Elektronik kasse

Teleskop byg, spejlslib, observatorie byggeri, søjlestøbning og alt andet astronomi gør det selv projekter.
Besvar
Adam
Reactions:

Elektronik kasse

Indlæg af Adam » 09 apr 2018, 17:10

Hej.
Jeg er ved at lave en krydsfiner kasse til min DIY teleskop styring. Jeg har en EQ3, så elektronikken er udenfor monteringen.

I øjeblikket har jeg kun en bundplade hvor jeg har skruet det hele på og ved bare ikke hvordan resten af kassen skal laves.
Jeg vil ikke have at elektronikken bliver for varm. Der er et par komponenter som bliver lidt varme - dvs der skal laves ventilations huller. Skal de laves i bunden, toppen eller på siden af kassen?
Jeg vil ikke have at fugten trænger ind - dvs der må ikke være ventilations huller.
De to ting har jeg tænkt på et stykke tid nu :-) ...

Er jeres ekstern elektronik beskyttet mod fugt og varme?
Hvad med elektronik i monteringen - er der pakninger eller noget andet? Står det bare ude hele året i alt slags vejr ?
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Re: Elektronik kasse

Indlæg af Lars Malmgren » 09 apr 2018, 18:56

Køb eller lav en kasse af aluminium.
Monter så de varmegivende komponenter mod den tykkeste af væggene i kassen.
Har de en køleplade, så er det super nemt, ofte er der et skruehul, så monterer du med en skure igennem vægpladen.
Ellers kan du lave en cold-finger af lidt alu-stang, som fås i de fleste byggemarkeder.
Brug kølepasta mellem komponenten og alu.

Alu er en rigtig god varmeleder, så kassen/alupladen vil aftage varmen, og da den har en meget større overflade, så afgives varmen meget lettere til luften.
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Brugeravatar
John
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af John » 09 apr 2018, 19:18

Hej @Adam

Hvad er det der skal være i kassen?
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 09 apr 2018, 20:02

Tak.
Ja, Lars, det er en god ide. Jeg har opdaget at f.eks større drivere til stepmotorer er i en kasse, hvor hele den ene side af kassen er en radiator. Komponenter som bliver varme er sikkert skruet fast på den indefra.

Men det er lidt svært at gøre det her. Mange små komponenter.

John - Der er Arduino Mega med AstroEQ shield, til at sytre stepmotorer, til venstre på billedet.
Til højre Raspberry Pi ( en lomme PC) med WiFi, med alle astro programer og påmonteret GPS modtager for at modtage tid og dato oplysninger.
Begge pcb' er skruet på et par 30 graders kiler og under dem har jeg fundet plads til to spændings regulatorer, som nedsætter 13,8V til 12 V. Jeg ved ikke om det er nødvendigt, men 12V er 12V.
Jeg har en 13,8V strømforsyning og en fuldt opladt bil akku er også 13,8V.

WiFi i Raspberry er sej. Jeg kan styre det hele på mobilen. Også kamera, men så langt er jeg ikke nået endnu. Tester bare.
Jeg skal lige sige at jeg ikke har forstand på det. Det har taget mig et år at få det til at virke :-) Det er svært men sjovt...når det virker.

DSC_0192.JPG
DSC_0192.JPG (118.17 KiB) Vist 97 gange
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 09 apr 2018, 21:51

Det ser rigtig spændende ud, Adam!

Er det mest spændingsregulatorene eller pi'ens cpu, der bliver varm?
Regulatorene burde du kunne skrue på evt en vinkel i alu, som så skrues på kassen.
Selvfølgelig bøvlet pga kilerne. Pi'ens cpu er noget mere bøvlet, men du burde kunne lade sig gøre at lave en form for cold-finger.

Jeg ved, at der er nogle stykker her på astronet, som er meget interesseret præcise tidsmålinger på deres fotometrimålinger.
Hvis du har prøvet at samle en optagelse med det præcise tid fra GPS, så vil de og jeg være lutter ører :D
Du skal være hjertens velkommen til at fortælle hvordan du har skruet det sammen, når og hvis du har tid og lyst!
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren
Adam
Reactions:

Indlæg af Adam » 10 apr 2018, 16:02

Det er generelt varme jeg tænker på, i en lukket kasse, at det hober sig op og måske accelererer.
Der er en Schotky diode som godt kan blive varm og en spole på spændings regulatorer. Pi'en synes jeg ikke bliver så varm.
Før i tiden har flere komponenter været varme. Meget varme.
Det har hjulpet på varmen at udskifte stepmotorer.
Jeg burde måske checke igen med fingeren hvor varme de bliver nu.
Jeg har også målt alle spændinger og strømme. Forbruget er meget mindre end jeg havde regnet med, med de nye mindre motorer.
AstroEQ trækker kun 0,8A når begge motorer kører, står stille eller tracker. Og Raspberry højst 250mA uden andet end en Canon i USB stikket.

Jeg har indlæst en færdig astropakke på SD kortet, som hedder Astroberry Server, som stort set er køreklar når man starter Raspberry.
Dvs. man sætter SD kortet med Astroberry ind i Raspberry, tilslutter HDMI PC skærm, tastatur og mus, så er man kørende. Og internet hvis man skal downloade et gps program eller opdatere noget. Men det kører uden opdateringer.

Man starter Kstars, som er et planetarie program, inde i Kstars starter man Ekos, som er et program som styrer montering, kamera, guiding og mange ting som jeg ikke har udforsket, f.eks forvarme teleskoper, åbne kuplen, starte en foto session eller automatisere det hele, lukke kuplen og slukke.

Men Raspberry husker ikke dato og tid ( mht. planetarie programet og GoTo ), så GPS har været nødvendigt.
Jeg har ikke forstand på det, så jeg måtte prøve mange vejledninger på nettet, til gps'en var begyndt at virke.
Mange vejledninger henviser til at lave ændringer i en mappe som jeg ikke har på min, fordi min er nyere, så jeg måtte finde en vejledning som ikke indehold den mappe.

Men...det værste der kan ske kan repareres på 5 minutter, ved at formatere SD kortet og indlæse astropakken igen.

Der er nok flere programmer som kan vise GPS positioner og tid, jeg har downloaded et af dem som anbefalet i en vejledning.
Det hele er Ubuntu Mate.

Selve tilslutning - jeg tror de fleste monteringer kan bruges og tilsluttes Raspberry med Kstars/Ekos installeret, med et USB kabel eller bluetooth.
Selv min DIY AstroEQ er med på listen, så et usb kabel mellem dem har klaret det - det blå kabel på billedet.
For enden af de to grå kabler er der to stepmotorer.
Men jeg købte et astrocam til EQmod som desværre ikke virker med Raspberry. Så skal jeg også have en windows bærbar stående ved siden af, hvis jeg skal forsøge at indspille Jupiter.

Man behøver ikke tastatur, mus eller en skærm på Raspberry - skærmen kan ses trådløst via VNC viewer på mobilen eller en anden PC med WiFi.

Præcise tidsmålinger - jeg ved ikke noget om fotometrimålinger, men ja, man kan se uret og dato på skærmen :-)
Først med en dato fra 2011 og det bliver automatisk ændret til det rigtige tidspunkt, når gps'en fanger signalet.
Jeg ved ikke om tiden kan komme med på en optagelse.

Jeg har først fornyligt prøvet lidt med en Canon tilsluttet og trykket på alt muligt for at se hvad det gør. Alt er nyt for mig.
Besvar