Arbejdet med TOC14 projektet..

Teleskopbyg, -, observatoriebyggeri – gør det selv-projekter
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Re: Arbejdet med TOC14 projektet..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 20 mar 2019, 22:57

Hejsa.

Så er det blevet tid for en genoptagelse af tråden med TOC14 spejlet.
Jeg har set i vejrudsigten at DMI nu lover varmere vejr, så måske kan jeg komme igang med at polere TOC14 helt ud.

For at komme videre er jeg startet på færdiggørelsen af et full-size håndtool til spejlet. Jeg støbte det i gips i efteråret, og det har stået i vores "varmeskab" siden da. Så det er fint tørret.

Her til aften har jeg pudset det af med en slibeklods, det er nu fint rent.
Billede

Da det skal bruges på et ret hurtigt spejl, kan det ikke blot være plant i overflades, da det ville give et beglag der skulle være 5 mm tykkere på midten end ved kanten. Det er dybden på spejlet. Derfor skulle kanten af tool'et slibes ned. Ikke ultra-præcist, men til indenfor en mm eller deromkring.

For at kunne vurdere hvor tæt jeg var på, lavede jeg lige en radius-lære af et stykke papir. Det foregik helt simpelt med et målebånd hvor jeg satte en blyant på ved 3100 mm hvilket svarer til en brændvidde på 1550 mm.

Billede

Jeg klippede så efter den krumme streg, og så havde jeg et måleværktøj..

Det holdte jeg så mod toolet indtil det passede hele vejen rundt.

Billede

Det næste er så at toolet skal males med fortyndet oliemaling, jeg plejer gerne at bruge noget hvis alkydmaling, fortyndet med en god sjat benzin. Det skal det have en del gange, og til sidst overmales for at være vandtæt..
Det er vigtigt at gipsen er malet for begens vedhæftning..
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 21 mar 2019, 06:42

Spændende at følge med i dit arbejde. Godt du lige har en kummefryser med i billedet så man kan fornemme den store størelse, en centimeter scalecube ville være svær at få øje på :D
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 30 maj 2019, 17:04

Så er jeg kommet igang med TOC14 projektet igen. Som forberedelse til det forhåbentligt bedre vejr i de kommende dage, har jeg lavet forskellige ting, som godt kunne gøres i regnvejr og med temperaturer under 15 grader.

Først blev spejlet taget ud af sin kasse. Jeg satte det op i testeren for at tjekke om der er nogen ændringer. Af og til ser man glas der kan finde på at "trække" over tid. Men det er der ingen antydning af.
Figuren er stort set sfærisk, en let pukkel i midten og en for høj kant, som skyldes for lidt polering.

Billede

Derudover fik jeg klippet et nyt fleksibelt underlag til at lægge glasset på imens det er på polermaskinen.

Billede

Og vigtigst, et nyt polerværktøj. Det tidligere brugte 10" tool blev strippet for beg, og begen smeltet igen. Dernæst lavede jeg en ny lap.

Billede

Hvis det bliver varmt nok de næste dage, håber jeg på at kunne polere glasset fuldt ud, og havne så tæt som muligt på en sfære.
mvh
Jens
Viggo T
Reactions:

Indlæg af Viggo T » 30 maj 2019, 18:26

I troldmandens værksted😀
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 31 maj 2019, 12:26

Jens_Jacobsen skrev:
30 maj 2019, 17:04
...Jeg satte det op i testeren for at tjekke om der er nogen ændringer. Af og til ser man glas der kan finde på at "trække" over tid. Men det er der ingen antydning af.
Figuren er stort set sfærisk, en let pukkel i midten og en for høj kant, som skyldes for lidt polering.

Billede
...
Hvordan tester man sådan et spejl?
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 31 maj 2019, 13:42

mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 02 jun 2019, 20:44

De sidste to dage har vejret været godt, dog var det idag lige til den varme side.
Men det har været muligt at polere, og efter en god, tre-timers cold press i går, fik TOC14 spejlet en tur på maskinen. Begen og den nye lap artede sig perfekt i går, og glasset sang under poleringen. Det giver ofte en god, hurtig polering.

Efter knap 1 times polering i går, og endnu ½ time her til aften, er glasset nu poleret rent. Der er ikke flere pits, og spejlet præsenterer en fin, sort polering. Man kan faktisk ikke se glassets overflade, sådan som det skal være.

Så var det store spørgsmål, hvordan er overfladen så, efter ren maskinpolering?

Overraskende god!

Her er et foucogram, netop taget. Knvisæggen er i brændplanet.

Billede

Det ses, at der er et område i centrum med en lidt længere brændvidde (skyggen er til højre = lang brændvidde) og kanten er stadig lidt for kort, vi er indenfor på kanten. Den ekstreme kant er stadig lidt nedfalden, men er på vej op. der er lidt snaks på overfladen og et par tommelfingre på kanten. Ingen ridser.

