Muggent filter?

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
PC'ere og andet hardware.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Besvar
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

#1 Muggent filter?

Indlæg af Rudi » 15 jul 2020, 13:17

Jeg installerede et nyt filter i mit filterhjul forleden. Gummi blæse bolden blev taget frem til samme lejlighed, for evt at kunne blæse urenheder væk.
Alle filtre så imidlertidigt fine ud, pånær V-Johnson filteret !!! Der sidder noget på, som ligner mug pletter!!! Hvad kan det være? Kan det fjernes?

Billede
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
ClausKAF
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

#2 Re: Muggent filter?

Indlæg af ClausKAF » 15 jul 2020, 14:46

Jeg tror det er noget pollen?
Jeg har med succes' fjernet pollen fra corrector pladen med: https://www.baader-planetarium.com/en/o ... fluid.html
Brugeravatar
Leif Hugo
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Frederikshavn

#3 Re: Muggent filter?

Indlæg af Leif Hugo » 15 jul 2020, 15:01

Hej Rudi

Det var pudsigt!

jeg kontrollerede mine filtre forleden - alle ok undtagen V-Johnson filtret, der var også noget mug-lignende stads på.
Jeg pillede filtret ud af fatningen og vaskede det og skyllede efter med destilleret vand, fint som nyt igen.
Mvh
Leif Hugo
C11, OO OMC140DL, 65mm APO, Coronado 80mmPST, iOptron CEM120
- Og sluk så det lys!
Brugeravatar
Rudi
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

#4 Re: Muggent filter?

Indlæg af Rudi » 15 jul 2020, 15:45

ClausKAF skrev:
15 jul 2020, 14:46
Jeg tror det er noget pollen?
Jeg har med succes' fjernet pollen fra corrector pladen med: https://www.baader-planetarium.com/en/o ... fluid.html
Jeg ved det ikke - men hvordan skulle pollen kunne komme derind. Filterhjulet er lukket med kameraet på den ene side og corrector på den anden.
Leif Hugo skrev:
15 jul 2020, 15:01
Hej Rudi

Det var pudsigt!

jeg kontrollerede mine filtre forleden - alle ok undtagen V-Johnson filtret, der var også noget mug-lignende stads på.
Jeg pillede filtret ud af fatningen og vaskede det og skyllede efter med destilleret vand, fint som nyt igen.
:o - Måske en ny pandemi? "Fingunt V-Johnson 2020"... :roll:

Hvordan "vaskede" du glasset? @Jens_Jacobsen siger, at man kan duppe det af med isopropyl alcohol på et vatpind?

Edit:
Fandt dette på CN: https://www.cloudynights.com/topic/5183 ... mc-optics/
Det virker som om, at isopropyl alcohol er fin til filtre og andre coatede glas flader. Det "Wonder" middel som @ClausKAF linker til, er samme type alcohol.
Man skal bare passe på, at der kun er isopropyl alcohol og vand i den opløsning man anvender. Man kan åbenbart også købe noget, hvor der er iblandet olie.
/Rudi

Sky-Watcher 8" f/3.9 Quattro + Sky-Watcher Aplanatic Corrector, ZWO ASI 1600 MM Pro + ZWO 8 pos Filter Wheel, ZWO Focuser, Sky-Watcher NEQ6 Pro
Brugeravatar
ClausKAF
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Måløv

#5 Re: Muggent filter?

Indlæg af ClausKAF » 15 jul 2020, 15:58

Optical wonder.png
Optical wonder.png (94.61 KiB) Vist 292 gange
Brugeravatar
Leif Hugo
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Frederikshavn

#6 Re: Muggent filter?

Indlæg af Leif Hugo » 15 jul 2020, 16:21

Halvt isopropyl-alkohol - halvt destilleret vand i en forstøver og så spraye filtret virkeligt godt, så man er sikker på at urenheder der måske kan ridse er spulet af.
Og skylle efter med destilleret vand.
Og derefter tørre med en blød REN klud - et meget slidt RENT viskestykke er fint.
Mvh
Leif Hugo
C11, OO OMC140DL, 65mm APO, Coronado 80mmPST, iOptron CEM120
- Og sluk så det lys!
Brugeravatar
nightsky
.
.
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

#7 Re: Muggent filter?

Indlæg af nightsky » 15 jul 2020, 17:44