THE GREAT BIG GIANT EYEPIECE SHOOTOUT

Generelt om okularer.
Besvar
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

THE GREAT BIG GIANT EYEPIECE SHOOTOUT

Indlæg af Lindhard » 10 okt 2018, 21:33

Som garvede læsere af dette og andre fora måske svagt kan erindre, genanskaffede jeg mig for nogle år siden min gode, gamle 60 mm Unitron refraktor, som har den særlige egenskab, at den bruger 24.5 mm (.965”) okularer. Der kom nogle stykker med kikkerten, bl.a. et 18 mm kellner.

På star party i september købte jeg et originalt og vistnok helt nyt 25 mm Unitron okular af Niels Haagh for kun 1 kr. pr. mm. På samme Star Party fik jeg nogle kinesiske 24.5 mm okularer af Dennis fra Astro i Ålborg. ”Fik” skal tages bogstaveligt. Dennis havde medbragt en hel kasse med forskellige 24.5 mm okularer, som han forærede væk!

Linsen i de kinesiske okularer er lavet af plastik, medens Unitrons okularer har glaslinser.

desmaa.jpg
desmaa.jpg (161.93 KiB) Vist 375 gange
De tre små...

Jeg fik en dag den ide, at det kunne være interessant at teste kvaliteten af de små okularer op mod de lidt større okularer i min samling, og da jeg ville bruge min 14” til formålet, indkøbte jeg i USA via eBay en mellemring, som kan holde de små okularer i 31.5 mm holderen. Ringen kostede 16 kr., hvortil kom en stak penge til forsendelse, så det endte i ca. 100 kr., men hvad gør man ikke for videnskaben.

Sælgeren spurgte, om jeg ikke mente det omvendt, altså en ring der muliggjorde brug af 31.5 mm okularer i min Unitron, men jeg forklarede, at det var den rigtige, og han sendte den med bemærkning om, at dem solgte han godt nok ikke ret mange af.
nominees.jpg
nominees.jpg (79.18 KiB) Vist 375 gange
Fra venstre kinesisk 20 mm, Unitron 25 mm, Unitron 18 mm, Meade 26 mm og Tele Vue 21 mm Ethos og den indkøbte mellemring

For at gøre testen så lige og fair som muligt valgte jeg tre af de små okularer, Unitrons 25 mm Ramsden, og 18 mm Kellner samt et anonymt kinesisk ” F 20 mm” okular, plus et 26 mm Meade super Plössl (31.5 mm ) og et Televue Ethos 21 mm (2”).

Da vejret viste sig fra sin pæne side i aftes den 9. oktober, var det tid til testen. Tre objekter blev udvalgt: en stjerne, en tåge og en hob.
ibrug.jpg
ibrug.jpg (105.7 KiB) Vist 375 gange
Unitrons okular, som her sidder i mellemringen, fylder ikke meget på kikkerten.

Jeg kiggede først på dobbeltstjernen 61 Cygni, som er ca. mag. 5. De to stjerner var naturligvis intet problem for okularerne, men dobbeltstjernen står for tiden tæt på en lille firkant af svage stjerner mag 11.02, 11.64, 12.89 og 13.34.

Kineserokularet havde vanskeligt ved at vise de to svageste stjerner. De var der, men ikke tydelige. I de andre okularer kunne alle stjerner ses som så fine prikker. Der var oven i købet en femte stjerne, som ikke er at se i Guide.

Så gik jeg til M 27, som var en fin uldtot i alle okularer. Kineseren kunne ikke vise tågen uden at lave en ”dis” eller ”halo” omkring tågen, så feltet var lidt utydeligt, og jeg kunne ikke se stjerner inde i/oven i tågen.

Feltet i 25 mm Unitron var som kineserens ret begrænset, men tågen stod skarpt, og jeg kunne glimtvis ane et par stjerner i den øvre del af tågen. 18 mm gav samme resultat.

Både i 26 mm Meade og (især) i 21 mm Ethos stod tågen knivskarpt, og jeg kunne se flere stjerner oveni tågen.

Så over til M 15. Også her var der ”dis” i kineseren, som dæmpede billedet, og hoben var ikke klart opløst, men kun ulden i yderområderne.

