering, temperatur regulering osv.

Nedenfor en lille video fra test af ASCOM driver med et ikke aluminiseret 10" spejl fra GSO

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=_-ZocEiZqAo&[/youtube]
\Lars
Astrojensen
Reactions:

Re: Primær spejlcelle og kollimator system

Indlæg af Astrojensen » 17 feb 2018, 23:53

Er det så meningen, at du vil fokusere teleskopet via spejlcellen? Umiddelbart virker det muligt og giver jo mulighed for et ekstremt lille sekundærspejl.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 18 feb 2018, 00:42

Hej Thomas

Nej ikke her. Drevet kan slet ikke placeres nøjagtig nok, og gentageligheden er ikke god nok. Jeg kan kun flytte fokus 1/100 mm ad gangen, hvilket langt fra rækker.

Det var det andet projekt motorerne blev i overskud fra. Det andet er min Clement fokuser, hvor jeg kæmper med at lave huller i fjederbladsstål der holder efter mange bøjninger. Kollimeringssystemet er faktisk bunden til det andet projekt, så der bliver genbrug engang. Så når Clement fokuseren engang kommer til at virke skal Baader Steeltracken af igen.
\Lars
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 18 feb 2018, 15:49

Så er print gået i gang.

Så begynder jeg med at designe baffles. Vil bruge NEWT til dette
Print_started.jpg
Print_started.jpg (296.01 KiB) Vist 593 gange
\Lars
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 27 feb 2018, 23:23

Så fik jeg printet en motor og spejlcelle holder i PETG. Det tog lidt tid at få prototypen på plads og få indstillet printeren til den nye filament. Glasovergangsstemperaturen er omkring 90 gr. og en tur i fryseren viser ingen skørhed, så jeg vil mene materialet er godkendt til teleskop brug. Eneste problem bliver maling af emnet, det er nogenlunde lige så svær at male som en plast sodavandsflaske. Ikke at det er nødvendigt at male, det er ren kosmetisk at få samme støvede sorte overflade som indersiden af tubus.

Billede
\Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 28 feb 2018, 07:13

Det ser godt ud Lars, det bliver spændende at høre om dit auto-kollimations-system kommer til at fungere.
"Glasovergangsfase" - hvad er det?
/Rudi

Billede
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 01 mar 2018, 23:45

Rudi,
Glasovergangsstemperaturen er den temperatur hvor et materiale går fra hård og forholdsvis sprød glasagtig tilstand til en viskøs eller gummilignende tilstand. Altså her den temperatur hvor denne plastik bliver blød/flydende.

Fik printet endnu en ud i aften og lavet en lille test af hvordan det passer i tubus. En ren 12'er - skruer, motor, bolte m.v. passer perfekt og som beregnet. Det hele er forbløffende stabil og pt. ser jeg ingen problemer overhovedet med at holde kollimeringen, hvilket jeg er meget tilfreds med. Så skal auto-kollimeringen kun bruges til at justere for evt. nedbøjninger ved fokuser, filterhjul, spektrografer og kameraer.
next_step.jpg
next_step.jpg (51.57 KiB) Vist 500 gange
\Lars
Brugeravatar
nightsky
Reactions:

Indlæg af nightsky » 05 mar 2018, 00:32

Så er der påbegyndt enelig funktionstest og hvis der ikke dukker noget op er spejlcellen klar til Royce :D

Et par pics, den ene viser cellen på hovedet i tubus.
mirrorcell_fit.jpg
mirrorcell_fit.jpg (87.5 KiB) Vist 453 gange
mirrorcell_upside_down.jpg
mirrorcell_upside_down.jpg (58.18 KiB) Vist 453 gange
\Lars
Besvar