Træ pier

Teleskop byg, spejlslib, observatorie byggeri, søjlestøbning og alt andet astronomi gør det selv projekter.
Besvar
Gjesing
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Træ pier

Indlæg af Gjesing » 08 maj 2018, 18:11

Jeg overvejer at bygge en træ pier til en eq5 montering, teleskop mm ca 12 kg. Min baghave er absolut ikke optimal for en placering pga. nabo huse og garager, så jeg er nød til at bygge en platform/gulv der er hævet ca. 30 cm over jorden for at komme nogen lunde op og få udsigt med teleskopet i ca. 15 grd over horisonten. Min planlagte placering af pier skal muligvis ændres hvorfor jeg IKKE vil give mig ud i at støbe en pier i beton.
Har set på nettet at flere bruger en træ pier. (Den vil så i mit tilfælde være nemmere at fjerne hvis det bliver aktuelt) Min skal så dimensioneres til 4 stkt 75*75 mm tryk imprægnerede stolper der boltes sammen og sættes ned i jorden evt. med en LILLE smule beton i bunden af hullet. Højden på pier bliver ca. 30 cm + 120 cm = 150 cm over jord, + de 90 cm i jorden, i alt en længde på 240 cm. Eksempel vist i indlæg
Er der nogen der har erfaring med en træ pier, og evt. har nogle råd
Vedhæftede filer
20140319_174051.jpg
20140319_174051.jpg (143.86 KiB) Vist 279 gange
/
Hilsen Max
Madsen
Reactions:

Re: Træ pier

Indlæg af Madsen » 08 maj 2018, 18:27

Jeg lavede engang en af en nedstøbt træstamme jeg købte i et byggemarked. Det virke, men træet ryster nemt, så man skulle ikke røre den ret meget ved søjlen før der var mange vibrationer i okkularet. Det er noget helt helt andet med min nuværende beton søjle selvom de ca havde samme diameter og teleskopet nu er langt større.
Jonas
Reactions:

Indlæg af Jonas » 09 maj 2018, 00:31

Jag byggde för ca. 20 år sedan en pier bestående av stående 25 mm plywood och trefot bestående av 2 parallella 12mm plywoodämnen.
Pieren byggde jag för min hembyggda, ekvatoriella montering som vägde runt 25 kg och (likaledes) hembyggda 10"/f:7 Newton.
Totalt belastade jag pieren med ca. 35 kg när allt var monterat.
Det visade sig dock att det var på gränsen för fotografering men jag använde den i många år för astrofotografering med en 8"/f:4 Schmidt-Newton (ca 25-30 kg totalt). Det fungerade utan problem. Jag tog exponeringar upp till 50 minuter (vanligtvis 20 minuter) med den uppsättningen! (Vanlig film!) Manuell guidning givetvis! :)
Montering och pier finns fortfarande kvar men är under nedmontering eftersom jag numera använder GoTo-monteringar istället.
Sammanfattningsvis kan jag säga att bygger man bara på rätt sätt, förseglar träet ordentligt och skyddar det mot fukt, fungerar både monteringar (delvis byggda av trä) och pierer byggda av trä utmärkt.
Eftersom jag fortfarande har grejerna kvar, ska jag försöka publicera bilder på hur de såg ut som nya - och idag.
Hälsar
Jonas
Några spegelteleskop, några refraktorer och några hybrider.
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Brugeravatar
John
Reactions:
Geografisk sted: Midtsjælland

Indlæg af John » 21 maj 2018, 22:16

Jeg havde sådan en træpier for en del år siden og den fungerede ganske fint. Jeg bor, som du måske kan ane på billedet, på en grund omkranset af høje træer og jeg synes jeg blev får låst med monteringen på samme sted. Så pieren er nu væk og jeg sætter monteringen op der, hvor jeg har bedst udsyn til det jeg skal se på. Pieren stod i en ordentligt gang beton.
pier_001.jpg
pier_001.jpg (72.9 KiB) Vist 180 gange
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Lindhard » 21 maj 2018, 22:37

Flot søjle, den ser ud til have været god og kraftig, udover at den var pæn at se på.

Kunne du ikke have beskåret træerne lidt/meget, de skal vel tilpasses engang imellem?
mvh
Lars
Besvar