USB problemer

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
PC'ere og andet hardware.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Besvar
Thommy
.
.
Reactions:

#1 USB problemer

Indlæg af Thommy » 04 jun 2020, 10:03

Jeg fik mig en ny pc tilbage i marts og fik koblet alt op. Af forskellige årsager gik jeg tilbage til min gamle PC, da vi fik en masse klare nætter i april. Når jeg nu sætter min nye PC til igen, kan jeg ikke få forbindelse til mit SX filterhjul. Alt andet forbinder fint. Jeg har prøvet alt det, jeg lige kan komme i tanke om:

Prøve en anden USB udgang på Hub'en (m/u genstart), køre uden om Hub'en (som indrømmet er noget billigt bras) m/u genstart, fjerne filterhjulet i kontrolpanelet og tilslutte igen, slå strømstyring på USB portene fra (hjalp i sin tid på den gamle PC), igen tilslutte på gammel PC for at tjekke om der i mellemtiden er opstået en fejl på filterhjul eller kabel, og sikkert flere ting som jeg ikke kan huske lige nu .....

Det er jo ren Plug and play (burde være), men Windows prøver at assigne en eller anden windows driver, hvorefter der kommer en fejlmeddelelse om at enheden ikke er tilsluttet. I enhedshåndtering blinker USB porten hele tiden.

Nogen ideer??

/Thommy
nvc27
Månen guld
Månen guld
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Amager, 2770
Kontakt:

#2 Re: USB problemer

Indlæg af nvc27 » 04 jun 2020, 10:18

Kører du win10 på begge PC'er?
Jeg har haft det problem at filter hjulet virker med win7 men ikke til skift til win10.
Har du checket denne her side,
https://www.sxccd.com/drivers-downloads
En 5V powered USB hub kan måske også hjælpe.
Update af filterhjul firmware er måske også det der skal til.
Mvh. Niels
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

#3 Re: USB problemer

Indlæg af Jens_Jacobsen » 04 jun 2020, 10:32

SX filterhjul kræver mere end de 500 mA typiske bærbare giver. Der skal en "ægte" 1A USB port til. Så prøv med en powered hub.
mvh
Jens
Thommy
.
.
Reactions:

#4 Re: USB problemer

Indlæg af Thommy » 04 jun 2020, 10:50

Jeg har netop skiftet fra win7 til win10. På min gamle PC kørte det altid upåklageligt. Så I mener, at der kan være mindre strøm på usb portene på min nye PC?
nvc27
Månen guld
Månen guld
.
.
Reactions:
Kontakt:

#5 Re: USB problemer

Indlæg af nvc27 » 04 jun 2020, 11:00

Thommy skrev:
04 jun 2020, 10:50
Jeg har netop skiftet fra win7 til win10. På min gamle PC kørte det altid upåklageligt. Så I mener, at der kan være mindre strøm på usb portene på min nye PC?
Hvis du kører med bærbar PC så prøv først kuren som Jens nævner 😊
Thommy
.
.
Reactions:

#6 Re: USB problemer

Indlæg af Thommy » 04 jun 2020, 11:07

Tak - det vil jeg. Men allerførst vil jeg prøve dit forslag om opdatering af firmware - der er åbenbart flere typer firmware tilgængelig :?

Godt at få nogle andre øjne på - jeg havde slet ikke tænkt på strømforbrug!
Thommy
.
.
Reactions:

#7 Re: USB problemer

Indlæg af Thommy » 12 jun 2020, 14:31

En industrial grade hub er nu på vej ...

Glemte i øvrigt at nævne, at jeg altid brugte den gamle laptop i en docking station - åbenbart kan den lige akkurat levere nok strøm.

Jeg vil benytte lejligheden til at rydde lidt op i kablerne. Hub'en vil blive sat fast på opstillingen. Jeg overvejer, hvad der er bedst - at fortsætte med at køre kameraet udenom hub'en (jeg bruger et usb kabel af god kvalitet) eller at køre via hubben. Har det en betydning?
nvc27
Månen guld
Månen guld
.
.
Reactions:
Kontakt:

#8 Re: USB problemer

Indlæg af nvc27 » 12 jun 2020, 15:30

En detalje, hvis du har udstyr, typisk kamera der kører USB 3 og en PC med en USB3 port kan det ikke optimalt kobles op med USB 2 udstyr, da alt udstyr så vil køre den laveste hastighed.
Jeg kører "ren" USB 3 mellem PC -> evnt. powered USB 3 Hub -> USB 3 kamera og "ren" USB 2 på "resten" 😊
Brugeravatar
Xplode
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Raufoss, Norge

#9 Re: USB problemer

Indlæg af Xplode » 12 jun 2020, 15:45

nvc27 skrev:
12 jun 2020, 15:30
En detalje, hvis du har udstyr, typisk kamera der kører USB 3 og en PC med en USB3 port kan det ikke optimalt kobles op med USB 2 udstyr, da alt udstyr så vil køre den laveste hastighed.
Jeg kører "ren" USB 3 mellem PC -> evnt. powered USB 3 Hub -> USB 3 kamera og "ren" USB 2 på "resten" 😊
Du burde kansje nevne att det er din erfaring med ditt utstyr?
For USB3 er ikke laget slik att å koble til en USB2 enhet på en USB3 hub struper hastigheten til USB2 så da burde det absolutt nevnes att det er din erfaring så du ikke missleder andre til å tro att ting alltid fungerer slik du skriver.
nvc27
Månen guld
Månen guld
.
.
Reactions:
Kontakt:

#10 Re: USB problemer

Indlæg af nvc27 » 12 jun 2020, 15:58

Hmm, hvordan skulle jeg ellers kunne udtale mig om det hvis det ikke var mine egne erfaringer?
Hvis jeg ville tale på andres vegne ville jeg evnt. bruge relevante links og/eller nævne personen/disse personer med navn😊

FyI. Google søgning med ordene USB 3 vs. USB 2.:
"USB 3.0 is generally backward compatible with USB 2.0. Yes, you will only get USB 2.0 speeds if you plug a USB 2.0 device into a USB 3.0 port. However, there are some USB 2.0 devices, such as keyboards and mice, that do not work well with USB 3.0."

