Erfaringer med optikker, hvad er godt og hvad er mindre godt.

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Besvar
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:
Geografisk sted: Egeskov

Erfaringer med optikker, hvad er godt og hvad er mindre godt.

Indlæg af Jens_Jacobsen » 08 jan 2019, 22:43

Hejsa.

Jeg har længe tænkt på om man skulle have en tråd hvor man kunne komme med sine erfaringer om ens teleskoper, det være sig linser eller spejle, gode eller dårlige.
Jeg har læst (men ikke skrevet i) forskellige tråde her på dette forum, hvor vi slingrer ret voldsomt mellem erfaringer og meninger om hvad der er godt og hvad der er mindre godt. Det er egentligt lidt synd, dels fordi den person der har startet tråden, måske ikke er så glad for at få hijacket tråden, dels fordi disse erfaringer bliver skjult og "forsvinder" i virvaret.

Derfor denne tråd hvor jeg godt vil fortælle lidt om hvilke erfaringer jeg har med forskellige optikker. Andre er selvfølgelig meget velkomne til at bidrage med egne erfaringer.

Det første indlæg har jeg tænkt mig skal handle om en gammel linse i en kasse.

For nogle år siden var jeg med nogle andre kumpaner (de er også til stede her på forum og kan jo bidrage om de vil) på messe i Essen. Det er den verdensberømte ATT messe, som vel kun overgås af NEAF i USA. På denne messe er der en stor del forhandlere, selvfølgeligt med mange gode tilbud af udstyr, som man slet ikke vidste man manglede!

Men der er også en masse privatpersoner som stiller op og forsøger at afhænde forskellige dele, det være sig helt nede på løse linser, spejle okularer og så videre. Der er meget og mangt!

Da jeg er ganske interesseret i optik og også gerne selv har gang i et par projekter af gangen, kiggede jeg mest i kasser med opgivne projekter. Der er ofte nogle håbefulde spejlslibere som har mistet modet, og forsøger at afhænde deres dele, det vil sige glas og slibepulvere. Jeg fandt også sådan en forhenværende spejlsliber i et hjørne, som havde en kasse stillet op med diverse stykker glas og pulvere.I kassen lå også en stor linse, som med sin linsecelle var klæbet ind i et stykke PVC orange rør. Den så temmelig miserabel ud.

Jeg kiggede på tingene og lagde straks mærke til at linsen krummede temmelig meget og var med seks afstandsstykker. Dette er ofte et kendetegn for linser fra A Jaegers (som ældre læsere vil huske fra S&T). A Jaegers var verdensberømte for deres linser i mange år, indtil deres fabrik brændte omkring 1986.

Jeg kender godt linserne, da jeg har en ældre 6 tommer fra dem, som har været brugt af en velkendt dansk astronom (og dyrlæge), Per Darnell.

Jeg kiggede lidt på glassene i kassen, og kommenterede til sælgeren at de to blanks han forsøgte at sælge som velegnede til spejle, faktisk var hærdet glas, såkaldte skueglas, som kun kan bruges til vinduer i trykkamre. De duer overhovedet ikke til teleskopspejle. Han benægtede lidt, men gav sig dog efter en kort snak. Han vidste det jo godt. Men alligevel spurgte jeg ham hvad kassen med dele, de to skueglas, en masse carborundum i forskellige grader (og så linsen!) skulle koste. Efter lidt forhandlen blev vi enige om 100 euro, som vel rundt regnet var værdien af carborundum+ cerium. Det var vel et slibesæt til en 12" sådan rundt regnet. Jeg betalte og drog afsted med kassen.

Vel hjemkommet fra ATT lavede jeg først en simpel testopstilling, for at tjekke om linsen i det hele taget var noget værd. Her ses linsen, stadig med det orange PVC rør på:

Billede

Det viste sig at linsen testede helt ok, og at den i det store og hele var i orden. Den var lidt slidt i coatningen, men ingen ridser eller skår i glasset. Den var fuldstændig brugbar. Linsen viste sig at være en 5" linse på f/5, altså meget hurtig.

På messen fandt jeg også et stort Rack& Pinion udtræk (25 euro på Baaders stand) som fint kunne bruges til linsen. Dette udtræk blev "parret" med linsen til en hurtig testopstilling:

Billede

Linsen viste sig at være så god, at jeg ikke tøvede med at gå i gang med at lave en "rigtig" kikkert ud af de to dele.

En tubus blev fremstillet af et stykke paprør fra biltema. Dette rør blev forstærket med glasfiber, og er meget stærkt.

