Arbejdet med TOC14 projektet..

Teleskopbyg, -, observatoriebyggeri – gør det selv-projekter
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Indlæg: 429
Tilmeldt: 10 dec 2017, 12:53
Geografisk sted: Egeskov

Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 18 maj 2018, 20:41

Lidt nyt om toc14 projektet.

Jeg er faktisk nået ned i den ønskede dybde, men glasset driller en smule. Det viser sig at selv om bagsiden er fint slebet plan, så er forsiden en anden sag. Den har nærmest facon som en kartoffelchip. Dette blev konstateret for noget tid siden, idet vi kunne måle en tydelig forskel på tykkelsen af glasset rundt på diameteren.

Dette giver sig nu udslag i at den sfæriske facon ikke når kanten på samme tid over hele spejlets diameter.

Jeg konstaterede det først ved at kanten på to steder helt tydeligt ikke fulgte med.

Billede

Det eneste der er at gøre er at slibe videre, og simpelthen "sænke" eller parallelforskyde hele kuglefladen ned i glasset. Det kræver dog en del arbejde, men mon ikke det går.

Ved dagens slibesession lavede jeg en såkaldt "sharpie" test, opkaldt efter en amerikansk tusch. Her ses chip-faconen tydeligt:

Billede

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 26 nov 2017, 21:43
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af Rudi » 19 maj 2018, 07:39

Det er godt nok en ordentlig basse, er det det største spejl du har slebet?

Hvor dybt er det på midten?

“Sharpie test” - tegner man et gitter på bagsiden og ser dens aftegning på forsiden?
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Indlæg: 429
Tilmeldt: 10 dec 2017, 12:53
Geografisk sted: Egeskov

Re: Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 19 maj 2018, 11:53

Hej Rudi.

Slibearbejdet er faktisk ikke "det svære" når man laver et objektiv til et spejlteleskop. Det er at få en korrekt parabol i glasset. Slibning og polering er "blot" en simpel mekanisk proces, som egentligt blot skal overstås så hurtigt og let som muligt.

Jeg har figureret en 16", det er Nicolaj Haarup's spejl. Derudover har jeg slebet og figureret tre 12"ere.

Sharpie testen går ud på at man tegner en masse streger på spejlet og slibeværktøjet. Efter slibning kan man så se om der er steder hvor der ikke slibes så meget = steder med dårlig kontakt, som her.
Hulningen er 5,4 mm.

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Indlæg: 429
Tilmeldt: 10 dec 2017, 12:53
Geografisk sted: Egeskov

Re: Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 23 maj 2018, 21:40

Lidt nyt om toc14 projektet.

Efter at have slebet godt &grundigt med korn 80, lavede jeg en sharpie-test #2. Denne gang gik det betydeligt bedre.

Billede

Der var efter slib med korn 80, kun en anelse tilbage på kanten, det vil sige at potato-chippen nu var meget tæt på sfærisk.
Jeg startede derfor med korn 120, hvor krumningsradius stadig kan justeres en anelse.
Efter ca 10 wets (som nu varer omkring 15 minutter) er spejlet helt anderledes at måle og se på. Alle de grove pits fra grovslib er ved at være væk, og spejlet måler nu helt ens over hele fladen med spherometeret.

Billede

Spejlet har nu en konstant værdi på 0,328 målt med spherometeret, hvilket giver en krumningsradius på 3079 mm, eller en brændvidde på 1539 mm. Altså lidt kortere end de ønskede 1550 mm. Jeg vil se om jeg kan justere brændvidden en anelse ned under finslib.

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 26 nov 2017, 21:43
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af Rudi » 23 maj 2018, 22:43

Spændende at følge med i. På no 2 billede i dit første indlæg, kan jeg se at stregerne er slebet væk i siderne med ikke i toppen, er det skævheden ser gør det?
Her i dit sidste billede, er alle streger intakte?
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Indlæg: 429
Tilmeldt: 10 dec 2017, 12:53
Geografisk sted: Egeskov

Re: Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 23 maj 2018, 22:54

Hej Rudi.

På første billede ser man rester af stregerne, hvilket er en skævhed i glasset.

Det sleb jeg så helt ned, og gav det så noget ekstra. Derefter et nyt sæt streger for at tjekke at glasset nu er sfærisk. Her blev så slebet med korn 120.

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Indlæg: 429
Tilmeldt: 10 dec 2017, 12:53
Geografisk sted: Egeskov

Re: Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 26 maj 2018, 21:54

Hejsa.

Lidt nyt.
Er igang med at finslibe, har kørt en del med korn 180 og 220. Ca 1½ time.
Spejlet er nu så fint at man snart kan læse en avis igennem glasset, men der er stadig nogle enkelte pits i kanten af glasset som skal væk. Så noget mere tid med korn 180/220 for at få dem fjernet.

Billede

Tjek af pits foregår med et fint russisk håndmikroskop med 25X..

