Et projekt med 4" linse.

Teleskop byg, spejlslib, observatorie byggeri, søjlestøbning og alt andet astronomi gør det selv projekter.
Besvar
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Et projekt med 4" linse.

Indlæg af Jens_Jacobsen » 10 sep 2018, 20:46

Hejsa.

For nogle måneder siden fik Lars Malmgren fat i et sæt 4" blanks til en tilsvarende linse. Almindeligt glas til en Akromat. De har så lagt lidt tid.
Men her i weekenden var jeg til Starparty, og kraftigt inspireret af Michael Andersens fremragende foredrag om optikkens krinkelkroge (og iøvrigt ualmindeligt spændende historier om beregning af en apokromat til Brorfelde) ville jeg lige undersøge om det nu også var det korrekte glas jeg har fået fat i.

Skiverne ser sådan ud:

Billede

Da glassene er matte er det ikke sådan lige at måle brydningsindexet, jeg har heller ikke et refraktometer, så det giver sig selv. Men derimod har jeg en skydelære og en vægt der kan måle med grams præcision.

Og da massefylden på kronglas og flintglas er meget forskelligt, burde massefylden være en ret god indikation på om glasset er det korrekt.

Blot ved at holde skiverne i hånden kan man tydeligt mærke at den ene er betydeligt tungere end den anden. Et godt tegn.
Skiverne blev målt med skydelæren, og for skiverne fandt jeg følgende:

"F2" : Diameter 108,8 mm, tykkelse 12,96 mm. Vægt 436 gram
"BK7" : Diameter 108,8 mm, tykkelse 12,60 mm. Vægt 299 gram.

Det giver følgende volumer (BK7 er svag plankonvekst, men det går alligevel at betragte glasset som plan-plan)

"F2" : Volumen 120,49 cm3
"BK7" : Volumen 117,14 cm3:

Det giver en massefylde på:

"F2" :436/120,49 = 3,61 g/cm3
"BK7" : 299/117,14 = 2,55 g/cm3

Ved opslag hos Schott findes tabelværdier på 3,65 for F2 og 2,51 for BK7.

Jeg tror på at angivelserne er korrekt, at det er F2 og BK7 glas..

Nu skal jeg blot have regnet krumningsradier ud til en Akromat med luftspalte.

Jeg forestiller mig at jeg kan få en brugbar åbning på 104 mm og vil gerne have en brændvidde omkring 1200-1300 mm. Måske nok 1300 mm.

mvh
Jens
mvh
Jens
Astrojensen
Reactions:

Re: Et projekt med 4" linse.

Indlæg af Astrojensen » 10 sep 2018, 21:33

Jeg har selv haft en 94/1300mm akromat og det er en ganske dejlig størrelse. Farvefejlen er ikke voldsomt påtrængende og røret kan gøres ganske let, hvilket naturligvis er behageligt at arbejde med. I praksis er den ikke mere besværlig at arbejde med, end en 80mm f/15, men viser betydeligt mere, især deep-sky.

Selv er jeg ved at finde stumper frem, så jeg kan teste det lille 50/540mm Zeiss objektiv Dennis solgte mig. Jeg har fundet det meste, jeg skal bare have sat det sammen. Det må blive i morgen.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 10 sep 2018, 21:37

Det projekt glæder jeg mig til at høre mere om. Især hvordan man sliber linserne op mod hinanden.
/Rudi

\(\sqrt{-1}\;2^3 \sum{} \pi\) ...and it was delicious!
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 10 sep 2018, 22:26

Hejsa.

Ja, det er godt at have projekter!
Jeg lurer på om jeg skal have fat i et "hartpapier" rør fra Gerd Neumann. Jeg tror det, hvis linsen bliver god. De rør er simpelthen noget af det mest fantastiske jeg har haft med at gøre.

Rudi, det er muligt at linserne skal slibes mod hinanden, men det kan sagtens være at det ikke er det bedste. For en akromat med luftspalte kan en mulig løsning godt være at have R2 forskellig fra R3. Vi må se.

Iøvrigt fik jeg jo købt et 6" spejl, som endda viste sig at være med 155 mm åbning, og ca 158 mm diameter på glasset. Spejlet er nu taget ud af cellen og lader til at være af "ædel byrd" altså ikke et hjemmelavet glas. Falsen på glasset er noget af det fineste jeg har set, og selve glasmaterialet er meget fint, og har en farve jeg ikke helt kan placere. Ikke svagt "græsfarvet" som gammel pyres, eller gulligt som Duran kan være. Det er mere helt vandklart.
Brændvidden måler til 1249 mm med mit spherometer, og det giver jo f/8.05...

Coatningen er noget slidt, men sikkert brugbar til en første test. En ny coatning koster 35 euro..
mvh
Jens
Besvar