Okularer til Mars til efteråret..

Generelt om okularer.
Besvar
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

#1 Okularer til Mars til efteråret..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 20 jun 2020, 12:05

Hvilke okularer planlægger folk at bruge til den kommende Mars-opposition til efteråret?

Jeg glæder mig til at prøve mit sæt af TV 15 mm Plössl i min Bino på C14'eren. Jeg har kun prøvet dem en enkelt gang på Jupiter, meget lavt på himlen. Det var egentligt ikke en ordentlig test, da det visuelle indtryk blev voldsomt påvirket af seeing og den store airmass jeg kiggede igennem. På Månen er det et sæt der er godt matchet til 14"erens lange brændvidde. Håber jeg ;-)
mvh
Jens
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

#2 Re: Okularer til Mars til efteråret..

Indlæg af nightsky » 20 jun 2020, 13:34

HHhmmm Jens.

Der er ingen tvivl om hvad jeg fandt bedst under de sidste planet oppositioner. TMB SuperMonocentric, Televue Ethos, begge evt kombineret med TV PowerMate's. Selv om Ethos er "wide" syntes jeg i den grad de egner sig til planeter

TMB Planetary lavet af Burgess (ikke TS clonen), 3,2mm og 2,5mm har jeg også været glade for, men de når ikke ovenstående til sokkeholderne.

Den gamle Hyperion 5mm gav nogle fine observationer af morgendisen på Mars for mange år siden. Den blålige farve som lige snappede ind når seeing var perfekt.

De skarpeste jeg nogensinde har observeret planeter med er TMB SuperMonocentric og Zeiss Abbe II, som efter min mening er det absolut ypperste der finde. Ethos lige efter.

Så mon ikke det skal forsætte :D Har svært ved at se hvad der skulle kunne gøre det bedre, dobbelt op -> bino undtaget :lol:
\Lars
Astrojensen
.
.
Reactions:

#3 Re: Okularer til Mars til efteråret..

Indlæg af Astrojensen » 20 jun 2020, 16:09

Jeg har fundet, at, i modsætning til mine andre teleskoper, så giver min 152mm ED refraktor de bedste planetbilleder med en binoviewer UDEN korrektor/barlowlinse! Det skyldes dens mærkbare underkorrektion, som alle prismerne i binovieweren delvist afhjælper. Jeg kører nu med en Baader/Zeiss T2 diagonal og en Zeiss binoviewer. Det betyder, at jeg ikke kan bruge min hidtidige strategi med kraftige barlowlinser (eventuelt stacket!) og 20 - 25mm Zeiss operationsmikroskopokularer, men må bruge meget kortere brændvidder.

Heldigvis er min Zeiss binoviewer så godt kollimeret, at jeg kan bruge et par 4mm orthoskoper i den uden problemer. Jeg har desværre bare ikke matchende okularer kortere end 9mm. Jeg har to komplette sæt orthoskoper ned til 4mm brændvidde, men det ene sæt er 1.25" og det andet er 24,5mm! Morsomt nok kan jeg godt parre dem sammen alligevel og få gode billeder, ved at bruge en 24,5mm/1.25" adapter på 24,5mm okularet!!! Det er dog ret besværligt og ved nogle par er 24,5mm okularet væsentligt bedre end 1.25" versionen!

Jeg er således på jagt efter 1.25" orthoskoper i brændvidderne 7mm, 6mm, 5mm og 4mm. 7mm parret er det vigtigste, da det vil være oftest anvendeligt og fungerer fint på Månen på rolige nætter og sikkert også vil være fremragende på Jupiter og Saturn. Et problem er, at produktionen af begge mine ældre serier orthoskoper er stoppet, så jeg skal ud og finde en ny serie.

Her er valget faldet på Takahashi i 6mm brændvidden og det bliver nok Masuyama i de andre. Rent faktisk er det Masuyama, der fremstiller ALLE Japanske orthoskoper i dag, så man kan vel hævde, at man ikke behøver at købe Takahashi, da optikken alligevel kommer fra Masuyama, men jeg kan bedre lide den mekaniske udførsel af Takahashierne.

Jeg har opgivet at købe andre okularserier. Enten er de alt for dyre, hvis de optisk skal være på højde med gode orthoskoper (husk, jeg skal bruge to af hver!), eller også er de ikke optisk på højde med dem. Kigger man på Månen gennem et high-end system kan de optiske forskelle være ret udprægede, da det stiller store krav til okularerne. Det lille synsfelt i orthoskoperne generer mig ikke ved brug af binoviewer. Og ved planetobservation koncentrerer man sig jo alligevel kun om, hvad der foregår i et lille område midt i okularet. Til Månen køber jeg måske et 6.7mm ES82 og et 8.8mm ES82 ekstra. Det har ikke høj prioritet.

Jeg skal også eksperimentere med barlowlinser EFTER binovieweren. Jeg har købt et par 2,25x Baader barlowlinser, men den første test skuffede fælt og jeg har ikke haft chance for en opfølgende test. Det var muligvis penge ud af vinduet.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

#4 Re: Okularer til Mars til efteråret..

Indlæg af Jens_Jacobsen » 20 jun 2020, 16:21

Thomas, hvordan vil du vurdere Takahashi's Ortho'er sammenlignet med f.eks Baader's serie af Orthoer?
mvh
Jens
Astrojensen
.
.
Reactions:

#5 Re: Okularer til Mars til efteråret..

Indlæg af Astrojensen » 20 jun 2020, 21:46

Det ved jeg ikke, jeg har ikke købt dem endnu... Men jeg er ikke så voldsomt imponeret af det 6mm Baader Classic Ortho, jeg har. Bevares, det er ganske godt, men ikke virkelig suverænt godt. Mit gamle 6mm Zeiss Jena orthoskop er bedre. Dog har BCO en for orthoskoper overraskende god øjeafstand og ergonomi. Randskarpheden er ikke så god, men synsfeltet er også udvidet til omkring 50°.

Takahashis Abbe Orthoskoper får virkelig gode anmeldelser af de amatører, hvis anmeldelser, jeg stoler på. Derfor er valget faldet på dem. De er heller ikke voldsomt dyre.

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Tom A
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Midt i IDSC Møn & Nyord
Kontakt:

#6 Re: Okularer til Mars til efteråret..

Indlæg af Tom A » 22 jun 2020, 07:06

En blanding af TMB SuperMonocentric og diverse orthoer, Kasai, Baader, Pentax og måske lidt Zeiss Jena.
Besvar