25 mm Unitron var ikke meget bedre. Stjernerne var skarpe, men opløsningen ikke meget bedre end hos kineseren.

18 mm var bedre, her var billedet helt hæderligt. Der var tydelige stjerner i det meste af hoben, kun det lille felt generede.

I 26 mm Meade var hoben klart opløst og tydelig med punktformede stjerner, fint felt.

21 mm Ethos viste en rigtig flot hob med klare og ”sprudlende” stjerner, og det store felt gav en god ramme om hoben.

Det samlede resultat kommer næppe bag på ret mange. De små okularer kunne – selvfølgelig – ikke klare sig mod de store. De små okularer er fra en anden tidsalder og kan ikke hamle op med de moderne okularer, hverken i kvalitet eller design.

Kineserokularet med plastiklinsen er stort set ubrugeligt. Det er svært at fokusere og giver ikke et skarpt eller klart billede. Det er synd for dem, der begynder (og opgiver) astrokarrieren med den slags skrammel.

De to Unitron okularer er for så vidt ok. De giver et rimeligt skarpt og klart billede, og der er stort set ingen forvrængninger ved feltkanterne. I Unitronen giver de forstørrelser på 36 og 50x. Her var de oppe på 114 og 158 x. Problemet er her, at feltet er meget lille. Jeg har ikke beregnet den præcise feltstørrelse, men gætter på 40˚ (svarende til true field på 35’ og 25’).

Meades 26 mm har et felt på 52˚ og et true field på en halv grad, medens Ethos 21 mm har et felt på 100˚ og true field på 44’.

storlille.jpg
storlille.jpg (317.24 KiB) Vist 375 gange
stor og lille...Forskellen mellem okularerne er tydelig.

Størrelsesforskellen ses også på vægten. Ethosokularet vejer 1.007 gram, altså over et kg. Meade okularet vejer 111 g, Unitron 25 mm vejer 35 g, 18 mm vejer 33 g og kineseren vejer 20 g.

Øjenafstand eller eye relief er meget bedre på de store okularer, hvor afstanden er behagelig. På de små er afstanden kort, og brug af briller en umulighed. Brillerne støder på okularet.

Ude for testen deltog et 4 mm unitron okular (711 x). Øjenafstanden var her så kort, at øjenvipperne ramte linsen, når jeg kiggede, og dækkede feltet.

Afslutningsvis: sjovt med de små okularer, men de har ikke ”klaret tidens tand” og er kommet tilbage i museumskassen. Jeg bliver ved mine 2" okularer.

trejpg.jpg
trejpg.jpg (107.85 KiB) Vist 375 gange
Seneste nyt er 3” okularer… nymodens pjat...
Senest rettet af Lindhard 11 okt 2018, 23:27, rettet i alt 1 gang.
mvh
Lars
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: THE GREAT BIG GIANT EYEPIECE SHOOTOUT

Indlæg af Rudi » 10 okt 2018, 22:23

Meget underholdende og interessant læsning.

24.5 mm!!!
Hvor stammer den “standard” fra? En fummelfingret ingeniør der skrev forkert med et tomme mål?
/Rudi

Billede
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 10 okt 2018, 22:46

Rudi skrev:
10 okt 2018, 22:23
24.5 mm!!!
Hvor stammer den “standard” fra? En fummelfingret ingeniør der skrev forkert med et tomme mål?
Det er der ingen, der ved! Det er gået i glemmebogen. Jeg har skrevet en del om emnet på CN og vi har teoretiseret meget, men har aldrig fundet en forklaring. Standarden blev brugt af Zeiss i al den tid, de lavede amatørteleskoper, fra 1897 til 1995, og overtaget af japanerne allerede i 1930'erne og populariseret med deres produktion af relativt billige teleskoper i 1950'erne og frem til 1990'erne. Måske blev diameteren brugt også tidligere og af andre end af Zeiss i 1897, men jeg ved det ikke.

