Lykkens pamfilius

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Lykkens pamfilius

Indlæg af Rudi » 09 apr 2019, 14:44

Så landede det nye KVANT i postkassen, samtidig med en Howie-Glatter med diverse tilbehør. Så mangles der blot en tuBlog...
Tak for handlen @Erik
IMG_1500.JPG
IMG_1500.JPG (38.97 KiB) Vist 169 gange
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Re: Lykkens pamfilius

Indlæg af Rudi » 10 apr 2019, 13:09

Den er ret genial, sådan en Howie Glatter (eller en hvilken som helst anden barlowed laser).

Min version er en 1,25", så den kom i en 1,25" til 2" twistlock.
Jeg testede kollimeringen af Howie-Glatteren ved at sætte "pin-point" skiven i og så rotere kollimatoren i fokuseren, mens kraverne blev holdt imod hinanden. Pletten flyttede sig ikke en tøddel.
(Ikke det der vises på billedet)
IMG_1502.jpg
IMG_1502.jpg (78.84 KiB) Vist 114 gange
Så satte jeg skiven der giver en stor rektangulær plet og skruede med vilje primæren lidt ud af kollimering.
Ringen på præmæren afbildes nu på den hvide ring på kollimatoren, hvilket tydeligt ses i reflektionen på primæren.
Ringen er ca i kl 7 ifht centrum af den hvide skive.
Ringen og centrum af skiven skal være koncentriske for korrekt kollimering af primæren.
Det er lidt svært at tage ordentlige billeder af det med mobilen, men jeg tror at dise går an.
IMG_1507.jpg
IMG_1507.jpg (37.31 KiB) Vist 114 gange
Og her hvor primæren er kollimeret, de to ringe er koncentriske.
IMG_1503.jpg
IMG_1503.jpg (39.97 KiB) Vist 114 gange
Eneste problem er, at selv med mit forholdsvise korte teleskop, så er det umuligt at nå ned til og justere primærskruerne samtidig med at man kikker for ind i tubus.
Armene bliver hurtigt for korte.

Derfor har jeg bestilt en såkaldt tuBlug her hos FLO (Erik havde ikke en liggende):
howie_glatter_tublug.jpg
howie_glatter_tublug.jpg (24.8 KiB) Vist 114 gange
Med den i fokuseren, kan man stå bekvemt bag ved teleskopet og justere ringen ind over centrum af den hvide skive.

Jeg beholder min cheshire og koncenter, da jeg ikke ved, hvordan jeg ellers skal kollimere sekundæren.
Men det bliver den rene luksus, at kunne kollimere primæren i komplet mørke med Howie Glatteren.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Xplode
Reactions:

Indlæg af Xplode » 10 apr 2019, 13:15

Her ryker tusenlappene i jakten på perfekt kollimering :D

Skal bli spennende å høre tilbakemeldinger på alt utstyret etterhvert og se resultater på bildene dine :)
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 10 apr 2019, 13:31

Prisen var nu ok, Kikkert-Teleskophuset havde en gammel liggende på lageret som jeg fik til en god pris. Det er tuBlug'en, som er den største udskrivning ;-)
Til info, så kan en tuBlug jo anvendes sammen med en hvilken som helst laser kollimator, det behøver ikke være en Howie-Glatter, læs her:
https://www.firstlightoptics.com/howie- ... ublug.html
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 18 apr 2019, 15:25

Nu går kollimeringen som en leg.
Det er lækkert, at kunne kollimere i bulder mørke.
/Rudi

Billede
Besvar