Fin vejrudsigt for i aften

Hvad sker der på himlen lige nu eller i den nærmeste fremtid.
Okkultationer, konjunktioner, osv osv.
Astrojensen
.
.
Reactions:

#16 Re: Fin vejrudsigt for i aften

Indlæg af Astrojensen » 01 aug 2020, 01:36

Er kommet ind, efter en fin aften med 63mm Zeiss'en, på trods af rygsmerter. Der var skyggepassage på Jupiter (Ganymedes) tidligt på aftenen og derefter gik det løs med en flok dobbeltstjerner i Svanen. Sluttede af med Mars, der dog bølgede noget fælt, så den opgav jeg hurtigt.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

#17 Re: Fin vejrudsigt for i aften

Indlæg af Jens_Jacobsen » 01 aug 2020, 02:13

Jeps, Mars var noget bølgende her til aften.
Er også lukket ned...
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

#18 Re: Fin vejrudsigt for i aften

Indlæg af Rudi » 01 aug 2020, 09:46

Jeg opgav Jupiter og Saturn samt Månen ret hurtigt. Der var enormt meget lufturo så lavt på himlen. Men så fik jeg til gengæld masser af lejlighed, til at lege med Firecapture, som jeg først lige er begyndt at anvende. Et rigtig godt program, men ikke så intuitivt (for mig) som feks SharpCap. Feks gik der lige lidt tid, inden jeg fik filterhjul og fokuser forbundet. Der gik også lidt, inden jeg fandt id af, at kamera indstillinger så som lukkertid, gain, temp m.m. bliver gemt per filter. Det er faktisk rigtig smart, da man jo sjældent bruger samme tider på de forskellige filtre. Jeg lukkede ved 1 tiden, opgav på forhånd Mars, da der ud over lufturoen også kom flere høje tynde skyer og duggen faldt rigtig tungt.
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
Lindhard
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

#19 Re: Fin vejrudsigt for i aften

Indlæg af Lindhard » 01 aug 2020, 10:30

Nej, Mars var ikke noget at skrive hjem om. Planeten bølgede i lufturoen, men det var dog muligt at se en mørk streg henover den sydlige del af kuglen, så lidt var der da.

M 27 og især M 15 var fin. Jeg prøvede Rudis stjerne, men mag 15 var uden for rækkevidde i aftes.
mvh
Lars
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

#20 Re: Fin vejrudsigt for i aften

Indlæg af Rudi » 01 aug 2020, 10:43

Her er hvad kunne presses ud af de misserable forhold i går aftes fra Svendborg.

Begge billeder ca 15 sek sekvenser, ca 50% af 500 frames, fanget med Firecapture, stacket med Autostackert, behandlet med Astroart.
Udstyr: SW NEQ6 Pro, SW Quattro 8" f/3.9, ASi1600MM

Billede

Billede
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
nvc27
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Amager, 2770
Kontakt:

#21 Re: Fin vejrudsigt for i aften

Indlæg af nvc27 » 01 aug 2020, 18:40

Jep, jeg kom også ud i et næsten ny renoveret obs, blev helt færdig med obs'et i dag :-)
Fik blandt andet taget, ca. 0.30 i dag, dobbelt stjernen Albireo, et RGB billede med lang brændvidde,
Billede
og et par Saturn IR pass filter billede,
Billede
AS quality stack of 16% of 500 frames used,
Billede
Mvh. Niels
Besvar