Filterværktøj til låns på Fyn?

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Filterværktøj til låns på Fyn?

Indlæg af Rudi » 27 maj 2019, 16:49

Jeg klippede et plastickort til, og det var ganske let at skrue låseringen af, uden at berøre glasset.

Billede

Baader V Johnson filteret er ca dobbelt så tyk som 31 mm LRGB filtrene, så det ville ikke virke, at sætte det direkte i filterhjulet.
Desuden, så er Baader glasset Ø27,7 mm, hullet i filterhjulet er Ø28,2 mm, gevind hullet Ø31,3 mm. Så glasset ville falde igennem, men mindre jeg laver en skive.
Men pga glas tykkelsen, så droppede jeg altså den løsning.
Bemærk iøvrigt den tydelige forskel i glas farverne, det er let at se hvordan det skal vende. Hvis det da har nogen betydning.

Billede

Så eneste mulige løsning, er at skrue Baader filteret i med fatningen. Problemet er så, at plastic skiverne fra nabo glassene lapper ind over.
Øret på plastic skiven til venstre, a på figuren, kan klippes af, da det alligevel ikke er nødvendigt med en ekstra skrue der.
Derimod vil jeg helst ikke undvære skruen til højre, b på figuren. Øret på skiven til højre er også klippet af (der fulgte 5 ekstra skiver med) men skruen kan ikke skruet ordentlig i. Hovedet går imod Baader fatningen.

Billede

Heldigvis er skruehovederne meget brede, så efter en lille tur på slibestenen, så passede den fint i.

Billede

Fedt, så er jeg klar med V-Johnson, L, R, G og B filtre. SÅ HVOR HULAN BLIVER DET KLARE VEJR AF......
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 27 maj 2019, 17:00

Rigtig fint, Rudi 👍

En sidste tredje, fjerde eller femte løsning kunne være, at 3D printer en skive, der passer særligt til V-filterets størrelse, så det kunne sættes i uden sin 1,25" fatning.
Meeen, det ser helt fint ud, det du har lavet, sååå dæææ :D

Der er pt lovet en kold og regnfuld sommer, så jeg tror, at der skal rejses efter den skyfrie himmel. *suk*
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 27 maj 2019, 17:09

Ja, god ide med 3D print Lars. Med plads til naboskiverne og skruer.

Mht vejret, så kommer der opklaring i morgen aften, iflg de fleste vejrkilder.
DEE1CA7E-BAEC-4DE7-9C66-DDCCFEB87046.jpeg
DEE1CA7E-BAEC-4DE7-9C66-DDCCFEB87046.jpeg (31.97 KiB) Vist 244 gange
/Rudi

Billede
Brugeravatar
Rudi
Reactions:
Kontakt:

Indlæg af Rudi » 25 jun 2019, 06:14

Så fik jeg endelig testet V-Johnson filteret på IRAS 19597+2258. Det virker rigtig godt, check stjerner inden for 1/100 V mag.
Målingerne er fra 22/6, dvs, pånær nogle få sekunder, årets lyseste nat, IRAS 1957+2258 blev målt til V Mag 15,549.
Baggrunden i billedet var ca 4500 ADU, IRAS 1957+2258 max ADU ca 14500, ikke helt optimalt, men det gik an. Jeg ser frem til at forsøge mig med exo planet transit.
/Rudi

Billede
Besvar