Jeg må sige at jeg er godt tilfreds med hvordan maskinen polerer i denne kombination, 14" spejl, 10" tool. Ingen grove zoner eller uregelmæssigheder.

Jeg tror at spejlet får en tur mere, og så skal der arbejdes med hånden, med et full-size tool. Først en god sfære (den er der jo så godt som) og så parabolisering.
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 15 jun 2019, 21:47

Så er jeg kommet lidt videre på godt og ondt...

De sidste fridage har jeg haft lejlighed for at polere videre på TOC14 spejlet. Processen har været et godt, langt koldpres, gerne 2 timers pres. Derefter polering i mindst en time, med rotation af glasset hvert 10 minut. Grunden til rotationen var at jeg så en antydning af astigmatisme i de første tests, men det er væk nu.

Spejlets overflade ser nu sådan ud:

Billede

Desværre har jeg så også haft et lille uheld med spejlet.
Under afskylning af glasset, rørte glasset siden af vasken, og jeg hørte så en lyd man altid frygter. pling.
Der var så røget en clamshell af spejlets bagside. :?

Billede

En nærmere undersøgelse med en lup afslørede en lillebitte revne i glasset. Lige på kanten af falsen. Den har sandsynligvis været der hele tiden, og jeg har set en sådan før, på et 12" spejl jeg sleb for ca 10 år siden. Den slags er der ikke meget at gøre ved, ud over at slibe revnen væk, så den ikke kan brede sig, som en løber i en forrude.

Så der var ikke anden udvej end at give glasset en tur med carborundumstenen.

Efter 10 minutters tid var clamshellen nede til at se således ud:

Billede

Og efter endnu 10 minutter var den stort set væk.

Billede

Det får ikke nogen betydning for den optiske ydeevne at der er slået en flig af bagsiden, det viste foucault-billede er taget efter uheldet, og der er absolut ingen indvirkning.

Lad os håbe at det var uheldet med dette glas!! (krydser fingre)

Glasset er nu klart til figurering med et full-size tool, og vil kun vende tilbage til slibemaskinen hvis jeg skal polere ned til en sfære igen (hvis jeg rammer forbi parabolen!)
Glasset er meget fint poleret ud, der er to meget fine sleeks, som formodentligt forsvinder under figureringen..
mvh
Jens
Brugeravatar
henrik_schneider
Reactions:
Geografisk sted: Hobro
Kontakt:

Indlæg af henrik_schneider » 16 jun 2019, 06:24

Tak for beretningen Jens, super spændende at følge, ikke bare udviklingen, men ligeså meget processes.

:D :D :D :D
Senest rettet af henrik_schneider 16 jun 2019, 08:08, rettet i alt 1 gang.
Tyvstedgaard Observatorie - Henrik Schneider
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 16 jun 2019, 07:32

Sikke en gyser :shock:
Godt at du kunne redde den!
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 16 jun 2019, 09:35

Ja, det er en træls fornemmelse. det viser også vigtig heden af en god, bred fals på kanten.
TOC14 spejlet skal have en god tur med carborundumstenen, for lige at sikre at det ikke sker igen.

Og igen viser det jo kanten skal slibes godt ned.
Her er en 12" skive jeg har fået, hvor det samme skete på forsiden! Vedkomne opgav bagefter, og glasset har lagt hen i 20-30 år. Træls, idet en sådan glasskive jo repræsenterer en ret stor værdi.
12tomchip1.jpg
12tomchip1.jpg (56.63 KiB) Vist 694 gange
12tomchip2.jpg
12tomchip2.jpg (42.32 KiB) Vist 694 gange
Hvis man kigger efter, så er falsen her meget lille, nogle steder helt nede omkring 1mm i bredde. Alt for lidt.

Det kunne være man skulle bygge sådan en:

Dybden af chippen/clamshell'en er dog kun ca 2 mm, så glasset kan snildt bruges til et spejl. Det er gedigen pyrex, 50 mm tykt. Så der kan laves et fint spejl ud af det. Men tykkelsen på glasset gør at spejlet skal være i et observatorie-instrument. Hvis man påtænker at lave et teleskop der skal bæres ud og ind, glem det. Glasset køler aldrig af.
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 16 jun 2019, 09:50

Uha, tør du godt køre med slibesten på glasset!!!
Kan man ikke let komme til at slå en flig af?
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 16 jun 2019, 10:56

Nej, man sliber på langs af kanten.
Det plejer at gå fint.
mvh
Jens
Viggo T
Reactions:

Indlæg af Viggo T » 16 jun 2019, 11:39

Puha. Sikke en forskrækkelse. Godt at det var en musling på bagsiden. Ellers var slibemaskinen kommet på overarbejde. Fin beretning. :D
Besvar