EFW - hvordan bruger du den ?

Alt det andet udstyr der ikke passer ind i nogen af de andre fora.
Eller spørgsmål og diskussioner om udstyr generelt, forskelligt udstyr der bruges sammen eller på anden måde ikke passer ind i ovenstående kategorier.
Besvar
Brugeravatar
Michal_Powalko
Reactions:
Geografisk sted: Gårslev

EFW - hvordan bruger du den ?

Indlæg af Michal_Powalko » 13 mar 2019, 17:24

Hej med jer,

Efter jeg har leget meget men MONO CMOS i lidt over 1 år, har jeg fået købt ZWO EFW 8x1.25" og sæt at 1.25" filtre, hvor der er tale om Baaders LRGBHaOiiiSii samt en Astronomik ProPlanet 742 IR-pass filter. Opsætningen skal bruges til at kunne optage:
  • Lunar: IR/R
  • Planeter: IR/R RGB
  • DeepSky: LRGB & Narrow band
Jeg kunne nok læse mig på bl.a. CloudyNights frem til den optimale placering af filtre i EFW. Man kan optimere på det sidste detaljer, specielt i forhold til "Backlash" på fokuser og "Atmospheric dispersion"...Men dette ikke er primært emne her - vi må nedbryde alle de fordomme / dovenskab der hersker omring ved anden lejlighed :] Har allerede konfigureret FireCapture og AstroArt med EFW - det duer bare 8-)

Da jeg har samlet erfaringer fra MONO, alt omkring Lunar vil ikke ændre sig for mig (bare "vælgt" mellem at køre IR / R afhængigt fra seeing). Der hvor jeg er "blank" er LRGB og Narrow band. Måske ikke så meget ift. "billedebehandling" --> går ud fra, at der er "bare" multiplikation af den work-flow, jeg kender fra MONO, for hver farve kanal for sig selv separate, og "sammensætning" i LRGB. Dvs jeg har primært "læringabehov" i forhold til "optagelse work-flow":
  • eksponerings forhold mellem L og RGB
  • behov for fokustilpasning på grund af skift mellem forskelige wavelentghs
Derfor kunne jeg godt tænke mig at spørge jer om jeres praktiske erfaringer og "work-flow" anbefalinger, hvis i har noget i kan dele... :?: :roll:
\ Michal
Besvar