Billede

Da jeg alligevel var igang, lavede jeg også en modlysblænde:

Billede

Disse to dele blev samlet med linse og udtræk:

Billede

Og set forfra:
Billede

Tubus blev malet og der blev lavet nogle blænderinge, tubusringene fandt jeg vist også på ATT:

Billede

Den færdige kikkert er for længst i brug, og når den sidder på en EQ6 ser det sådan ud:

Billede

Hvordan er kikkerten så i praksis? Erfaringen med Jaegeren viser sig at være ganske positive. Den store 5 tommer linse samler utroligt meget lys ind, og den korte brændvidde giver mulighed for nogle fantastiske kig på især de store deep-sky objekter. Der er selvfølgelig noget farvefejl, men meget mindre end hvad man skulle tro. Vega og Venus viser selvfølgeligt "blå halo", men den gamle linse viser meget mindre blåfarvning end de nye Skywatchere af tilsvarende åbning og brændvidde. Da jeg første gang prøvede at kigge i en sådan skywatcher (120 mm f/5) blev jeg slemt skuffet. Der var meget mere farvefejl end i min 5" Jaeger. Det må være et meget anderledes linsedesign kineserne har valgt. Glassene er givetvis nogenlunde de samme, da Jaeger nok kun har haft almindeligt kron og flintglas at gøre med, men alligevel fungerer det gamle design langt bedre.

I praksis ser man ikke den farvefejl der er.

Når jeg bruger kikkerten har jeg nogen gange prøvet at have et stort 82 graders 30 mm ES okular i kikkerten. "Spacewalk" effekten er overvældende! Det pudsige er at billedet er næsten skarpt til randen, men man kan tydeligt fornemme feltets krumning. En speciel men indtryksfuld virkning. Specielt på kometer og de åbne hobe i mælkevejen er kikkerten overlegen. Jeg kunne dog godt tænke mig at tage den med til et virkeligt mørkt sted, f.eks Kompedal, for at se hvad den kan trække.

Jeg ved at i f.eks USA har Jaeger linser et generelt godt ry, men der er også en del historier om dårlige linser fra deres hånd. Men man må da sige at en del har modstået tidens tand. Endda med ynde!

mvh
Jens
mvh
Jens
Brugeravatar
Lindhard
Reactions:
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Erfaringer med optikker, hvad er godt og hvad er mindre godt.

Indlæg af Lindhard » 08 jan 2019, 23:10

Rigtig god historie. Det viser hvad rigtig ATM er, en bunke skrammel fra rodebunken blev til en kikkert.

Spændende hvad dit næste (færdige) projekt bliver, Jens, du har en del i gemmerne, ved jeg :D
mvh
Lars
Viggo T
Reactions:

Indlæg af Viggo T » 09 jan 2019, 17:18

Spændende detaljer og fine konstruktionsdetaljer hvis man lige har en linse liggende :D Og rigtig godt ATM arbejde.
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 09 jan 2019, 18:18

Hejsa.

Jeg har tænkt at denne tråd skal bruges til dokumentering og udbredelse af mine erfaringer omkring specifikke optikker, som her ovenfor en 5" Jaeger. Ikke så meget til specielle ATM projekter, de har deres egen tråd.
mvh
Jens
Brugeravatar
morten
Reactions:
Geografisk sted: NORDSJÆLLAND

Indlæg af morten » 09 jan 2019, 19:32

Rigtig god tråd, og sjov historie, Jens
Brugeravatar
Lars Malmgren
Reactions:
Geografisk sted: Frederikssund, Danmark

Indlæg af Lars Malmgren » 09 jan 2019, 20:45

Det kunne være sjovt, hvis vi kunne opbygge et slags kompendium over optikker, både gode og dårlige.
Og på den måde vise hvad de enkelte fejl (og alle optikker har fejl, ingen er perfekt) har af betydning for billededannelsen. Og det kan også vises hvad en rigtig god optik kan yde
(der er f.eks. et par Royce spejle i DK, det ku være sjovt at teste et af dem)
Et kriterium skal være, at optikken er testet herhjemme af en amatør med flere tests, f.eks. Foucault, Ronchi, stjernetest og måske interferometrisk med en Bath tester. Dobbelt pass auto-collimation test af refraktorer er måske også muligt op til ~4"
(jeg har en 100mm 1/10 lambda flat)
For hvert spejl skrives en lille rapport indeholdende resultaterne fra disse tests + astro-fotos af nogle klassiske objekter, samt endeligt en form for bedømmelse, f.eks. ud fra Mel Bartels kvalitets skala (Star test standard).
Alle rapporter lægges her på astronet.

På den måde kan der opbygges en slags reference, som læserne kan sammenligne deres egne optikker med.
Meget lig med hvad tyske Dr. Rohr gør, men nok på et lidt mere jordnært niveau.
Med Venlig Hilsen
Lars Malmgren

Billede
Brugeravatar
Jens_Jacobsen
Reactions:

Indlæg af Jens_Jacobsen » 09 jan 2019, 23:21

Lige nøjagtigt hvad jeg har forestillet mig, Lars, men også med lidt mere indhold om hvordan optikken er på den "rigtige" himmel, hvilket f.eks fuldstændigt mangler ved Wolfgang. Han har ingen praktiske erfaringer med de optikker han tester, eller kun meget få.

Der kunne jeg godt tænke mig at man kunne skrive til, mere eller mindre righoldigt, om hvordan optikken performer med forskellige okularer, hvordan spejlet er med det og det kamera og den korrektor o.s.v.

mvh
Jens
mvh
Jens
bundesen
Reactions:

Indlæg af bundesen » 17 mar 2019, 21:02

Tak Jens! Det er rigtig spændende, håber mange vil give sig tid til at lægge indlæg ind her.
Vh
Leif Bundesen
Besvar