Billede

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 26 nov 2017, 21:43
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af Rudi » 26 maj 2018, 21:57

Kan du ikke lægge en kort video på youtube? Jeg vil gerne se hvordan det ser ud, når den tumler rundt og sliber tilfældigt.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Indlæg: 444
Tilmeldt: 08 dec 2017, 17:54
Geografisk sted: Danmark

Re: Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af nightsky » 27 maj 2018, 12:26

Nydeligt Jens, men mon ikke du bedre kan se de små pits med et ordentlig mikroskop som f.eks. denne http://www.nightsky.dk/Digitalt/temp/mi ... oskop5.jpg :D
\Lars
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Indlæg: 429
Tilmeldt: 10 dec 2017, 12:53
Geografisk sted: Egeskov

Re: Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 27 maj 2018, 12:46

Hæhæ--

Læg mærke til okularet på mit nye mikroskop. En ny mere avancert udgave. Desuden kan jeg skifte til 50x med det ekstra objektiv der er med...

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Indlæg: 429
Tilmeldt: 10 dec 2017, 12:53
Geografisk sted: Egeskov

Re: Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 27 maj 2018, 13:09

Og en lille film der viser maskinen i aktion med finslib:

mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Indlæg: 1700
Tilmeldt: 26 nov 2017, 21:43
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af Rudi » 27 maj 2018, 15:01

Det er jo lige til en Oscar 😉

Smart med forlængere på “piclup hjulet til højre”, er der der du sætter radius?
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Indlæg: 429
Tilmeldt: 10 dec 2017, 12:53
Geografisk sted: Egeskov

Re: Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 27 maj 2018, 16:35

Jeps, præcist.
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Indlæg: 429
Tilmeldt: 10 dec 2017, 12:53
Geografisk sted: Egeskov

Re: Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 31 jul 2018, 11:26

Hejsa.

Selv om det er sommer og meget varmt, fik jeg faktisk slebet et par timer på 14" spejlet med korn 220. Spejlet er næsten slebet rent nu, der er et par pits i kanten som jeg godt lige vil have styr på, inden de helt fine korn kommer på.

I mellemtiden har jeg lavet en opbevaring/transportkasse til glasset, da det efterhånden er for sart til bare at ligge. Jeg har flere gange set en kat sidde på spejlet og hygge sig :D
Det sker der nu ikke noget ved, glasset ved korn 220 er ikke så modtageligt. Men kommer vi til f.eks korn 800, så ridser det bare man tænker "sandkorn" højt!

Her ligger spejlet i kassen:
Billede

Og med låget på:
Billede

Kassen er også handy når spejlet engang skal sendes til coatning.
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Indlæg: 429
Tilmeldt: 10 dec 2017, 12:53
Geografisk sted: Egeskov

Re: Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 05 aug 2018, 20:56

En lille opdatering.
De sidste dage har temperaturene været mere medgørlige. Så jeg har faktisk kunne slibe en del på 14" spejlet.
Fredag viste det sig at finslibet med korn 220 ikke nåede helt ud til kanten over det hele. Denne problematik har jeg også tidligere set med dette glas. Måske hænger det sammen med at glasskiven ikke er lige tyk over det hele..
Men 90 minutter med korn 220, så var overfladen jævn, og så var alle pits fra de grove kornsorter da bestemt væk.

Så stod det på rengøring, selvfølgelig for ikke at risikere at få et groft korn med i finslibet.

Samtidig lavede jeg et underlag for at sikre mod astigmatisme. I finslibet kan man nemlig godt få lavet noget skidt, hvis spejlet ikke ligger helt jævnt. På mindre spejle kan en gammel avis gøre det, men med 14" glasset skal der lidt mere til. Det hvide materiale er det man bruger til at lægge i bunden af skuffer..

Billede

Med glasset på ser det sådan ud:

Billede

Her står carborundummet klart:

Billede

Selve tool'et er noget slidt efterhånden, men jeg tror det kan klare finslibet. Man kan se at nogle af glasklinkerne er slebet igennem.

Billede

Så var det jo bare at starte. Først med korn 280, så 400 og så lige slutte her til eftermiddag med en enkelt slibning med korn 600.
Ved at slutte med korn 600, bliver resterende pits meget mere synlige.

Glasset er efterhånden også gennemsigtigt igen:

Billede


Resultatet er at der er nogle ganske få pits som jeg nok vælger at slibe væk med korn 400. Dette er ikke noget problem, da jeg kun ar slebet en enkelt wet med korn 600. Så 3-4 wets med korn 400, så er de nok væk.

Brændvidden har jeg forsøgt at fintrimme i de sidste omgange af korn 220 og korn 280. Det er lykkedes mig at få en målt brændvidde med sperometeret til at være 1554 mm.
Det bliver spændende at se hvor tæt det er på, men det kan jeg først måle når poleringen starter.
mvh
Jens
Besvar

Hvem er online

Brugere der viser dette forum: Ingen og 3 gæster