Thomas, Bornholm
Senest rettet af Astrojensen 10 okt 2018, 23:08, rettet i alt 2 gange.
Astrojensen
Reactions:

Indlæg af Astrojensen » 10 okt 2018, 23:07

Det samlede resultat kommer næppe bag på ret mange. De små okularer kunne – selvfølgelig – ikke klare sig mod de store. De små okularer er fra en anden tidsalder og kan ikke hamle op med de moderne okularer, hverken i kvalitet eller design.
Det er lidt synd, at du ikke havde nogle Zeiss- , Nikon eller Pentax-orthoskoper at sammenligne med. Eller endda et Huygensokular fra Zeiss, Steinheil eller Gordon... Her kan billedkvaliteten og kvaliteten af selve fremstillingen nemlig godt være med de moderne okularer! Synsfeltets størrelse, øjeafstand og den slags kan de naturligvis ikke hamle op med. Men i prima billedkvalitet kan de! Mit 9mm Gordon huygensokular er et af de skarpeste okularer, jeg nogensinde har set og det er fuldt på højde med eller overgår et 9mm ES 100° okular i skarphed og kontrast!

At bruge de gammeldags okularer med små øjelinser og kort øjeafstand er i høj grad en øvelsessag. Jeg er selv vokset op med dem og har ingen problemer med at bruge dem på klare objekter, men foretrækker selvfølgelig moderne konstruktioner, der byder på en helt anden komfort. Det bedste, man kan gøre for sit gamle teleskop er ofte at skifte okularerne ud med nogle moderne! Især indenfor deep-sky observation kan et større synsfelt og bedre komfort betyde langt mere sikre observationer og ofte endda betyde, at man kan se betydeligt svagere objekter, end med de gamle okularer, simpelthen fordi man kan bruge stor forstørrelse, uden at det bliver ubekvemt og uden at miste orienteringen. Den større forstørrelse giver en mørkere himmelbaggrund og tillader små og svage objekter eller detaljer at træde tydeligere frem. Regelbogen om, at man kun skal bruge op til 50x forstørrelse pr. tomme åbning, der er en udmærket tommelfingerregel ved måne- og planetobservationer, kan man smide direkte i skraldespanden, når der er tale om deep-sky objekter! Her må man eksperimentere sig frem. Ved observation af små planetariske tåger benytter jeg hyppigt 179x og 240x på min 63mm Zeiss Telemator og op til 420x, ja endda 540x, på de klareste (såsom NGC 6543, 7662, 6210, 7027, m.fl.)!

Thomas, Bornholm
Brugeravatar
Tom A
Reactions:
Geografisk sted: Midt i IDSC Møn & Nyord
Kontakt:

Indlæg af Tom A » 11 okt 2018, 10:28

Astrojensen skrev:
10 okt 2018, 23:07
Det er lidt synd, at du ikke havde nogle Zeiss- , Nikon eller Pentax-orthoskoper at sammenligne med. Eller endda et Huygensokular fra Zeiss, Steinheil eller Gordon... Her kan billedkvaliteten og kvaliteten af selve fremstillingen nemlig godt være med de moderne okularer! Synsfeltets størrelse, øjeafstand og den slags kan de naturligvis ikke hamle op med. Men i prima billedkvalitet kan de! Mit 9mm Gordon huygensokular er et af de skarpeste okularer, jeg nogensinde har set og det er fuldt på højde med eller overgår et 9mm ES 100° okular i skarphed og kontrast!
...
Det er ikke en helt retfærdig sammenligning mellem nogle gamle klassiker, en kineser og noget af det ypperst indenfor topmoderne okulare, så resultatet er givet på forhånd.

Men som Astrojensen skriver, så er det synd at du ikke havde nogle af topokularene indenfor 24,5 mm med i sammenligningen, så havde de moderne okulare fået kamp til stegen m.h.t. skarphed og kontrast. Jeg har selv nogle Pentax SMC okular, små fantastiske okular, som overlegent sendte mine Nagler (Type 6) i skammekrogen 8-)
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Indlæg af Lindhard » 11 okt 2018, 17:39

Det er ikke en helt retfærdig sammenligning mellem nogle gamle klassiker, en kineser og noget af det ypperst indenfor topmoderne okulare, så resultatet er givet på forhånd.
Det fik jeg vist også antydet :D

Jeg har ingen kvalitetsokularer i 24.5 mm, så det blev dem der var.
mvh
Lars
Besvar