Test af 17 mm ES92 okular

Generelt om okularer.
Besvar
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Test af 17 mm ES92 okular

Indlæg af Jens_Jacobsen » 19 dec 2019, 23:13

Hejsa

På Starparty var jeg så heldig at få lov til at kigge i Thomas' (Astrojensen) nye 17 mm Explorer Scientific okular. Det har 92 grader apparent synsfelt. Jeg har tidligere kigget i Televue's Ethos okularer og de forekom mig gode, men manglede måske lidt "wauw" effekt i forhold til deres pris.. Der manglede simpelthen et eller andet.

Men kigget i Thomas' okular var meget smukt, og det matchede meget fint den refraktor kan brugte, så vidt jeg husker hans 100 mm ED f/11.

Da jeg så alligevel var forbi og kigge ved Astro i Aalborg (Kikkert-teleskop huset) "kom jeg til" at bestille et okular magen til. Dennis skaffede mig fluks et, og da det ankom, rullede skyerne og regnen ind! Sådan er det jo bare.

Men her til aften var det klart, sådan da.
Jeg fik prøvet okularet i en stribe forskellige kikkerter, og jeg startede med min 5" f/5 Jaegers. Der manglede desværre en centimeter i at okularet kunne nå fokus med det store 2" vinkelprisme, men jeg kunne så nå fokus med okularet direkte i udtrækket.
Okularet gav et meget fint blik, og faktisk var det skarpt til randen i den hurtige refraktor! Meget imponerende.
Jeg prøvede så med min 100 mm f/9 Vixen, og den gav et blik meget lig det som jeg husker det i Thomas ED refraktor. Et usædvanligt smukt billede!

For det ikke skulle være løgn, prøvede jeg så også i C14'eren, og selv om det var mere end seeingen kunne klare (den var ret dårlig) så var okularet stadig randskarpt! Meget imponerende. Og jeg mener faktisk punktformede stjerner til kanten. Ikke noget med 80 eller 90%. Hele vejen!

Også en C8'er testede jeg med. Selv med en f6.3 reducer var billedet i orden!!

Så jeg kan varmt anbefale okularet. Det er et meget fint okular til prisen med et vidunderligt billede.

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Natteravnen
Reactions:

Re: Test af 17 mm ES92 okular

Indlæg af Natteravnen » 20 dec 2019, 10:23

Har lagt en test af samme okular i dette forum ift. APM 20mm
Jeg er synes det tegner godt - alene et kig på M42 er en oplevelse af format. Men et støbejernsokular der vrider noget i et billigt okularudtræk . . . det mener jeg er vigtigt at nævne for Newtonbrugere.

Jens.
T: XT10" / XX14"
O: Hyperion / Televue / Explore Scientific
F: OIII / Sky Glow
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 20 dec 2019, 10:31

Tak for fin test - hva’ kostårnnnn???
/Rudi
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 20 dec 2019, 16:50

Rudi skrev:
20 dec 2019, 10:31
hva’ kostårnnnn???
Det kommer an på, hvor godt humør Dennis og Erik er i. ;)

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 20 dec 2019, 22:41

Jeps, okularet er tungt og ret dyrt. Dog betydeligt billigere end et tilsvarende Ethos. Og jeg vil mene at det billede det giver er a par med Ethos. Det håber jeg at kunne sammenligne med til februar :D
mvh
Jens
Besvar