Tele Vue’s Secret Launch: Apollo 11mm Eyepiece!

Generelt om okularer.
Besvar
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Tele Vue’s Secret Launch: Apollo 11mm Eyepiece!

Indlæg af Lars Malmgren » 13 sep 2019, 14:31

Til dem, som køber okularer som investering og samleobjekt.

TeleVue udlover en auktion til støtte for en ven af familien og som var storforbruger af TV produkter i sin amatørastromoni-hobby, Tom Trusock.
Jeg kender ham ikke, men manden er desværre død for nyligt, og da han åbenbart var meget kendt på CloudyNights forum, så er der nu lavet en auktion i samarbejde med TeleVue til fordel for den efterladte familie.

TV har, i forbindelse med 50 års jubilæumet for Månelandingen, udviklet et nyt okular, som kun sælges i maks 300 eksemplarer.
Det er dette okular, et Apollo 11 mm 8-) med serienummer 001 (!), der auktioneres.
Det må da være noget for samlere :D
Billede

Læs mere her >>

http://televue.com/notamnomen/2019/04/1 ... XuFVNPVJhF

https://www.cloudynights.com/topic/6762 ... -live-now/
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
outlook
Reactions:

Re: Tele Vue’s Secret Launch: Apollo 11mm Eyepiece!

Indlæg af outlook » 13 sep 2019, 17:09

Jeg kender godt Tom Trusock, dvs. ikke personligt, men i kraft af hans artikler for Cloudynights. Nok var han storforbruger af Tele Vue produkter, men i en artikel med et review promoverede han faktisk den refraktor som vi i folkemunde kalder for "folke apo'en", nemlig Skywatchers ED 80. Den som startede hele "kineseriet" med prisbillige apo'er.

Det var bare ikke min første apo, nej, det var faktisk en TV, nemlig TV's Oracle, en 3" cementeret triplet før ED'ens entré på markedet som en forløber for TV 85 og TV 76. Men så kom i stedet deres 70mm Ranger og ditto Pronto som i virkeligheden var akromater, men gode akromater. Oracle3 havde dog kun en kort tid på markedet, da dubletterne TV 85 og TV 76 endelig gjorde deres entré med endnu bedre farvekorrektion end Oraclen.

Men ikke desto mindre er det netop min Oracle, der er noget særligt i forbindelse med Tom Trusock for det var nemlig hans inden jeg købte den af ham for adskillige år siden. I dag tjener den mig nu som et H-alpha full disk solteleskop og har gjort det i flere år. Bevares, den er forkortet for at kunne adoptere et PST mod og har fået en Feathertouch mikro fokuser og ligner derfor i dag mere en TV 76:
Orackle3.jpg
Orackle3.jpg (103.37 KiB) Vist 136 gange
Tom skrev artikler til CloudyNights (såvel som at være en af de første redaktører af webstedet), Astronomy Magazine og forskellige andre publikationer. Han holdt normalt flere foredrag om året ved forskellige astronomi-begivenheder overalt i Nordamerika. Tom var som et fyrtårn i dette samfund og en meget afholdt lærer og underviser ud i amatør astronomien.
Besvar