lidt om 6" teleskop projektet

Teleskopbyg, -, observatoriebyggeri – gør det selv-projekter
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Re: lidt om 6" telekop projektet

Indlæg af Jens_Jacobsen » 28 apr 2019, 20:57

Lidt nyt om 6 tommer spejlet, og også om et 8" spejl jeg "lige" har lavet ind imellem.

Planen var at få slebet alt det jeg skulle (både 6" f/8 spejlet og et 8" f/5 spejl til mit koncentriske astrograf projekt) inden vejret blev alt for godt. Det lykkedes så næsten.

Spejlene er her til aften "dømt" færdigslebne, jeg har slebet dem igennem korn med 15 um, 9 um og nogle wets med 5 um. 5 um har jeg blandede erfaringer med. På 8"'eren, hvor jeg havde savet riller i toolet gik det meget godt, men på 6"eren sleb jeg uden at rille værktøjet. Det har givet nogle ganske fine sleeks, som jeg vurderer snildt kan poleres ud. Så jeg vil ikke gøre mere ved dem.

Her er et billede af de to glas.

Billede

Som man nok ser det, så er 8" glasset lidt anderledes i farven, med en svag grønlig farve. Amerikanerne kalder det for "straw-colored", eller stråfarvet. Det er karakterisktisk for klassisk pyrex glas.
6" glasset er lavet af suprax/supremax fra Stathis.

Så nu skal slibemaskinen gøres grundigt ren, ja vel sagtens en forårsrengøring!

Billede

Derefter skal den store tallerken på igen, og TOC14 skal have en time eller to for at få fjernet de sidste pits i kanten.
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Re: lidt om 6" teleskop projektet

Indlæg af Jens_Jacobsen » 06 maj 2019, 20:32

Lidt om rengøringen af slibemaskinen.

Under afvaskningen konstaterede jeg at den ene hjælpeaksel trængte til at blive efterspændt. Der er to hjælpeaksler på maskinen.

De er lige vist med et par pile på dette billede.

Billede

Den skarpe læser vil også bemærke at akslerne ser noget anderledes ud end de gjorde originalt, da maskinen blev bygget. Da så de således ud:

Billede

Men selv en grundig indsmøring i olie, har ikke kunne holde rusten borte. Det er noget skidt, dels fordi rust ikke nødvendigvis er godr i forbindelse med slibning og polering, dels fordi det gør det svært at skille maskinen af, for at efterspænde delene.

Derfor blev det nødvendigt med et større indgreb for at få demonteret akslerne...

Billede

Generelt har maskine klaret de sidste slibninger fint, remme og motorer har det fint. Kun akslerne var noget anløbne!

Billede

Nye aksler er bestilt i rustfrit (AISI 304)
mvh
Jens
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 06 maj 2019, 22:31

Har du ikke slibemaskinen stående ude i carporten året rundt?
For så er det ikke så galt, at det kun er akserne, der ruster lidt.
Jeg har brugt gearkasse-olje på min drejebænk, det virker fint,men den står også i kælderen...
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 06 maj 2019, 22:34

Hej Lars.

Jo, den står udenfor. Og ja, det er ok at akslerne rustede. De er til at skifte til rustfri, som er bestilt.. Så går det nok.
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 07 maj 2019, 06:43

Det er også et hårdt miljø, vand + slibestøv.
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 12 maj 2019, 00:17

Så kom der lidt stumper med posten...

Billede

Ud over to nye aksler, så er der også nogle dele jeg skal bruge til et paralellogram, et stativ til en bino-holder.

Viggo var så venlig at give mig et link til en hjemmeside med forslag til en glimrende paralleogram-montering:

http://www.astro-tom.com/projects/binom ... _mount.htm

Den skal jeg lige have kigget lidt nærmere på...
mvh
Jens
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Re: lidt om 6" telekop projektet

Indlæg af morten » 12 maj 2019, 14:24

Jens_Jacobsen skrev:
09 dec 2018, 18:06
Hejsa.

...

Billede
...
Kære Jens

Denne celle er vist den fra TS som jeg selv har set på.
Umiddelbart virker der som om at stivheden af den del af cellen der holder selve spejlet hænger på de tre arme der er boltet ind i ringen. Tror du ikke det giver flex?
Dernæst med hensyn til den bagre åbenhed, som @Thomas nævner. Du er jo alligevel nødt til at lukke teleskopet bagtil for at få en fornuftig luftcirkulation omkring spejlet. Jeg har lukket mit bagtil med en glasfiberplade med udskæring til 4 blæsere, der er så gummipakninger mellem pladen og selve rør og spejlcelle. Der kommer ikke falsk lys ind den vej.

Morten
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 12 maj 2019, 16:54

Hej Morten.

De tre sæt skruer der justerer den øverste del af cellen sidder ganske som du siger, i armene til cellen. De er dog meget tykke- 10-15 mm eller mere. En sådan celle blev sat i Michal Powalko's 10" for nogle måneder siden, og den gav et godt indtryk. Meget bedre end f.eks tilsvarende Sky-watcher eller Orion Optics celler. Jeg har endnu ikke hørt om Michal er nødt til at kollimere flere gange i løbet af natten..

Uanset hvad man gør, vil man altid lide under flex, man kan blot gøre sit bedste for at minimere den.

Michal fandt også en afdækning til tubus som forhindrer falsk lys, men tillader udluftning..

https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... esser.html

De kan anbefale til begge ender af tubus.
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 25 maj 2019, 18:26

Så fik jeg arbejdet på renoveringen af slibemaskinen.

De nye aksler blev slebet til i enderne så de kan gå i lejebukkene. Dernæst blev slibemaskinen støvsuget og renset.

De nye aksler blev sat på lejebukkene og kileremmene monteret.

Billede

Jeg konstaterede at den ene "pakning" skulle skiftes, da der var et stort hul ved siden af, så det kunne drysse ned i lejebukken. Da pakningen er lavet af et stykke liggeunderlag, var det let gjort. Jeg skar et hul til akslen med en stanleynkniv.

Billede

Dernæst kunne toppladen monteres:

Billede

Det næste er at lave et nyt setup til styringen af overarmen, således den frem-og -tilbagegående bevægelse af polerlappen er bedre og nemmere at justere. Jeg har en ide der skal prøves i morgen.
mvh
Jens
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 26 maj 2019, 18:12

Så fik jeg arbejdet lidt videre på bevægelsen af overarmen på slibemaskinen.
Der skulle anvendes et såkaldt Charniere https://fr.wikipedia.org/wiki/Charni%C3 ... enuiserie), eller hængsel på dansk. Det er jo grundlæggende et stykke mekanik som kun tillader bevægelse i en retning, og den udgøres her af en 3 mm skrue.

Billede

Her er der presset en 6 mm messingstand ind i et stykke 12 mm aluminium, som udgør kroppen på leddet. 6 mm stykket passer så i den plade som roterer og driver overarmen.

Billede

Centreringen af overarmen sker ved at justere på den 4 mm gevindstang som bruges som afstandsstykke. Der er en blyklods for at give noget styring af trækarmen.

Billede

Ud over at lave denne mekanisme, har jeg fået monteret den specielle store TOC tilvirkede drejetallerken, og den er også blevet slebet ned. Den var noget slidt i overfladen.
Derefter fik den en frisk gang lak, og diverse revner og huller i toppladen fik også noget lak.

Billede

Nu skal lakken tørre de næste dage og sidst på ugen skulle der gerne være tid til at lave en ny polerlap til 14" TOC projektet.
mvh
Jens
Besvar