Klart 29/6!

Hvad sker der på himlen lige nu eller i den nærmeste fremtid.
Okkultationer, konjunktioner, osv osv.
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Klart 29/6!

Indlæg af Rudi » 29 jun 2019, 12:10

Vejrudsigten ser endog meget lovende ud for i aften her på Syd Fyn.
mb_20190629.png
mb_20190629.png (74.81 KiB) Vist 638 gange
Vi havde gæster fredag aften, kl 01:00 fandt jeg den lille 5" f/5 newton frem, og med 4xPowermate + 28mm Plössl fik vi en god kik på Saturn. Flere af gæsterne så for første gang Saturn og ringene, det er altid en fornøjelse at dele denne oplevelse med andre. Især de små børn syntes at det var en wau! oplevelse.
Seeing var enorm god, på trods af at Saturn kun sneg sig op i 13° højde, stod den knivskarp. Jeg forsøgte ikke at gå højere op i forstørrelse, men det kunne jeg sagtens have gjort.

Der skal laven endnu en fotometri måling på IRAS 19597+2258.

Og så vil jeg måske forsøge mig med min første exo-planet transit.

Jeg kikker her:
Variable Star and Exoplanet Section

Jeg prøvet at finde en der passer bedst ind i den smule mørke vi har, med rimelig høj magnitude og relativ høj dyk i kurven.
Så må det nok blive "KELT-8 b", start 23:31, max 01:15, slut 02:59 (CEST), mag = 10.7, depth = 0.013
Med dens ra/dec, kan jeg se, at den starter over i SØ i ca 50° højde, meget fint for min lokation.
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Re: Klart 29/6!

Indlæg af Rudi » 29 jun 2019, 20:01

Hvis seeing er så god i aften som i går. Kikker jeg nok på de to gas kæmper i stedet for.
/Rudi
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 30 jun 2019, 09:47

Havde en herlig aften/nat i observatoriet.
Først gik der lidt tid, med at finde id af, hvordan det nye ZMO kamera skulle fittes på TeleVue 4x PowerMate, dom forberedelse til evt at se på Jupiter.

Der blev samlet en masse billeder ind, filterløs med 4xPowerMate, men forholdene er langt fra optimale.
Seeing så godt nok ud til at være imminent, men selv den bedste seeing kan ikke gøre noget ved dette problem; observatorie vægen tog ca 50% af lyset:
EB996E89-DCAF-46E6-AB3A-7DDE31025934.jpeg
EB996E89-DCAF-46E6-AB3A-7DDE31025934.jpeg (209.55 KiB) Vist 570 gange
Ved 23 tiden, blev det tid til at forberede exo-planet transit, som skulle starte 23:31. Så barlowen blev fjernet, og feltet fundet. Men det blev ret hurtigt klart, at det var alt for lyst, så det projekt blev droppet. Jeg venter til det er blevet ordentligt mørkt hen i august, til næste forsøg på en transit. På med filterhjulet igen, og igang med fotometri på IRAS 19597+2258.
Da jeg så på billederne af miraen, opdagede jeg til min skræk en stor støv-doghnout øverst i billedet. Der var intet at se på glasset ind til CMOS cellen, og jeg kikkede virkelig grundig efter under kraftigt hvidt lys, så ved udelukkes metoden, fandt jeg ud af, at doghnut’en var der, uden comacorrector, filterhjul eller teleskop.
Jeg blæste og blæste med gummibold, selv om der ikke var noget synligt, men lige lidt hjalp det. Til sidst opgav jeg, og monterede kameraet på cc og filterhjul igen, og tænkte, at det må jeg fikse med flats. Men til min store overraskelse, var doghnutten nu pludselig væk!!! Måske blot ved at have håndteret kameraet og vendt og drejet det?
Resten af natten gik med ren pjat og leg, blot for at prøve det nye kamera af. Der blev taget en masse LRGB af M27, nogle L paneler til en mosaik af M31 samt en hulens masse korte LRGB af Albiero systemet, det smukke blå og gule stjerne par. Der blev også set på Saturn, dog uden barlow. Saturn har ca samme declination som Jupiter og observatorie væggen står ligeledes i vejen.

