V-Johnson filter til mono CMOS

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Besvar
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

V-Johnson filter til mono CMOS

Indlæg af Rudi » 08 maj 2019, 19:19

Er der nogen herinde, sim anvender et mono CMOS kamera til fotometri og som kan anbefale et velegnet 31 mm filter?

Det skal bruges på en ZWO ASI 1600 MM Cool. (Panasonic MN34230ALJ sensor)
/Rudi

Billede
KimLang
Reactions:

Re: V-Johnson filter til mono CMOS

Indlæg af KimLang » 08 maj 2019, 19:42

Hej Rudi.
Tænker at et filter fra en af de alminligt anerkendte mærker er fint.
Du skal bestemme transformationskoefficenter for hvert slags filter du bruger under alle omstændigheder fordi hver eneste chip, CMOS eller CCD har forskellige QE-kurver.
Disse QE-kurver er alle forskellige fra QE-kurven for den RCA model 1P21 som blev brugt til at definere Johnson og Cousins filtrenes transmissionskurver.
Go for it!
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 08 maj 2019, 19:54

KimLang skrev:
08 maj 2019, 19:42
Hej Rudi.
Tænker at et filter fra en af de alminligt anerkendte mærker er fint.
Du skal bestemme transformationskoefficenter for hvert slags filter du bruger under alle omstændigheder fordi hver eneste chip, CMOS eller CCD har forskellige QE-kurver.
Disse QE-kurver er alle forskellige fra QE-kurven for den RCA model 1P21 som blev brugt til at definere Johnson og Cousins filtrenes transmissionskurver.
Go for it!
Nææ, jeg forstår ikke helt det. Har du nogle referencer eller skal jeg blot google nogle af de nøgleord du nævner?
/Rudi

Billede
KimLang
Reactions:

Indlæg af KimLang » 08 maj 2019, 20:42

Sorry about the tech-lingo...
Skru et V-fliter på kameraet og skyd! Du får billeder med magnituder tæt på, men ikke helt standard V-magnituder.

Der findes ikke nogen filter producent der laver et filter som passer til alle forskellige chip og bare skrues på så - wupti - har du standard V magnituder.
De skal - ALLE - kalibreres først

Den første korrektion er for dit kamera, teleskop og valg af filtre.
Et standard filter er defineret af en bestemt transmission af lyset der er bølgelængdeafhængig.
Schuler VBR transmission curves.jpg
Schuler VBR transmission curves.jpg (21.83 KiB) Vist 589 gange
Vi kunne slippe for alt det kalibreringshalløj hvis alle chips i kameraerne var lige følsom for alle bølgelængder...men det er de desværre ikke! Hvad værre er, så er chip følsomheden bølgelængde afhængig og er unik for hver chip model
QE_KAF3200-1603ME-8300-6303-16803_KAI11002-4022-2020_ICX285-694-674_PBernhard.jpg
QE_KAF3200-1603ME-8300-6303-16803_KAI11002-4022-2020_ICX285-694-674_PBernhard.jpg (219.12 KiB) Vist 589 gange
Derfor skal man tage billeder af et standard felt med sit filter og lave det der hedder en V-filter transform.
Forskellen på standard V magnitude og din instrument v magnitude skal plottes som funktion af farveindeks. Herved kan du transformere dine instrument magnituder til standard V.
Billede1.png
V-filter transform
Billede1.png (20.92 KiB) Vist 589 gange
Den anden korrektion er for kvaliteten af atmosfæren den nat du tog billederne. Man kan bestemme ekstinktionen og natligt nulpunkt.
Billede2.png
FOE
Billede2.png (34.28 KiB) Vist 589 gange

Der er bare i korte træk, men jeg vil ikke skrive en tyk bog her.

Jeg tænker at AAVSO og de tjekkiske sites accepterer ukalibrerede data taget gennem standard Johnson filtre. Dels fordi at målingerne er nok allerede indenfor +/- 0,2 mag og dels fordi hvis AAVSO insisterer på kalibrerede V-filter målinger ville de kun for 1 % af de data mængder de modtager i dag. Men det er bare mit gæt, jeg har ikke spurgt dem eller nærlæst. Det kan være Jens J vil kommentere her.
Med venlig hilsen Kim Lang, Klokkerholm observatoriet.