Jeg prøver bare at hjælpe, ikke andet end det😊

Glemte at nævne at det også gælder USB kablerne, da USB 3 er defineret som full duplex vs. USB 2 der "kun" er half duplex, FYI,
https://www.diffen.com/difference/USB_2.0_vs_USB_3.0
Thommy
.
.
Reactions:

#11 Re: USB problemer

Indlæg af Thommy » 12 jun 2020, 17:53

Jeg kan forstå, at det er et lidt følsomt emne. Ud fra hvad jeg har læst på CN m.v. mener nogle, at det ikke påvirker USB3 enhederne, hvis der tilsluttes en USB2 enhed til samme USB3 hub, hvor andre har konstateret det modsatte i praksis.

Jeg har valgt en usb3 hub for at fremtidssikre, da jeg indtil videre kun har usb2 udstyr, men det kan snart ændre sig :D

Jeg tænkte egentlig mere på, om der tilføres mere støj, hvis der indføres en hub i signalgangen (dvs kort kabel fra kamera til hub og langt kabel fra hub til PC), istedet for at køre direkte med et langt kabel fra kamera til PC. Indtil videre har det fungeret fint direkte, men hvis antallet af kabler kan begrænses vil det være godt.

/Thommy
nvc27
Månen guld
Månen guld
.
.
Reactions:
Kontakt:

#12 Re: USB problemer

Indlæg af nvc27 » 13 jun 2020, 11:08

Thommy skrev:
12 jun 2020, 17:53
Jeg kan forstå, at det er et lidt følsomt emne. Ud fra hvad jeg har læst på CN m.v. mener nogle, at det ikke påvirker USB3 enhederne, hvis der tilsluttes en USB2 enhed til samme USB3 hub, hvor andre har konstateret det modsatte i praksis.

Jeg har valgt en usb3 hub for at fremtidssikre, da jeg indtil videre kun har usb2 udstyr, men det kan snart ændre sig :D

Jeg tænkte egentlig mere på, om der tilføres mere støj, hvis der indføres en hub i signalgangen (dvs kort kabel fra kamera til hub og langt kabel fra hub til PC), istedet for at køre direkte med et langt kabel fra kamera til PC. Indtil videre har det fungeret fint direkte, men hvis antallet af kabler kan begrænses vil det være godt.

/Thommy
Det er muligt jeg ser for sort/hvidt på de forskellige USB2 / USB3 mulige opkoblinger/løsninger, det gælder jo for den enkelte om at finde den "bedste" løsning :-)

Er langt fra eksperten m.h.t. til støj vs. USB kabler (ledningsbåret / luftbåret), men jeg ser sådan på det.
Hvad angår støj er der ind- og ud-strålingsstøj til/fra USB kablerne (EMC) og støj på selve signalet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Electroma ... patibility

Jeg har haft et par stykker liggende af dem her, i alt for lang tid,
https://www.digikey.com/en/product-high ... d-solution
https://www.digikey.com/en/product-high ... -emc-stick

Når jeg googler på området er det mest støj på lyd vs. USB kabler jeg støder på, men jeg vil prøve denne sommer om digikey "dimserne" har en effekt på kamera billedkvaliteten h.h.v. et par ZWO kameraer og et Atik 1. generation Horizon kamera.
Mvh. Niels
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

#13 Re: USB problemer

Indlæg af Jens_Jacobsen » 13 jun 2020, 11:29

Nu er det jo signalering i digitalt format, dvs grundlæggende kan man sige at det virker eller virker ikke. Bliver fejlraten for høj, f.eks med for lange USB kabler, så holder det jo op med at virke.
Det værste problem er efter min mening ikke så meget indstråling og signaltab, men derimod hvor meget en USB hub eller et aktivt kabel kan støje til omgivelserne.
Et andet problem, og det kan være slemt, er støj på den medfølgende 5 volt forsyning.
Har man et kamera i "tvivlsom" kvalitet, så vil man måske kunne se støj i billeder p.g.a støj på 5 volt forsyningen, hvis kameraet lever af 5 volten.

jeg har set støj på mit gamle (ikke længere brugt) QHY5 generation 1, men på de mere robuste og veldesignede kameraer, f.eks DMK21 serien, har jeg aldrig haft problemer. De er gode guide cams.

På mit ASI290MM som jeg bruger til planeter (og lige p.t også til guide) anvender jeg et direkte USB3 kabel. Ingen problemer med støj.

Men vær varsom. De helt billige USB hubs har ofte en medfølgende 5V forsyning som kommer direkte med ud i kablet.

Jeg har valgt at bruge en Hub i industri kvalitet til mit brug. Se denne tråd : viewtopic.php?t=196

Den har indbygget reguleret strømforsyning, og køre på 12/24 VDC uden problemer. Den har jeg haft slæbt med til Namibia og den virker bare!
mvh
Jens
Besvar