Og det bedste var, at det var så dejligt varmt hele natten, at harboørehabitten kunne holde fri, og jeg sad i shorts, t-shorts og bare tæer hele natten. Kl ca halv to, sagde temperaturen 18°C og SQM-L 19,18 i zenith.

Alt i alt en herlig aften og nat, selvom det indsamlede data ikke er af særlig god kvalitet.
/Rudi
Per_Jensen
Reactions:
Geografisk sted: Brovst (Nordjylland)

Indlæg af Per_Jensen » 30 jun 2019, 10:13

Det lyder som en super aften Rudi! Jeg misunder dig! :)

Jeg fandt et sted i haven hvor jeg kunne få adgang til Jupiter, jeg havde kun en 2x barlow til rådighed så det måtte briste eller bære. Jeg fik alignet mit guide scope med mit main scope så godt jeg kunne, for ellers ville jeg aldrig kunne finde Jupiter. Jeg havde ingen muligheder for at lave polar align da der var alt for lyst så jeg måtte håbe tracking kunne klare det uden.
Jeg fandt Jupiter ret hurtigt i mit guide scope og kunne med det samme se en masse måner, jeg var ellevild, for dette var faktisk første gang jeg har set Jupiter! :) Jeg lukkede ned for mit guide kamera og skiftede til mit 1600mm er der var den! Endnu størrer. Jeg fandt en okay lukke tid samt gain og kunne ane skyerne, jeg forsøgte at finde lidt bedre fokus men synes aldrig at det blev helt godt, dette kan selvfølgelig også være seeing der var skyld i det, eller en meget billig barlow. Men jeg kørte alligevel et par serier igennem på alle filtre for at se hvad det kunne blive til.

klokken blev 00.30 og jeg pakkede sammen igen da jupiter forsvandt bag nogle træer.
Sky Watcher EQ6-R Pro, SW Explorer 200P-DS, SW Explorer 130P-DS, ZWO Asi 1600mm Pro, ZWO LRGB Filters, Baader 3.5nm Ultranarrowband Filter, Canon EOS1300D Full spectrum mod (CLS-CCD + HA Clip in filter)
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 01 jul 2019, 22:01

Da jeg havde slewet her på KELT-8 b, tog jeg dette 2 sekunders skud, for at lokalisere stjernen. For at skyde mig ind på en egnet eksponeringstid, hvor stjernen har en stor ADU, uden dog at gå i mætning, for at få så stor dynamic range som muligt.
Men der ligger to stjerner ca på den givne position (ra = 18 53 13.3 dec = +24 07 38.6), så jeg vidste ikke med sikkerhed, hvilken var KELT-8 b.
(Tror nok, at der er den øverst til venstre)
Nu droppede jeg projektet, pga at der var for lyst, men til en anden gang, kan man ikke generere et søgekort hos var2.astro.cz?
@KimLang, hvordan plejer du at gøre?

kelt-8 b.jpg
kelt-8 b.jpg (45.83 KiB) Vist 523 gange
LINK til fits filen
/Rudi
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 01 jul 2019, 22:24

Hej Rudi.

Man gør sådan, nu er det godt nok Kelt-2B jeg brugte:

Klik hvor den grønne pil peger
kelt-2b1.JPG
kelt-2b1.JPG (194.7 KiB) Vist 514 gange
Så dukker denne side op:
kelt-2b2.JPG
kelt-2b2.JPG (216.71 KiB) Vist 514 gange
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 01 jul 2019, 22:27

Mange tak Jens. Lige hvad jeg søgte.
Deres hjemmeside er knaldhamrende god, men kan godt virke lidt uoverskueligt.

Ser frem til næste mulighed.

Edit:
Og jo, det var så den rigtige stjerne jeg gættede på:
Kelt-8 b.png
Kelt-8 b.png (227.16 KiB) Vist 490 gange
/Rudi
Besvar