14" F/4,5 Newton carbon fiber OTA med 3" Feather Touch Focuser, 3" Wynne-Riccardi correktor, Moravian G2-3200 og EFW-2S-12 på Mesu-200 montering og Siderial Techonogy Servo II controller ... og en forbløffende mængde andre astro-dimser!
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 08 maj 2019, 21:04

Rigtig god forklaring Kim, tak for den :geek:

Jens lavede for nogen tid siden nogle ATM V og vist også R filtre.
Jeg husker ikke helt opskriften, men det var noget med at kombinere et helt alm grønt farvefilter med.... nogen jeg ikke kan huske :roll:
Men det korte af det lange er, at det er muligt at lave sådan et fattigmands V-filter, som efter kalibrering som Kim beskriver, godt kan anvendes til reelle målinger ;)
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 08 maj 2019, 21:38

Kim har helt ret, sidder netop og skriver på referatet fra vores sidste møde i sektionen for variable stjerner.

Opskriften på de oprindelige fotometriske filtre kan findes her:
http://www.ulo.ucl.ac.uk/docs/AAVSOPaper2.pdf

Her ses at glassene for V og R er standardglasser hos f.eks Thorlabs og jeg tror også Edmund har dem. De er ikke ret dyre. Man kan således lave et glimrende V filter v.h.a de to nævnte glasser i den påkrævede tykkelse, 2mm. De kan godt blot lægges sammen, men det vil ofte give newtonringe og ca 8% ekstra lystab (4+4% for de to indvendige overflader). Derfor bør de kittes eller olieres.

Et købt f.eks Baader V filter er dyrere, men har også betydeligt bedre transmission.
mvh
Jens
Brugeravatar
nightsky
Reactions:
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nightsky » 09 maj 2019, 12:49

Husk at der er IR/UV lækage på Baaders (mener 1-2%) og muligvis også andre producenters, og at en hjemmebygget helt sikket skal have et IR/UV blok filter på.
\Lars
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 09 maj 2019, 13:36

Ang. lystab på overfladerne, så burde kvalitetsfiltre da være anti-refleks coatet, så lystabet er reduceret til ~<1%, tænker jeg.
Klart at billige produkter kan mangle denne coating, men f.eks. Astronomik filtre har i årevis været interferens-coatet.
Baader har også et LRGBC filter-set med næsten 100% lysgennemgang...
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 09 maj 2019, 15:45

Tak for input og en meget fin forklaring fra Kim 👍

Min klusion er nok, at jeg blot køber en billig en til at begynde med. Bare så jeg kan komme igang.
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Indlæg af Jens_Jacobsen » 09 maj 2019, 17:49

nightsky skrev:
09 maj 2019, 12:49
Husk at der er IR/UV lækage på Baaders (mener 1-2%) og muligvis også andre producenters, og at en hjemmebygget helt sikket skal have et IR/UV blok filter på.
Hvis V filteret er lavet med BG39 og GG495 er UV/IR cut ikke nødvendigt. Se snippet fra den PDF jeg har linket til

For example, the photometric V filter is made from two Schott glasses; 2 mm of cyan BG39 and 2 mm of yellow GG495, as shown below. BG39 defines the trailing edge, or high wavelength side of the V band pass. It cuts out all near-infrared light. GG495 defines the leading or low-wavelength edge as a cut-on filter, eliminating UV and blue light. These glasses are bonded together with UV-cured, UV-transmitting epoxy. The resulting V spectral curve is shown in green.
mvh
Jens
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 15 maj 2019, 06:23

Jeg har bestilt et Baader V Johnson filter fra @Astro Optics, det der hedder 2459440V. Det er i en 1,25” fatning og kan skrues fast i filterhjulet der fulgte med kameraet.

LINK
/Rudi

Billede
Besvar